Deel dit artikel
-

Campagne: Hyven met een look-a-like

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer de Hyves stand-in van FBTO.

Site: www.hyves.nl/actie/standin

Klant: FBTO

Bureau: LBi Lost Boys

Andere gebruikte media: Deze Hyves-pilot is een aanvulling op de crossmediale FBTO Zorgcampagne 2009

Andere betrokken partijen: Beemway (techniek/productie), Hyves (media)

Doel van de campagne: Op sympathieke wijze awareness genereren voor het merk FBTO en de FBTO zorgverzekering-propositie, op basis van FBTO’s merkfilosofie.

Omschrijving: De FBTO Hyves Stand-in is een plaatsvervanger van de drukke Hyver die zijn handen vol heeft aan een offline sociaal leven. Contact met vrienden uit het netwerk van de Hyver wordt onderhouden door een stand-in, terwijl de offline persoon het ‘echte’ leven weer op kan pakken. De krabbels, het plaatsen van foto’s en status-updates op Hyves worden uitbesteed aan de geautomatiseerde look-a-like van de gebruiker.

Thijs van Schothorst, Managing Director Icemedia

7

"Een geestige campagne en een leuk gegeven om een stand-in te kunnen regelen.  Zodra de stand-in is geactiveerd kan deze de hele vriendenclub op de hoogte houden en reageren op krabbels. Het leuke is dat de Hyver FBTO onder de aandacht brengt bij zijn vrienden. Het is weliswaar geen aanbeveling, maar de Hyver associeert zichzelf wel met FBTO. Dat is het sterke van deze campagne. Dus in mijn optiek een geslaagde opzet. Al vraag ik me af hoeveel mensen uit de doelgroep daadwerkelijk een profiel heeft gepimpt, want de effectiviteit valt of staat bij het aantal mensen dat dit doet."

Koen de Groot, Client service Director Redurban

6

"Het idee voor een stand-in om ‘social activities’ bij te houden is leuk. Helemaal in het licht van de nooit doorgezette trend van het ‘ontvrienden’ en toenemende sociale-mediadruk. Maar ik vermoed dat FBTO niet genoeg budget had om het goed te doen. Ten eerste de keuze voor de kale opmaak met ‘monty-python-mensen-op-stokjes-stijl’, waarbij weinig moeite is gedaan om er wat beleving in te brengen. Wat echt mist is een voorvertoning. Reden voor mij om het ‘pimpen’ (wat een rotwoord) niet door te zetten. Wat als mijn Hyves-profiel verandert in de clubkleuren van FBTO?"

Winfried van der Veen, Managing Partner Twee.punt.nul

7

"Het idee achter de stand-in is leuk en origineel. Toch heb ik twee bezwaren. Het verband met FBTO -merkfilosofie of productpropositie- is tamelijk vergezocht en wordt nergens uitgewerkt. Zo gaat de mogelijkheid verloren om merkwaarden van FBTO concreet te maken. Tientallen adverteerders hadden deze stand-in ook kunnen gebruiken. De uitvoering is bovendien niet vlekkeloos. Door nadruk te leggen op ‘drukke feestdagen’ is de houdbaarheid beperkt. Verder is onduidelijk wat de stand-in gaat doen met het profiel en het netwerk en hoe de gebruiker dat kan regelen. Alles bij elkaar: een leuk idee op zoek naar een betere toepassing."

Deel dit bericht

2 Reacties

Lotte

Draait deze campagne ook op Facebook? En zonee, waarom niet? :p

Paul

Sorry hoor maar sommige adverteerders laten zich door hun bureaus ook maar wat aanpraten. En met name FBTO lijkt de draad helemaal kwijt te zijn. Het middel en of het medium bepaalt (hyves) terwijl het idee zwak is en absoluut niet past bij FBTO. De randstad screwt het platteland (Friesland) door ze dingen wijs te maken over internet die nergens op slaan. Ben benieuwd hoeveel beter ze scoren qua omzet en imago. Ik denk dat de enige die er financieel beter van wordt het bureau is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond