Deel dit artikel
-

Wakoopa bedient uitgevers met white label-product

Het Nederlandse technologiebedrijf Wakoopa heeft het meetsysteem onder het white label-project getest en er lijkt genoeg belangstelling voor te zijn. Onder meer Wired Magazine en Sanoma behoorden tot de eerste klanten in de pilotfase.

Wired Magazine, Sanoma, Newcom Research, Motivaction en Market Response draaien mee in de pilotfase. Ook TNS NIPO gebruikt de tracking techniek van Wakoopa, QD, voor een NIMA-project. Op dit moment lopen er meerdere projecten, maar daar kan medeoprichter Robert Gaal verder nog weinig over zeggen.

Het project van Wired Magazine is inmiddels afgerond. Bij de lancering van het blad in het Verenigd Koninkrijk had de uitgever geen idee wie daar het blad zou lezen, en hoe ze dit aan adverteerders konden verkopen. Er is toen onderzoek gedaan, waarbij de technologie van Wakoopa is gebruikt, om te kijken op wat voor sites Wired-lezers zich naast de Wired-site, nog meer bevonden. "Dat bleek onder meer Fast Company te zijn, National Geografic, concurrenten zeg maar. Daarnaast zag je ook dat de lezers vooruit lopen op software en op welke tijden ze bijvoorbeeld bepaalde games speelden", laat Gaal weten.

Sanoma gebruikt het voor hetzelfde doel, om binnen een groep mensen te kijken wat de trends zijn. Gaal: "Daarop kan de uitgever dan weer de diensten aanscherpen. Het gaat om de grote sites in hun portfolio, je wilt niet alleen met bijvoorbeeld Google Analytics weten wat er op je eigen site gebeurt, maar ook weten wat je lezers meer doen, op welke andere sites ze zitten."

Probleem

Gaal: "Het is dezelfde case, beide zijn uitgevers en die willen een probleem bekijken: wat doen onze lezers nou echt." Maar ook andere partijen geven aan interesse te hebben in het white label product van Wakoopa. "Dat varieert van uitgevers tot technologiebedrijven tot onderzoeksbedrijven." Naast een vragenlijst, ingezet door onderzoekers, kan de technologie van Wakoopa bijna real time aangeven waar mensen zitten.

Met de techniek van Wakoopa is het mogelijk om te kijken wat de lezer bij de concurrent doet of hoe een lezersgroep zich binnen een bepaald segment beweegt.

Andere geïnteresseerde marktonderzoekers, universiteiten en internetaanbieders kunnen binnenkort gedetailleerd gebruikspatronen gaan meten van web- en softwareapplicaties. Met de technologie van Wakoopa ziet de onderzoeker niet alleen wat iemand op de eigen site doet, maar ook waar de bezoeker vandaan komt en waar deze daarna naartoe gaat. "We kunnen ook zien welke softwareapplicaties de gebruiker daarna gaat gebruiken", aldus Gaal.

Verdienmodel

Voor een bepaald bedrag kan de klant een tracker laten maken, een klein desktopprogramma dat bijhoudt wat en hoe lang de deelnemer iets gebruikt. Dat kan anoniem, maar een onderzoeksbureau kan ook bijhouden welk panellid iets doet en daarmee informatie verzamelen over kenmerken als leeftijd.

Daarnaast betaalt de klant om per project de data in te zien, te exporteren en te laten analyseren. "Iedere klant heeft een online dashboard. Daarmee kun je filteren op doelgroep, leeftijd, segmenteren." Voor onderzoekers biedt Wakoopa ook de mogelijkheid aan om bijvoorbeeld bereiksrapportages te maken. Om een voorbeeld te geven, Wakoopa kan aantonen hoe een consument zich over het web beweegt en een beslissing neemt. Zo kan het pad worden vastgelegd van iemand die bijvoorbeeld een televisie koopt. Gaal: "Dan zie je dat die persoon eerst naar Kieskeurig gaat, vervolgens naar Wikipedia en dan naar Sony om te eindigen bij Samsung. Die analyse is belangrijk."

NIMA werkt thema’s als duurzaam ondernemen, klantgedrag en digitale marketing uit in de community, shareM, waarop marketeers hun kennis delen. TNS NIPO houdt voor NIMA bij welke websites de een groep marketeers bezoekt en legt vast welke online bronnen marketeers bezoeken voor informatie en inspiratie. Dat gebeurt met de technologie van Wakoopa.

Blind

Marcel Maassen, Web Strategy Director van TNS NIPO: "Bedrijven weten tot zeven cijfers achter de komma wat er op hun eigen website gebeurt, dankzij tools als Google Analytics. Als het echter om de sites van de concurrentie gaat, zijn ze zo goed als blind. Wij kunnen ook die sites tot zeven cijfers achter de komma inzichtelijk maken."

Omdat het nog een pilotfase is, heeft Gaal geen exacte prijzen waarvoor hij zijn technologie aanbiedt. "We zijn nu aan het afronden, deze fase, maar in maart gaan we meer vaste projecten doen. Dan willen we kijken hoe we hierin verder kunnen groeien."

Investeerders in Wakoopa zijn onder meer ondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten, Henq, Big Bang Ventures en DCIF, het fonds van onder Ilse Media, De Telegraaf, IDG en Veronica.

Deel dit bericht

2 Reacties

Richard

Leuk om te lezen dat Wakoopa haar (potentiele) afzet markt verder aan het verbreden is door uitgevers, marktonderzoekers en universiteiten te betrekken. Klinkt Goed. Spreiding in klanten (mits het niet ten koste gaat van de focus) is altijd goed voor een start up. Succes!

Mart

Maar 'what's in it?' voor de gebruiker? Waarom zou ik Wakoopa gebruiken en op die manier (samen met anderen) waardevolle informatie verzamelen? Het klinkt nu als de natte droom van elke marketeer maar voor mij als gebruiker klinkt het mij meer als 'SpyWare' in de oren…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond