Deel dit artikel
-

‘Zelf uitbrengen apps werkt op lange termijn niet’

Nederlandse app-ontwikkelaars kunnen zich beter richten op het licenseren van apps aan grote bedrijven, dan hopen op verkoopsucces bij het zelf uitbrengen van een app. Dat zegt Jelle Prins, die samen met Dennis Stevense van de iPhone-hit Trein een nieuw app-bedrijf is gestart.

Jelle Prins (25) scoorde met zijn bedrijfje Moop.me een aantal successen met mobiele apps. Zo won hij met iNap de Android Dev Challenge, wat 50 duizend dollar opleverde, en hij maakte apps als Fileinfo, Volkskrant en Lyrics. Maar nu het aantal iPhone-apps de 150 duizend nadert, zijn snelle App Store-successen niet meer te behalen. De zoveelste app a la iFart lanceren is als het kopen van een lot in een loterij. Dat wordt niks meer. Maar als je apps met veel zorg maakt, kunnen ze nog wel de aandacht trekken."

Te veel iPhone-apps zijn echter afgeraffeld. "Het zijn vooral probeersels en speeltjes. Ontwikkelaars moeten apps naar een hoger niveau tillen. Juist die apps die al een stapje verder zijn, zoals Trein, verkopen beter verkopen." Een ander voorbeeld is volgens hem Tweetie, een Twitter-client. Daarvan zijn er tientallen concurrenten, maar Tweetie zit volgens Prins beter in elkaar dan de rest. Daarvoor willen mensen wel betalen, denkt hij. "Alles draait om de perfecte uitwerking, niet om de originaliteit."

Prins werkt nu samen met Dennis Stevense, een andere Nederlandse ster onder de app-ontwikkelaars, aan de opvolger van de Trein-app. Het duo probeert met het nieuwe bedrijf MoopMobility het succes door te trekken naar andere vormen van vervoer en meer mobiele platforms. "Ons volgende product is een reisplanner met verschillende vormen van vervoer." Trein is volgens hem een prima voorbeeld van een goede iPhone-app. "Het revolutionaire is niet zozeer het idee, maar zit hem in de uitvoering. De app biedt daardoor zoveel meer gebruiksgemak dan de mobiele site van de NS of het kijken op de borden op de perrons. Dat doe ik nu dus ook nooit meer."

‘Geld zit in licenseren’

Prins verlegt zijn aandacht van directe verkoop in App Store of Android Market naar het licenseren van apps aan grote bedrijven. "Met het uitbrengen van apps onder eigen naam is in Nederland geen bedrijf te runnen op lange termijn. Daarom praten we nu met veel vervoerbedrijven en gemeentes over het licenseren van apps. Je kunt als app-ontwikkelaar je beter richten op dienstverlening aan grote organisaties, dan hopen op veel downloads van je eigen app in de App Store."

Prins’ eerste app, iNap, was meteen raak en haalde Amerikaanse media als CNN en New York Times. Het idee was simpel: de app maakt de gebruiker wakker als hij een dutje in de trein doet en bijna op zijn eindbestemming is aangekomen. Grote aantallen scoorde iNap niet – de app werd zo’n 10 duizend gedownload – maar Prins won er wel 50 duizend dollar in de Android Dev Challenge. Dat betekende een boost voor het jonge bedrijfje.

De volgende app, Lyrics met songteksten, stuitte echter op juridische problemen. "Sony en Universal doken er bovenop." Prins moest van Apple de ‘vieze woorden’ filteren, maar dat zorgde ervoor dat veel songteksten werden verminkt. "We bouwden toen een easter-egg in waardoor mensen, als ze dat wilden, toch de ongecensureerde teksten konden krijgen." Apple stond toen op zijn achterste poten en uiteindelijk koos Prins eieren voor zijn geld. "Inmiddels is de app in Amerika en Canada weer online, doordat we een deal hebben gesloten met songtekstdistributeur Gracenote." Een andere Moop-app, Fileinfo, was een van de populairste gratis iPhone-apps met 150 tot 180 duizend downloads. Prins’ bedrijf maakte ook een van de Volkskrant-applicaties. 

?Geen promo-apps meer

Moop.me maakte ook enkele kleine apps voor bedrijven, maar Prins wil niet zeggen welke. "Dat waren promotionele apps waarvoor weinig budget was. We hebben dat aangepakt omdat we het geld nodig hadden, maar nu zouden we apps met zulk weinig budget niet snel meer doen. Ik maak liever functionele apps dan apps die alleen bedoeld zijn voor marketingdoeleinden." Prins kiest nu bedrijven die een app willen laten ontwikkelen zorgvuldig uit. "De iPhone en andere mobiele platformen moeten een integraal onderdeel zijn van de communicatie met hun klanten. Zoals bedrijven een tijdlang Second Life-eilanden openden vanwege de gratis publiciteit die dat opleverde, zo zijn er ook veel iPhone-apps geweest die alleen bedoeld waren om in het nieuws mee te komen. Maar dat lukt je nu niet meer."

Prins zit in een team van 5 mensen en 20 freelancers. Onder hen programmeurs, grafische ontwerpers en zelfs enkele hardware-experts. Het team test ook accessoires die in de iPhone zijn te pluggen. Afspraken over de fabricage en distributie zijn nog niet concreet. "Als app-bouwer kan je het beste werken met kleine teams met verschillende specialisten, elk op hun eigen terrein."

Nog lange weg voor Android

Google Android is in Nederland nog lang niet zo’n succes als de iPhone, zegt hij. Het aantal verkochte Android-telefoons valt nog tegen en de Android-gebruikers downloaden ook minder applicaties. "Er zijn nu 60 duizend Android-toestellen in Nederland. Zelfs al is iNap gratis op Android, terwijl hij voor de iPhone 79 eurocent kost, hij wordt op de iPhone een factor zeventig meer gedownload."

Van de Android-toestellen was hij tot nu toe niet onder de indruk. "Pas bij de nieuwe Nexus One heeft Android een toestel dat goed genoeg is. Maar de user-interface van Android is ook bij de nieuwe versie 2.1 nog niet van topniveau." Andere platforms, zoals Nokia’s Maemo en Windows Mobile, laat hij voorlopig links liggen. "Zelfs met sommige Android-apps nemen we een grote gok. Het ontwikkelen kost meer dan we uit de consumentenverkoop halen."

iPad is als de Wii

Apple’s nieuwe iPad biedt volgens Prins op technisch gebied ‘weinig nieuws’, maar dat dat hoeft ook niet. "Mogelijk is de iPad te vergelijken met de Nintendo Wii: een vrij low-tech apparaat dat zo laagdrempelig is dat het een hele nieuwe doelgroep aanboort. Veel mensen vinden het werken met een toetsenbord op een laptop nog steeds niet handig. De bediening van de iPad is voor hen intuïtiever." 

De user-interface van de iPad is volgens hem erg gericht op ‘sites in je hand hebben’. "Het biedt een natuurlijkere bediening. Het is misschien evolutionair, maar dit is wel waar we heen moeten." Prins is woensdagavond direct met het nieuwe ontwikkelpakket (SDK) voor de iPad aan de slag gegaan. De eerste ideëen voor iPad-apps borrelen al op: de nieuwste trend op app-gebied kan van start.

*) Prins is een van de panelleden tijdens de http://www.ipan.nl" IPAN-bijeenkomst dinsdagavond 2 februari in de Flexbar in Amsterdam. Hij discussieert over mobiele apps met Ralph Cohen (Icemobile), Menno Biesiot (Sanoma Digital), Ben van der Burg (Triple IT) en Chris Bannink (Logica).

Foto: mellertime (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

gregory

iPad is als de Wii wat een onzin de enige mensen die deze troep zullen kopen zijn de zelfde mensen met een ipod-touch en meer van die crap

Arne

Tjee, Gregory er wordt anders wel veel van die 'troep' verkocht (en ook Wii's trouwens). Spreekt deze troep dan toch meer mensen aan, dan de andere echte crap? Weet je wat ik onzin vind? Dat er nog zoveel tech bedrijven bestaan, die nergens meerwaarde leveren..

Roel

Ik ben het niet geheel eens met de stelling dat je geen lange termijn bedrijf op kan zetten op basis van het uitbrengen van je eigen Apps. Het is alleen zaak om A) Een heel goed idee te hebben B) dit supergoed uit te werken C) klein te blijven D) jezelf niet te beperken tot de nederlandse markt Je kan inderdaad niet 30 man onderhouden met 1 App, maar als als je alles zelf doet kom je een heel eind.

Jelle

@Roel Ik ben het geheel met je eens. Dit had iets genuanceerder gemogen. Het punt is dat de "goldrush met iFarts" een "lot uit de loterij" is geworden. Voor weinigen interessant.Goede applicaties daarentegen kunnen wel degelijk een basis zijn voor een bedrijf. Op de lange termijn zal dit, door toename van het aantal telefoons/gebruikers, enkel groter worden. Kwaliteit zal boven komen drijven.  Daarnaast geloof ik erg in kleine specialistische teams. Door de feitelijke accumulatie van kennis is het neerzetten van indrukwekkende applicaties/software niet enkel meer voorbehouden aan de grote (logge) organisaties.

Roel2

"Zo won hij met iNap de Android Dev Challenge" klopt niet he, die app is 2e geworden in de category travel. Da's wel wat anders.

Ja

Dan ben je toch een van de winnaars? Zeker met die 50 duizend euro..

Goeroe

Weather+ – Fahrenheit – Celsius – Clock Pro – Islamic Compass – Azan Alarm Clock – Night Stand – World Clock – Calculator for Ipad zijn allemaal van een Nederlandse onderneming. Hoezo geen geld verdienen aan apps?? Draaien allemaal al langer mee in de top vd vooral Amerikaanse store.
Het kan dus wel, maar is niet voor iedeeen weggelegd. Kwaliteit duszzz.

Sjors

Ik ben het er helemaal mee eens. Er is een duidelijke verschuiving in de markt. Als app ontwikkelaar kan je beter grote bedrijven bedienen dan hopen op een klapper van een eigen app. De vraag vanuit bedrijven begint nu namelijk toe te nemen.

app ontwikkelaar

bedrijven beginnen inderdaad steeds meer de meerwaarde te zien van een app. Business apps ontwikkelen is dus een mooie opkomende markt. Om goed geld te verdienen met een eigen app moet je echt een hitformule te pakken hebben die duizenden keren wordt verkocht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond