Deel dit artikel
-

Sellaband is failliet verklaard

Sellaband, de beleggingssite voor opkomende artiesten, is failliet verklaard.

De uitspraak wordt bevestigd op Rechtspraak.nl. Na een eerdere aanvraag voor surseance van betaling is de kogel door de kerk. De voorlopige surseance werd op 19 februari toegekend.

Bij het Nederlandse bedrijf is niemand bereikbaar voor commentaar. De site meldt tijdelijk uit de lucht te zijn wegens ‘onderhoud‘.

De online muziekgemeenschap levert een dienst waarbij fans kunnen investeren in beginnende bands. De fans leggen minimaal 10 dollar in om de bands in professionele studio’s een cd op te laten nemen. Ze zijn als het ware aandeelhouder in de cd en profiteren van de eventuele winsten. Een band dient minimaal 50.000 dollar bijeen te brengen om een plaat op te kunnen nemen.

De prijs voor ‘het beste innovatieve concept‘ tijdens de Media & Entertainment Innovation Awards ging in 2007 nog naar Sellaband.

Deel dit bericht

5 Reacties

Ed Bonink Exsal

Het kan snel gaan. Het was een prachtig initiatief. Jammer.

Frans Jan Boon

Heel jammer. Waar ging het mis, vraag ik me af.

marc

een prachtig web 2.0 concept is de das omgedaan door teveel blijven hangen in een 1.0 verdienmodel voor sellaband. de verkoop van muziek (cd's/downloads) is tegenwoordig een klein onderdeel van het geheel. een artiest moet optreden en als doel de crossover maken. dan ga je geld verdienen. en daar ontbrak het aan bij sellaband. geen van de bands die uiteindelijk een cd hebben gemaakt heeft de crossover gemaakt. wat vooral te wijten is aan gebrek aan promotie.

Bas Groot

Ontzettend zonde.  Dit was een van de leukste en sympathiekste e-business en muziek- initiatieven op het internet. Ik ben ook benieuwd waar het mis ging. Ik kan me wel voorstellen dat met het werkelijk spotgoedkoop worden van professionele studio-apparatuur en CD's kunnen persen in kleine aantallen, een CD opnemen in een Echte Studio steeds minder de heilige graal werd voor de artiesten.  Heb je die CD, dan begint het pas. Bijna elke bandleider of solist heeft wel een paar dozen met onverkochte CD's van zichzelf onder z'n bed staan. Wat een artiest met een plaat vooral nodig heeft is promotie. Dat kost niet alleen geld, maar vergt vooral heel veel en heel goede netwerken, bij de DJ's, de magazines, kranten, radiostations, zalen, festival-organisaties etc.  In de laatste periode zag je dat Sellaband daar in de media zelf ook over begon, maar dat heeft blijkbaar de motor niet draaiende kunnen houden, misschien omdat ze die ingangen zelf niet zo hebben. Dat is zo'n ontzettend netwerkgebeuren, dat kost jaren om op te bouwen. Daarnaast is zo'n sellaband initiatief kwetsbaar voor overaanbod van artiesten met weinig of geen fans, omdat het zo makkelijk is geworden zelf je muziek op te nemen. Sellaband kan alleen werken voor artiesten die al een redelijk netwerk van fans hebben. Wie gaat er nou op Sellaband kijken, blind een bandje zoeken en dat steunen met 10 euro? Sellaband alleen kan dat netwerk niet voor ze cre?ren, en daar moet je veel voor doen. Sowieso is er een gigantisch en onvermijdelijk overaanbod van artiesten dankzij de explosief ontwikkelende technologie. Een van de effecten zie je bij talentenjachten: dankzij X-factor, Idols en Popstars heb je als solist de beste promotie die je je maar kunt voorstellen, prime time op TV met miljoenen kijkers, maar van 80-90% artiesten die in de grote live shows hebben gestaan, en best goed zijn, hoor je al snel niets meer. Je ziet dan ook steeds vaker ex-deelnemers en zelfs al gearriveerde professionele artiesten een gooi doen, wat ik zelf een beetje treurig vind. Ik denk dus aan drie oorzaken: overaanbod van artiesten, met name die zonder fanbase, vraag en aanbod tussen artiesten en Sellaband komt niet overeen, en dan mogelijk nog wat managerial issues, maar dat laatste is gissen. Gelukkig zijn er nog talloze internationale alternatieven in de wereld, zoals cdbaby.com waar artiesten terecht kunnen met hun reeds opgenomen plaatje.

Frans Jan Boon

Het business model en de nadelen daarvan zijn duidelijk, ik ben vooral benieuwd naar wat er achter de schermen beter had gekund. Heb zelf ook een paar cd's uitgebracht: in eigen studio opgenomen en uitgebracht bij enkele platenmaatschappijen die weinig met internet hebben maar wel weten hoe ze een band moeten promoten. Uiteindelijk bepalen reviews en interviews in muziekbladen (zowel online als offline) en distributie (waar zijn je cd's te koop) het grootste deel van de cd en download verkoop. Als band heb je ook zelf een dikke vinger in de pap: veel optreden en een netwerk van fans opbouwen op myspace (facebook en hyves tellen in de muziekwereld niet mee) zijn zaken die je al voor je contract met een maatschappij of een initiatief als sellaband zelf moet doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond