Deel dit artikel
-

Pepsi ruilt duurste tv-prime time in voor Facebook

Voor het eerst in 23 jaar zal Pepsi zondag niet adverteren tijdens Amerika’s topevenement op sportgebied, de Super Bowl. In plaats daarvan besteedt het 20 miljoen dollar aan Facebook, Twitter en andere social georiënteerde digitale projecten.

Het is de frisdrankfabrikant die met een traditie breekt en televisiereclame aan de kant zet. PepsiCo besluit zijn geld beter en efficiënter in te zetten en miljoenen online te besteden. In plaats van het Amerikaanse publiek hooguit een paar minuten met tv-reclame te bombarderen, tijdens de plaspauzes, smeert Pepsi zijn campagne uit over grote webstekken over het hele jaar.

Het bedrijf zoekt manieren om daadwerkelijk tot interactie over te gaan met zijn klanten. Tv  kan dat ondanks zijn bereik niet bieden.

Twintig miljoen dollar geeft Pepsi uit om komend jaar nauwere banden met zijn publiek op te bouwen. Dat gebeurt komende maand met onmisbare reclame-uitingen op profielensite Facebook. Voor de rest van het jaar wordt actie gevoerd via het Pepsi Refresh Project.

Op RefreshEverything.com kunnen Amerikanen hun beste ideeën indienen voor financiële steun voor projecten in kunst, cultuur, zorg en onderwijs. Bezoekers van de site stemmen, net als op Digg.com en Nujij.nl, wat ze het beste idee vinden. Pepsi schrijft vervolgens cheques van duizenden, tienduizenden en honderdduizenden dollars.

Mediapartners in het project zijn, behalve Facebook, NBC Universal, AOL, Twitter, MTV, Hulu en Parade.

Foto: Mike Filion (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Elsbeth Eilander

Pepsi koos dit jaar voor het eerst in 23 jaar niet voor een commercial tijdens de Super Bowl. Reden: het project was niet goed in 30 seconden uit te leggen, aldus een woordvoerder Coca Cola komt dit jaar juist wel weer terug tijdens de Super Bowl, na 8 jaar afwezigheid. http://www.marketingonline.nl/nieuws/index2010-5.html

Jeroen

Ashton Ku.tcher ( http://twitter.com/aplusk ) is al flink bezig met pepsi op zijn twitterpagina. Hij heeft 4,462,860 volgens. Wat zou ie krijgen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond