Deel dit artikel
-

Afname ‘papieren reclame’ NYT drukt stijging digitaal

New York Times zag de omzet uit reclamegelden het afgelopen jaar dalen met 15 procent. De omzet bij online reclame, 11 procent, maakte de daling in omzet uit printadvertenties (20 procent) niet goed.

Dat mag ook wel, de digitale omzet van het nieuwsbedrijf achter de New York Times bleef kwartaal op kwartaal teruglopen. Het afgelopen kwartaal leek de uitgever enkele financiële gaten met internetreclame te kunnen dichten.

De totale omzet (PDF) van het nieuwsbedrijf daalde in het afgelopen vierde kwartaal met ruim 11 procent, afgezet tegen het vierde kwartaal in 2008. Een kleine verbetering vergeleken met het derde kwartaal in 2009, toen de omzet daalde met bijna 17 procent.

CEO Janet Robinson verwacht dat de stijgende lijn doorzet in het eerste kwartaal van 2010. Voor printadvertenties zal de omzet een minder sterke daling laten zien, zo voorspelt ze. Robinson verwacht dat de omzet uit online advertenties de stijgende lijn uit het vierde kwartaal vervolgt.

Het krantenbedrijf liet in januari nog weten per direct een vijfde divisie, genaamd Reader Applications, te creëren. De baas van die afdeling wordt een oudgediende van het bedrijf, Yasmin Namini. Zij is al jaren verantwoordelijk voor de circulatie, marketing en research. "Ze heeft de nieuwe afdeling meesterlijk door de start up-fase geleid", aldus een persbericht.

Deel dit bericht

1 Reactie

filmpie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond