Deel dit artikel
-

Deutsche Telekom koopt Clickandbuy

Deutsche Telekom neemt internetbetaaldienst Clickandbuy over en wil deze snel in Europa uitbreiden. Het telecombedrijf verbreedt daarmee zijn digitaal portfolio, een strategische stap buiten belminuten, internettoegang en sms’jes.

Het gerucht hing al langer boven de markt, maar Deutsche Telekom bevestigt nu dat het de resterende 79,8 procent van de aandelen Clickandbuy overneemt. Hoeveel het daarvoor betaalt, is niet bekend. Het zou om een bedrag boven de 100 miljoen euro gaan.

Deutsche Telekom was al actief op dit terrein met de eigen dienst T-Pay. Die moet plaats maken voor de nieuwe dochter. 

Clickandbuy is actief in 31 landen. De nieuwe eigenaar wil de activiteiten in die landen versneld uitbreiden om een serieuze concurrent te worden voor banken, Paypal en credit card-maatschappijen. Het is niet duidelijk of de betaaldiensten worden geïntegreerd in de diensten van T-Mobile. Op het gebied van mobiele betaalsystemen bestaat geen consensus over wat de standaard wordt.

Clickandbuy handelt voor webwinkels de betalingen van 13 miljoen consumenten af, onder meer voor Apples iTunes, Otto, Bwin en Foto.com. De 230 medewerkers bedienen 16.000 online handelaren. Het boekte in 2009 een omzet van 922 miljoen euro en boekte een operationele winst.

De overname is een eerste stap in de nieuwe strategie van Deutsche Telekom. Topman René Obermann presenteerde vorige week de weg van ‘Telco’ naar ‘Telco Plus’.

"Dat is innovatieve dienstverlening rondom het thema internet. Tot 2015 streven we naar een bredere mix van omzetbronnen. Daarmee profiteren we indirect van de investeringen die we in de afgelopen jaren in infrastructuur hebben gedaan". Hiermee beogen de Duitsers ook de dalende omzetten uit belminuten, sms en internettoegang te compenseren. Niek Jan van Damme, afkomstig van T-Mobile Nederland, is verantwoordelijk voor de Duitse activiteiten van Deutsche Telekom.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond