Deel dit artikel
-

Sms-gedragscode blijft onder de maat

De nieuwe sms-gedragscode is per 1 maart ingegaan, maar voldoet nog steeds niet, zo meent minister Van der Hoeven van Economische Zaken. Wetgeving om de problemen op te lossen wordt uitgewerkt.

De minister schreef een brief aan de Tweede Kamer. Hierin laat ze weten dat de code, waarin marktpartijen, zoals telefoonmaatschappijen en sms-dienstverleners, afspraken hebben vastgelegd over onder meer  reclame-uitingen en afmelden voor sms-diensten, onvoldoende de problemen aanpakt. Het is nog steeds mogelijk dat sms-diensten op een onduidelijke manier worden aangeboden via de welbekende quizjes of testen. Vaak blijkt de consument vast te zitten aan een ongewenst sms-abonnement.

Dit ligt deels aan het feit dat de reclameregels voor de sms-branche nog niet zijn aangepast door de sector.

Wetgeving

De minister heeft wetgeving in de maak om deze problemen aan te pakken. Voor 1 juli wordt wetgeving uitgewerkt die voorschriften verbindt aan het opschorten of beëindigen van de dienstverlening door telecomproviders, zodat gedupeerden niet zomaar kunnen worden afgesloten van hun mobiele telefoonabonnement. Daarnaast is wetgeving in voorbereiding waarmee voorwaarden kunnen worden gesteld aan de incassofunctie van telecomproviders. Daarin wordt geregeld dat providers straks niet langer geld voor bijvoorbeeld sms-diensten mogen afschrijven van iemands rekening als de aanbieder van de dienst zich niet aan de regels houdt.

Voormalig staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken liet begin dit jaar weten via wetgeving voorwaarden te willen stellen aan het innen van betalingen voor sms-diensten. De sector zou, zo liet Heemskerk toen weten, een geloofwaardigheidsprobleem hebben. Zelfregulering vanuit de branche die de huidige Gedragscode SMS-Dienstverlening heeft, zou tekort schieten.

Verbeteringen

Jilles van den Beukel, voorzitter van Stichting SMS Gedragscode, liet eerder nog weten het raar te vinden niet serieus genomen te worden. Een deel van de problemen ligt, zo meende Van den Beukel, bij de consument. ”Die sms’jes, mensen lezen niet goed.” Na doorvragen gaf hij toe dat er wel verbeteringen mogelijk zijn, die ook in de nieuwe code komen.

De nieuwe code lijkt nog steeds niet het onderste uit de kan te halen. Al geeft minister van der Hoeven wel aan dat de nieuwe code een aantal verbeteringen bevat ten opzichte van de voorgaande versie.

Zo wordt bij de aanmelding voor sms-diensten in het eerste bericht vermeld dat het een abonnement betreft en wat de prijs per week is. Voor afmelding is voortaan enkel een sms’je met het woord ‘stop’ nodig. Ook gaat de sector de code actief handhaven, waarbij hogere boetes kunnen worden opgelegd aan overtreders.

Deel dit bericht

1 Reactie

bobo

Waarom niet sms-abonnementen verbieden? Wat is de (entertainment-) waarde van zo'n abonnement voor de consument? Sms heeft juist waarde als iets vluchtigs en eemaligs, terwijl voor meer permanente zaken de mobiele applicatie beter geschikt is. Kortom, de eenmalige incasso moet je toestaan en de incasso voor onbepaalde en bepaalde tijd moet je verbieden. Dat zou voor sms de enige duidelijke, vertrouwen-gevende regel zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond