Deel dit artikel
-

Google lanceert ‘above the fold-targetting’

Google biedt merkadverteerders op het Google Content Network de mogelijkheid om enkel te targetten op online advertenties die zich ‘boven de vouw’ bevinden. Dit zijn de advertenties die op elk scherm, in elke browser te zien zijn en waarvoor de internetter niet naar beneden hoeft te scrollen.

Merkadverteerders kunnen reclameruimte die buiten het browserscherm laden uitsluiten. Boven en onder de vouw zijn termen die oorspronkelijk uit de krantenindustrie komen, waarbij de krant de naar boven gevouwde helft toont en de content direct zichtbaar is voor de lezer, dit in tegenstelling tot de content onder de vouw.

De mogelijkheid om online advertenties te kopen boven de vouw is ook beschikbaar voor cpc-adverteerders, die het kunnen gebruiken voor campagnes die in een korte tijdspannen lopen en hiermee willen experimenteren om hun ROI te verhogen. Maar in eerste instantie is de nieuwe functie gericht op merkmarketeers en anderen die per impressie betalen, voor wie de advertenties buiten het scherm weinig waard zijn.

Volgens Google zal het uitsluiten van advertenties onder de vouw een hogere prijs opleveren voor de advertenties boven de vouw. Merk adverteerders zullen tegen elkaar opbieden om de meest gewilde plekken te bemachtigen.

Het adverteren boven de vouw is niet nieuw, ook niet online. Andere advertentienetwerken bieden het ook aan. Vaak echter wordt hier geen rekening gehouden met de verschillende schermformaties, resoluties en browser, die de lay out van een pagina kan beïnvloeden.

Google gebruikt een statistische methode om advertenties die na het laden van een pagina niet volledig op een scherm verschijnen, uit te sluiten. Met een Javascript wordt per site gekeken waar bepaalde advertentieplekken worden getoond.  

Bron foto: Erwin Boogert (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond