Deel dit artikel
-

“We gaan nu nog niet met investeerders in zee”

[Startup Watch deel 2: MoneyBird] MoneyBird schudt langzaam de Nederlandse online facturatiemarkt wakker. Als het aan Edwin Vlieg ligt, een van de medeoprichters, dan is na het trucje in Nederland, het buitenland aan de beurt. Het jonge bedrijfje is één van de genomineerden in de categorie ‘Startup van het Jaar’ tijdens de Dutch Startup Awards.

Gebruikers maken en versturen met MoneyBird hun facturen. De online dienst is gratis tot drie facturen en offertes per maand. Alles daarboven kost tien euro per maand.

De dienst is ontstaan uit persoonlijke frustratie. "Als freelancer hikte ik er elke maand tegenaan, het versturen van de facturen", laat Vlieg weten. Op de Amerikaanse markt was concurrent FreshBooks al actief. Vlieg: "Maar in Nederland werd het op deze manier nog niet aangeboden.  Er zijn wel wat partijen, die zijn op hetzelfde moment erin gestapt en wat bestaande partijen, die we hebben wakker geschud. Je ziet wel hoe bepaalde zaken worden gekopieerd."

"Onze grootste concurrenten zijn de mensen die nog werken met papieren facturen", zegt Vlieg lachend. Maar daarnaast is hij blij met de bestaande concurrentie. "Dat maakt het draagvlak groter."

Het eerste aderhalf jaar heeft MoneyBird vooral veel prototypes opgezet. Begin 2009 ging het echt rollen. "Inmiddels zijn we een van de marktleiders als het aankomt op digitale facturering", aldus Vlieg.

MoneyBird heeft inmiddels ‘duizenden’ klanten. Exacte cijfers wil Vlieg niet vrijgeven. "Het aantal betalende klanten, dat is een percentage met twee getallen", aldus Vlieg, die hier ook niet het achterste van zijn tong laat zien. "We groeien elke maand met 15 procent in onze leden."

"MoneyBird is rustig gegroeid en heeft het risico bewust klein gehouden. We hebben er niet voor gekozen om met investeerders in zee te gaan. De gesprekken zijn er wel geweest. De vraag is hoeveel geld je nodig hebt en hoeveel je daarvoor bereid bent om in te leveren. De kans dat we failliet gaan is nauwelijks aanwezig."

Vlieg vervolgt: "Wanneer we over expansie naar het buitenland gaan nadenken, dan worden investeerders misschien weer interessant. Maar tot nu toe doen we het zelf."

"We willen dolgraag naar het buitenland, al zijn daar nog geen concrete plannen voor. Maar het trucje kennen we wel in Nederland. Als we de stap zouden wagen, dan zouden we beginnen in Duitsland of Engeland." Een Engelse site is er al. Maar, zo geeft Vlieg toe, "Perfectie is lastig. Als je kijkt naar onze Amerikaanse concurrenten, die hebben moeite om hier voet aan de grond te krijgen in Europa."  Zo ook voor de Engelse site van MoneyBird. "We zitten nu eenmaal hier, ook onze supportafdeling. Customer care zet je niet zomaar even over naar het buitenland."

De Dutch Startup Awards worden georganiseerd door the Next Web in samenwerking met Emerce.

Deel dit bericht

3 Reacties

Dion Fokkema

Ik werk sinds kort met Moneymedic.eu, dat is gratis en bevalt goed.O.a. De mogelijkheid dat klanten via iDeal de factuur kunnen betalen (niet gratis) heeft mijn debiteuren termijn verkort.

Edwin Vlieg

Dion, uit ons onderzoek blijkt ook dat iDeal op de factuur de betaaltermijn enorm verkort. Van 25 dagen zonder iDeal naar 6 dagen met iDeal. We raden ondernemers dan ook zeker aan om naar de mogelijkheden van iDeal te kijken. Meer informatie over ons onderzoek is te lezen op onze weblog: http://www.moneybird.nl/blog/2010/2/17/trends-tips-om-je-facturen-eerder-betaald-te-krijgen

Arne

Eindelijk eens Nederlandstalige alternatieven. Freshbooks was inflexibel met euros en layout. Ik heb Moneymedic en Moneybird zojuist beiden geprobeerd en werken prima. Is het nou toeval, dat ze zeer op elkaar lijken? (of de een op de ander of omgekeerd?). De jongens van Moneymedic hebben net een prettigere layout en UX vind ik, maar beiden prima te gebruiken!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond