Deel dit artikel
-

Verdienmodel Twitter geïnspireerd op Google

Het is nog maar een kwestie van weken totdat Twitter de geldkraan open zet. Het bedrijf heeft de fundamenten van zijn verdienmodel uitgedokterd. Het gaat, net als Google, contextueel relevante advertenties plaatsen op pagina’s met zoekresultaten.

Dat weet het mediablog van de Wall Street Journal te melden op basis van bronnen die de informatie uit eerste hand hebben. Volgens hen gaat Twitter alleen in de marge van zoekresultaten op zijn site inhoudelijk relevante reclame plaatsen. Gebruikers van speciale Twitter-programma als Tweetdeck, Seismic en Tweetie moeten die reclames ook vertonen maar mogen meedelen in de inkomsten.

Twitters zoekmachine heeft geen prominente positie op de kwebbelsite.

In het begin zal er geen self service-systeem zijn om reclame rondom Twitter-berichten in te kopen, maar het bedrijf streeft daar wel naar. In het begin werkt men samen met reclamebureaus en media-inkopers.

Wanneer het reclamesysteem wordt gepubliceerd, is niet bekend. Er is echter een aantal aanwijzingen dat het niet veel langer dan een aantal weken kan duren.

Berichtendienst Twitter werd in 2007 algemeen bekend en omarmd tijdens het cultuurfestival South by South West (SXSW) in Amerika. Dat festival vindt dit jaar van 12 tot en met 21 maart plaats. Een van de topsprekers daar op maandag 15 maart is Evan Williams, de oprichter van Twitter. Het zou niet verbazen als hij die gelegenheid gebruikt om zijn dienst de volgende impuls te geven.

Een tweede aanwijzing dat er ingrijpende vernieuwingen op komst zijn, is een bericht van Twitters oppertechneut Alex Payne. Kennelijk sprak Payne zijn mond voorbij, want zijn Twitter-bericht is inmiddels verwijderd. Techcrunch is echter een van de vele sites die het berichtje kopieerde en publiceerde. Payne zegt daarin: "Als je de verfijnde site-features zou hebben die wij, de medewerkers, hebben dan zou je misschien helemaal geen desktop client meer willen gebruiken. En dat is heel al binnenkort".

Het officiële standpunt van Twitter is dat het bevestigt dat er een advertentiesysteem wordt gebouwd maar dat dat zich nu nog in de testfase bevindt.

Veel haast heeft Evan Williams niet om zijn openbare chatdienst te gelde te maken. Externe financiers maakten gezamenlijk 160 miljoen dollar over naar de bankrekening van Twitter. Het bedrijf heeft nog wat ademruimte om zijn verdienmodel te optimaliseren.

Foto: joi (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas Groot

De klassieke stoplap voor dotcom initiatieven waar alleen maar geld bij moet, is weer van stal gehaald: ……..tromgeroffel…….. Banners!!! Yay! 160 miljoen… hoe veel banner ads moet je bij de zoekmachine verkopen om alleen al dat investeringsgeld terug te verdienen? Ze hebben de laatste maanden constant 23 mln unieke bezoekers, de grote groei is er duidelijk wel uit nu. Stel dat elke dag elk van die 23 mln gebruikers op de zoekpagina komt waar de banners staan, (da's ruim(. Stel dat elke dag 0,05% op een banner klikt en een doorklik 1 euro kost. (Dat is wat een normale Google banner ongeveer kost/opbrengt in Nederland) Stel dat de bannerverkoop en het innen van het geld ze weinig kost. Dan verdienen ze daar plm 11.500 per dag mee, of 4.1 miljoen per jaar. Als ze daarmee door willen gaan praat je over een terugverdientijd van 40 jaar, alleen voor het investeringsgeld. Nou, laat de opbrengst het dubbele zijn, doe je er nog steeds 20 jaar over en dat is veel te lang. De levensduur van twitter zal hooguit nog 5 jaar zijn, tegen die tijd is er allang wel weer een nieuwe Twitter opgestaan die de "soupe du jour" van het internet wordt. In dat geval moeten ze 32 miljoen per jaar verdienen om alleen al het investeringsgeld terug te verdienen; dan hebben we de bedrijfsvoering en de gigantische kosten van infrastructuur voor zo'n drukke site nog niet meegerekend, dus waarschijnlijk moeten ze eerder tussen de 40 en 50 miljoen per jaar verdienen om tegen het einde van de levensduur wat geld voor de aandeelhouders over te houden. Dan zie ik maar 1 andere manier om dit te gelde te maken en dat is proberen het aan Yahoo, Google of Microsoft te verkopen voor nog meer geld. Dan zitten die met de gebakken peren, (maar goed Google heeft ook YouTube gekocht en dat kost volgens mij alleen nog maar meer geld). Dus volgens mij zijn die investeerders die hier zo veel geld in steken, knettergek, of ik heb te weinig kaas gegeten van de werkelijke opbrengsten van banner ads, of de zakenwonders zien iets dat ik niet zie. Weet u het? Als u het ook niet weten, stuur me ff het mail-adres van die investeerders, dan mail ik ze mijn rekeningnummer door…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond