Deel dit artikel
-

Weinig hoop voor uitgevers op betalende klanten

Uitgevers van kranten, tijdschriften en websites die hopen geld te verdienen met betaalde online abonnement moeten zich achter de oren krabbelen. Uit een grootschalig onderzoek van Nielsen blijkt dat eenderde van de klanten dat hooguit wil overwegen, maar dat tussen de 60 en 80 procent liever doorklikt dan betaalt.

Nielsen vroeg aan 27.000 consumenten uit 52 landen wereldwijd of ze bereid zijn te betalen voor online nieuws en entertainment. Zeker in de nieuwssector vallen de resultaten erg tegen voor de uitgevers. Acht van de tien ondervraagden klikken liever naar een andere site toe, omdat ze hetzelfde nieuws daar ook in vergelijkbare vorm aantreffen.

In Europa zegt 6 procent van de ondervraagden dat ze al eens betaalden voor online krantennieuws, maar 62 procent zegt pertinent dat hand op de knip te houden. Voor tijdschriften gelden vergelijkbare percentages.

Het onderzoek verschijnt op het moment dat grote uitgevers in het Engelse taalgebied, zoals de New York Times, de overstap willen maken naar een abonnementenmodel. Lezers krijgen hooguit een paar artikelen per maand gratis te zien. Willen ze de krant vaker aanroepen, dan moeten ze eerst betalen. Uit het onderzoek werd niet duidelijk of micropayments het ultieme model vormen of abonnementen voor vaste periodes.

Ander slecht nieuws voor uitgevers is dat internetters niet méér reclame op de websites willen zien dan nu.

Nielsen constateerde tevens dat 62 procent van de ondervraagden vindt dat wanneer ze hebben betaald voor content dat het hen vrij staat dit te delen waar en met wie dan ook. Uitgevers zullen zich beroepen op hun auteursrecht, iets waar hun klanten zich tegen zullen verzetten.  

Consumenten zijn het meest bereidwillig om te betalen voor unieke, professioneel geproduceerde zaken als films, muziek en spellen.

Het onderzoek richtte zich overigens alleen op consumenten die het vaste web gebruiken, op desktops en laptops. Het sentiment rondom ‘betalen voor content’ op het mobiele platform, tablets en telefoons, is niet onderzocht. Daar echter lijkt men eerder bereid om te portemonnee te trekken om nieuws, muziek, software of ander vermaak te downloaden.

Foto: pedrosimoes7 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond