Deel dit artikel
-

KLM ontdekt gayvertising

KLM werkt aan een opvallende campagne. De luchtvaartmaatschappij heeft advertentieruimte ingekocht op de Italiaanse portal Gay.it Doel: meer Flying Dutchman-deelnemers aantrekken. KLM is niet de enige die gelooft in homo-marketing. Ook Lufthansa en American Airlines zijn ermee bezig.

De campagne (waar ook een online spel aan is verbonden) begint volgens Adverblog op 15 juli. Er zullen banners en pop-ups losgelaten worden op de gebruikers van Gay.it. Ook is KLM van plan  de chat op de site voor bepaalde tijd te sponsoren.

Aan de ene kant is de campagne van KLM opvallend te noemen, aan de andere kant is het nu eenmaal zo dat homo's en lesbiennes meer besteden aan reizen dan de gemiddelde hetro-consument. KLM is ook niet de enige luchtvaartmaatschappij die zich op homo's en lesbiennes richt, ook Lufthansa is er al langer mee bezig.

“Wij realiseren ons dat Dinks (mensen met een dubbel inkomen en geen kinderen, redactie) meer inkomen een meer tijd om te reizen hebben – de homo en lesbische markt is goed voor circa 2 miljard dollar op jaarbasis,” zegt Theodora Varsamis, het hoofd van homo-marketing bij Lufthansa Europa en eerder verantwoordelijk voor hetzelfde in de VS, tegen Mediaweek.

“In de Verenigde Staten zijn we er veel verder mee. Daar doen we aan advertenties die speciaal op homo's en lesbiennes gericht zijn.” Het volgende project van Lufthansa is een homo-evenement in Duitsland promoten samen met het Duitse verkeersbureau. Verder is Lufthansa bezig met een businessclass-product dat speciaal is gericht op de homo-gemeenschap.

Gayvertising begint als reclamevorm steeds belangrijker te worden. Onlangs kondigde MTV al een gay-zender aan in de VS. Ook zien steeds meer Fortune 500-bedrijven in dat homostellen een koopkrachtige doelgroep vormen. Vier jaar geleden werd er al een Gay Advertising Netwerk in het leven geroepen in de VS. Europa lijkt nog achter te lopen op deze ontwikkelingen.

Deel dit bericht

10 Reacties

piet

Ik zag 4 jaar geleden al flink wat banners van KLM op het inmiddels ter ziele gegane queer.nl. Maar misschien is dit in Italie een heel nieuw fenomeen?

Bas

mm, enerzijds ben ik hier wel blij om, grotere partijen als KLM gaan bewust om met Internet advertising (doen ze al langer, en best ok eigenlijk) aan de andere kant zijn ze hier dan wel weer heeeeel erg laat mee. In m´n tijd bij Elmar had elmar al deals met gay sites met speciale aanbiedingen naar Barcelona en andere shop bestemmingen (nou nou Bas, niet alle homo´s zijn gek op shoppen, weet ik, maar je snapt wat ik bedoel). Wat mij betreft is dit eigenlijk niet zo´n positief nieuws, ze zijn er gewoon errrg laat mee. Maar ja, de reisbranche is nu eenmaal niet echt een voorloper als het om nieuwe dingen gaat :) 

don

pure flauwekul. klm probeert gewoon een niche markt te bereiken in het buitenland. Als ze de gaytraveller serieus willen nemen, zouden zij dat moeten laten blijken door echte interesse. nee hoor, gewoon verkoopverhaaltje en zeker niet origineel. Gaan ze dit ook in Frankrijk promoten?Huwelijksreizen of zo.

Peter

Vliegen ze dan met de PH-OMO? (Grapje)

Johnnie

Wat is de nieuwswaarde? Het ontgaat me. KLM is al superlang bezig zich te richten op de Gay Markt. Ten tijde van de Internet Hype had men zelfs een aantal enorme partnerships met verschillende Gay Portalen. @Bas je reactie slaat kant noch wal. Toch niet zo into the Online Marketingwereld als je je voordoet.

Bas

oe sorry Johnnie, mag ik dan de how to behave online manual van je? Laat ik nu gewoon mijn mening geven, geinspireerd door de vraag of dit nu een goede of minder goede ontwikkeling is.

henny

Gay LM Al jaren rich tde KLM zich op de homoseksuele medemens. In eerste instantie voor haar vliegend personeel en nu ook voor de klant. Ik hoop wel dat het niet met de Franse slag zullen vervolgen.

ElMariachi

Ben het eens met Don en Bas wat valt er nou te ontdekken?KLM kan niet mee met de prijsvechters dus zoekt het een doelgroep met (relatief) meer besteedbaar inkomen?  En wat is hun propositie naar die doelgroep dan? Is die anders dan naar de andere segmenten? Neen. Want dat is in strijd met de Anti-discriminatie wetgeving. Er is dus ook geen ander tarief er is ook geen ander FD punten schema. Het is een stukje mediaplanning op basis van relevantie. Maw: boek je vlucht naar een gay-event via KLM. Meer niet.

Ali

Ik denk dat de homo-community de volgende grote consumerende populatie is na de baby-boomers die over 15 a 20 jaar bijna allemaal overleden zullen zijn. En er moet dus vervanging komen voor de baby-boomers, en naar mijn mening zijn dat de talloze homo-communities die steeds openbaarder worden mede dankzij de meer tolerantere samenleving. Stel je es voor : Twee mannen/vrouwen die allebei full-time werken en geen kinderen hebben. Hierdoor houden ze natuurlijk veel geld/koopkracht over; En dat geld moet op! Dus dan ga je op reis, grotere auto, leuke spulletjes etc. Dit onderwerp is ook al ruim besproken op CNN Business International.

Sagi

Hallo, Aan iedereen die het leest. Op dit moment ben ik bezig iets unieks op te zetten voor de gaycommunity….Ik kan wel wat sponsors gebruiken hierbij. Heeft iemand tips voor me of kan iemand mij doorverwijzen in contact brengen en dergelijke. Ik ben al met een hoop bedrijven in gesprek maar wil toch nog verder kijken. Jullie kunnen mij bereiken via sagitarius_19@hotmail.com Mijn mening is dat gayadvertising er ook voor zorgt dat de tolerantiegrens wat verder wordt verlegd!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond