Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org: iDeal beste basis voor mobiel betalen

De belangenvereniging van webwinkeliers, Thuiswinkel.org, wil dat het Nederlandse iDeal-betaalsysteem de basis wordt voor alle betalingen met mobiele telefoons. De behoefte aan een dergelijke systeem groeit naarmate meer consumenten smartphones met mobiel internet gaan gebruiken.

"Mobiel betalen staat met het toenemende gebruik van smartphones weer volop in de belangstelling, met name voor fysieke betaalsituaties waar ook met een pas betaald kan worden. Een doorbraak is echter nog niet in zicht, ondanks eerste initiatieven", zegt Frank de Groot, voorzitter van de werkgroep Betalingsverkeer van de Thuiswinkel.org. Vandaag presenteert hij het position paper 2010 van Thuiswinkel op het Online Betaal Congres in Utrecht.

Al jaren zoeken mobiele aanbieders, internetbedrijven en banken internationaal naar een geschikt systeem om op de mobiele telefoon betalingen te verrichten bij mobiel bezochte webwinkels. Er is echter geen licht aan het einde van deze lange tunnel.

Dat bleek twee weken geleden ook al tijdens het Mobile World Congress in Barcelona. Operators willen hun klantrelaties gebruiken om voor hen betalingen te innen, Paypal-achtigen zeggen dat zij dat het beste doen en banken zijn al eeuwen gespecialiseerd in het afhandelen van betaalverkeer. Iedere groep volhardt in zijn eigen positie, met de consument als verliezer.

Ook NFC is volgens de kenners nog geen volwassen alternatief.

Om de discussie weer op gang te brengen, stelt De Groot het onafhankelijke interbancaire iDeal voor als geschikte "online betaalmethode voor smartphones die rechtstreeks gekoppeld is aan de persoonlijke bankrekening".

Hij trekt zijn stelling zelfs breder en meent dat iDeal ook op het ‘vaste web’ in het buitenland moet worden gebruikt als standaard systeem. iDeal-beheerder Currence voert daartoe al tijden gesprekken met buitenlandse banken. Tot op heden heeft het echter nog geen partners gecontracteerd die groot genoeg zijn om in een land het Nederlandse systeem groot te maken.

Naast Paypal steken ook andere internetbedrijven de kop op als alternatieve digitale kassa’s op mobiel internet. Apple heeft al meer dan 100 miljoen iTunes-accounts met credit card-nummers in zijn database. Amazon heeft een vergelijkbaar aantal credit card-nummers in zijn systeen. Ingelogde klanten hoeven geen kaarten meer te trekken om een betaling te verrichten, maar enkel een wachtwoord in te tikken. Op de iPhone, maar ook op Android-toestellen, is dat al de praktijk van alledag. 

Foto: apesara (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

hansel

Ha ha, wat een grootheidswaan van Thuiswinkel. De nederlandse belangenvereniging die gaat betalen wat de Europese standaard gaat worden in web- en mobiele betalingen. Dream on, mister De Great: iDEAL gaat het keihard afleggen tegen Maestro en andere initiatieven.

Erwin Boogert - Emerce

Hansel, kun je je veronderstelling met argument toelichten?

Anders

Belangen-organisatie. het zijn gewoon zakkenvullers. Waar gaat het geld heen? Meneer de Jong en De heer Nijpels en kornuiten! Hahahaha

MvR

Hansel heeft gelijk en wel hier om: Het zijn de banken in Nederland, die IDEAL graag in stand houden en er aan verdienen. Dat terwijl het Nederlandse PIN systeem onveilig is. Je merkt nu al bij sommige "merchants", zoals BP, dat je op een andere manier moet pinnen. Dat komt, omdat je dan over het Internationale Maestro Netwerk gaat ipv het Nederlandse PIN. Er zal de komende maanden een migratie gaan plaatsvinden en dat zal wel tot medio 2011 duren. We passen ons dan gewoon aan, aan de rest van Europa ipv een soort betaal-enclave te worden in Nederland.Binnenkort betalen we gewoon via het Maestro met pin en een extra beveiliging, die men kent van de Mastercard credit card.Maestro wordt als veiliger gezien en wordt (is) de Europese standaard voor debet betalingen (off- en online). IDEAL gaat het niet redden in Europa en zal waarschijnlijk opgaan in het Maestro verkeer aan transacties.  http://twinklemagazine.nl/nieuws/2009/10/uitrol-online-pinbetaling/

Jeroen Nas

Er wordt geschamperd over iDEAL en dat heb ik ook wel eens gedaan. Zeker voor mobiele betalingen zie ik me nog niet met een 'calculator' aan de slag gaan. Of de argumenten die hierboven gebruikt worden terecht zijn denk ik echter niet. De veiligheid is (zeker in combinatie met het risico) niet in het geding en de kosten zijn zeer aantrekkelijk, zeker gezien de kosten van het geprezen Maestro. Als webmerchant tellen die kosten op grote volumes echt mee; op een miljoenenomzet maakt een paar procent duurdere betaling je zo een 'huis' per jaar uit. Daarom vind ik het jammer dat Currence niet in staat is om deze low cost betaalmethode als alternatief tegen de dure credit card based systemen voet aan de grond te laten krijgen. Daar zou de consument echt mee geholpen zijn, want die moet het natuurlijk uiteindelijk echt betalen. Tijd dat Neelie daar eens iets aan doet.

Erwin Boogert - Emerce

@Anders: Het reactiepaneel onder onze artikelen staat voor iedereen open voor discussie. Dat is, zoals je aan de berichten van anderen ziet, hoe de meesten het gelukkig ook gebruiken.  Je bijdragen zijn welkom, maar we stellen het op prijs als je – bij voorkeur – onder eigen naam zinnige bijdragen levert. Niemand heeft iets aan dit soort loze kreten in de ruimte met ongerichte beschuldigingen. Graag argumenten, want dit helpt de discussie en beeldvorming niet vooruit.

hansel

@ Erwin: Mijn veronderstelling dat IDEAL het niet gaat worden is gebaseerd op het feit dat iDeal/ currence/ de NL banken al jaren roepen dat "ideal internationaal gaat". Jij hebt zelf (al vanaf 2008) persberichten hierover klakkeloos (weinig kritisch over de 'nieuwswaarde')overgenomen in Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2807568 uit 2008 bijvoorbeeld.Echter, de realiteit is dat NL een kikkerlandje is, en dat de internationale iDeal-lobby na al die jaren 0,0% resultaat heeft opgeleverd. Ondertussen zijn Maestro, Paypal, keihard bezig en lanceren ze de meest moderne innovaties, waaronder complete plug & play mobile payment systemen. Misschien moet je daar eens wat meer aandacht aan besteden, en de berichten van Currence en Thuiswinkel eens wat kritischer tegemoet treden.

Jaap

Hartelijk gelachen om de discussie op dit onderwerp! Maar serieus: Hansel en MvR hebben natuurlijk groot gelijk: Balkenende wordt geen Europees president, 'Sieneke' wint dit jaar niet het Eurovisie songfestival, en iDeal wordt niet het Europese betaalsysteem van de toekomst…. It's all a question of politics, en Nederland is maar een klein landje.

Wijnand Jongen

Betrokkenen hebben natuurlijk gelijk dat de lobby van Currence, Thuiswinkel.org en haar internationale collega's nog niets heeft opgeleverd op het internationale vlak. Iedereen die zich hier serieus rekenschap van geeft, weet overigens ook dat dit een verhaal van de lange adem is. Let wel, Thuiswinkel.org heeft ook meer dan vier jaar (2001-2005) bij de banken gelobbyd en gepushed voor een interopterabel online betalen mogelijkheid die we nu als iDEAL kennen! De aanhouder wint dus. Wij pleiten overigens niet eens zozeer dat iDEAL Europa in moet, als wel dat er naast Maestro straks een tweede online betalen mogelijkheid komt die gebaseerd is op online banking.  Een klein succes daarin is overigens dat iDEAL haar technologie heeft aangeboden aan de ECB en EPC, de banken platformen die hierover uiteindelijk beslissen. En die platformen die als enige in staat zijn om er voor te zorgen dat we straks naast Maestro een tweede Europese crossborder online betaalmogelijkheid krijgen.  In de bijdragen in deze discussie wordt voorbijgegaan aan het strategische karakter van de zaak. Wat goed is voor consumenten en webwinkels is een pluriform aanbod van verschillende online (crossborder) betaalmogelijkheden. Ook ik geloof in de kracht van Maestro en da's een prima ontwikkeling. Maar ik geloof ook in de kracht van marktwerking, die consumenten en webwinkels keuzes geven en tarieven laag houden. Voor consumenten en webwinkels is het dus een goede zaak als de banken besluiten tot een alternatieve Europese online betaalmogelijkheden. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond