Deel dit artikel
-

Selexyz sluit strategische overeenkomst met TenPages

TenPages.com is een nieuw initiatief waarbij bezoekers investeren in onbekende auteurs. Het online publiek vervangt de literair agent. Bij genoeg belangstelling worden boeken uitgegeven. Selexyz zal vervolgens de boeken in de winkel promoten.

TenPages.com werkt volgens het crowdfunding principe van de muzikale tegenhanger Sellaband, waarbij het publiek kan investeren in onbekende musici. Bij genoeg belangstelling, wanneer het publiek bereid is geld te beleggen in een boek, wordt in het geval van TenPages.com een boek uitgegeven bij een bestaande uitgever. Wanneer alle aandelen van een manuscript verkocht worden, verdienen de ‘beleggers’ geld aan de boekverkoop.

De eerste tien pagina’s van een manuscript worden door de auteur op het platform geplaatst. Bij 2.000 investeringen van 5 euro wordt een boek uitgegeven. Dit aantal moet binnen vier maanden worden bereikt, anders verdwijnt het werk van de site. De investeerders krijgen hun geld in dat geval terug, met aftrek van de kosten die TenPages.com heeft gemaakt.

TenPages.com zegt in het persbericht dat ‘lezers voor het eerst zelf bepalen welk boek wordt uitgegeven’. Dit klopt niet. Soortgelijke projecten bestaan al, ook in Nederland. Zo laat Schrijversmarkt, een co-creation platform voor schrijvers, de massa bepalen welk boek uitgegeven moet worden. Het publiek stemt op ingezonden manuscripten. Bij genoeg belangstelling geeft in dit geval de start-up het boek in eigen beheer uit.

Leden kunnen bij deze Nederlandse partij voor 5 euro een punt kopen en deze als supporter bij een bepaald manuscript onderbrengen. In de loop van de tijd kan dit punt ook weer naar een ander werk worden overgezet. Wanneer het boek wordt uitgegeven, krijgt de supporter een vermelding in het boek.

En ook het idee van Schrijversmarkt is niet nieuw. Ook het al bestaande Amerikaanse WEbook heeft een community van schrijvers opgezet. De schrijvers plaatsen hun werk online en de lezers mogen commentaar geven of, tegen betaling, stemmen. Geven 250 stemmers een voorkeur voor een boek aan, dan wordt het uitgegeven. De stemmers krijgen als dank een eerste druk van het werk.

WEbook wist in de eerste maanden meer dan 500.000 unieke bezoekers te trekken. De Amerikaanse tegenhanger kent leden uit verschillende landen. Het verdienmodel van WEbook is simpel: boeken verkopen. Zij geven de titels in eigen beheer uit. Schrijversmarkt volgt hetzelfde plan. Het verschil is dat TenPages.com werkt met bestaande uitgevers en boeken niet in eigen beheer uitgeeft.

De vraag die bij dit soort initiatieven rijst, is of het de massa of de professional is die bepaalt wat kwaliteit is.

Bron foto: Benimoto (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

August de Vocht

Goede deal van selexyz, neem aan dat ze op deze manier meer inzicht in de doelgroepen gaan krijgen. Maar is er niet meer bekend over de opzet van de deal, lees in het artikel alleen maar info over tenpages.com en conculega;s.

Frans Jan

Lijkt veel op Sellaband (muziek). Dat een boek wordt uitgegeven bij een bestaande uitgever is belangrijk; daar loopt het bij Sellaband op stuk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond