Deel dit artikel
-

Wegener: internetomzet daalt met 16 procent

De totale internetomzet bij Wegener is het afgelopen jaar gedaald met 16 procent. Een gebrek aan belangstelling voor bannering is hier mede oorzaak aan.

Volgens Wegener staat er ‘druk’ op de online advertentie omzet en dan vooral op bannering. De daling van 16 procent, ten opzichte van 2008, maakte dat de omzet uit internetproducten over 2009 uit kwam op 18,2 miljoen euro.

Dat blijkt uit de jaarcijfers.

De daling in de internetomzet is voor een ander deel terug te brengen op een gedaalde omzet uit personeelsadvertenties bij vacaturesite JobTrack, waarvoor met de vinger naar de economische crisis wordt gewezen. Het aantal vacatures daalde bij JobTrack wel minder dan het geval was in de kranten.

Hoewel de uitgever zelf zegt tevreden te zijn met de resultaten, zijn deze niet rooskleurig te noemen. De gehele advertentieomzet daalde tot 288,7 miljoen euro, 80 miljoen minder dan in 2008. De nettowinst daalde en kwam uit op 7,9 miljoen euro. De omzet kwam uit op 527,4 miljoen euro.

Met ingeplande kostenbesparingen werd de omzetdaling nog enigszins opgevangen. De gestarte reorganisatie zal in het komend jaar ook werknemers hun plek kosten. Een echte voorspelling geet de uitgever niet voor 2010, enkel dat de markt nog voorzichtig is en dat de toekomst onzeker is.

De nieuwssites van de uitgever kenden vorig jaar wel een stijging in bezoekcijfers. Per maand was dit aantal gemiddeld 32 procent hoger dan in 2008.

AutoTrack deed het tegen verwachting, wel goed. De omzet werd vergroot, al geeft Wegener hier geen cijfers bij.

Bron foto: trials and errors (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond