Deel dit artikel
-

WebAds wil Europese markt beter bedienen

WebAds heeft een kantoor in Madrid geopend om de markt in Spanje te veroveren. Het nieuwe kantoor moet een betere Europese dekking garanderen. Naast kantoren in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Italië, is dit het vierde land in Europa waar de online advertising-exploitant actief is.

"We hebben de opstart er op zitten en zijn sinds januari up and running", aldus managing partner Tjeerd Kooij. Hij vervolgt: "Het is een markt die het op dit moment zwaar heeft, maar er is nog wel ruimte."

In Italië en het Verenigd Koninkrijk loopt het goed. In Londen wordt veel internationaal budget ingekocht, daar heeft WebAds de mensen zitten die internationale campagnes op kunnen zetten.  Het trucje, waarbij WebAds vanuit de uitgever richting de adverteerder werkt, moet nu ook in Spanje zijn vruchten afwerpen. "Als dat lukt, dan willen we ook uitbreiden naar andere landen." Maar wel binnen afgebakende grenzen. "We willen een speler van betekenis worden in Europa." Op dit moment kijkt WebAds naar mogelijkheden in Duitsland, al zijn er nog geen concrete plannen.

Internationale verkoop

De uitbereiding in Europa is ook met het oog op internationale verkoop. "Er zijn slechts een aantal portals die internationaal werken. Echte netwerken die dat doen, daar zijn er niet veel van. We kunnen met onze lokale kantoren en het Europese trading kantoor WebAds Europa nu al Europese dekking garanderen."

En dat onderschrijft de International Sales Director van WebAds, Daan Onland: "De displaytarieven staan zwaar onder druk. Het is belangrijk om andere formaten en oplossingen te bieden. Internationale uitgevers als LinkedIn of Facebook maken er een strategie van om met lokale partners het nationale bereik te exploiteren,. Europa lijkt één geheel, maar op lokaal gebied heb je toch verschillen in de markt. Er is behoefte aan lokale kennis om de internationale titel te vertegenwoordigen."

Verschillen

Onland ziet de verschillen tussen de landen waar Web Ads actief is. "Je hebt in Italië minder dekking. In Spanje is er een nog groter verschil tussen vraag en aanbod, dat heeft natuurlijk wel invloed op de prijs en de prijsmodellen. In Nederland loopt men qua producten en software voorop in de ontwikkeling. Rich media is hier bijvoorbeeld bekender dan in Spanje. Maar dat zijn fases van ontwikkeling." Het Verenigd Koninkrijk is nog een stapje verder. "De kwaliteit ligt daar nog weer hoger dan in Nederland."

Bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland begrijpen het responsdeel veel beter, meent Onland. "Dat zie je ook minder in landen als Italië en Spanje. Televisie is daar nog erg dominant. Voor ons nog een groeimarkt waar adverteerders een lange weg hebben te gaan."

Vanuit de adverteerderskant is er in Spanje, zo merkt Onland, veel vraag naar creatieve formaten buiten standaard display. "Met name voor branding campagnes. Er is ook een sterke vraag naar creatieve mogelijkheden op gebied van rich media. Daarnaast is er vraag naar meer geïntegreerde oplossingen", aldus Onland.

Deel dit bericht

1 Reactie

danny van der cingel at easyconcepts dot kom

heel veel succes daar tjeerd, goede beslissing denk ik, maar ik zou de full banner weer opgraven als ik jou was die doet het daar nog erg goed namelijk 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond