Deel dit artikel
-

Google koopt sociale zoekmachine

Google breidt zijn stal met sociale netwerkdiensten uit door Aardvark, een sociale zoekmachine, over te nemen. Eerder experimenteerde de zoekmachinegigant nog met Google Answers, maar hier werd in 2006 de stekker uit getrokken.

Het blog TechCrunch meldt dat Aardvark is overgenomen voor 50 miljoen dollar. De sociale zoekdienst werd ontwikkeld door The Mechanical Zoo, waarvan de oprichters, Max Ventilla en Damon Horowitz, beide voormalige Google-werknemers zijn.

Met de dienst kunnen gebruikers vragen stellen. Hiervoor is wel een account nodig. De antwoorden op de vraag komen van vrienden en vrienden van vrienden uit de sociale netwerken van de gebruiker.

Volgens cijfers (PDF) van The Mechanical Zoo had Aardvark eind vorig jaar meer dan 90.000 gebruikers. Meer dan de helft hiervan heeft of een vraag gesteld, of een vraag beantwoord. De actieve gebruiker stelt per maand gemiddeld drie vragen.

Van de gestelde vragen wordt bijna 90 procent beantwoord, 60 procent van de vragen krijgt binnen tien minuten een antwoord, indrukwekkende cijfers. Al hangt het krijgen van een antwoord met dit model natuurlijk af van de grootte van de vriendengroep en de mate waarin vrienden de kennis in huis hebben, of bereid zijn om een antwoord te geven.

Google Answers was een dienst van Google waarbij gebruikers tegen een kleine betaling vragen konden stellen aan experts. Deze dienst werd in 2006 gesloten. Woensdag lanceerde Google nog de sociale dienst Google Buzz. Hiermee worden status updates uit verschillende social media verzameld binnen Gmail of op de mobiele telefoon.

Google Wave, het sociale open souce-systeem van Google werd eind vorig jaar onthuld. Deze dienst beoogt het nieuwe systeem te zijn voor mensen die op afstand met elkaar communiceren en samen werken en bouwen aan digitale kopij. Enkel genodigden mogen deelnemen aan dit soort sessies.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond