Deel dit artikel
-

Startup Eduhub gaat over de grens

[Startup Watch deel 3: Eduhub] Het anderhalf jaar oude bedrijfje Eduhub breidt nog dit jaar uit naar Europa. De vergelijkingssite voor opleidingen wil naast een Europese, Engelstalige site ook de Belgische en Duitse markt bestormen. Eduhub is één van de genomineerden in de categorie ‘Startup van het Jaar’ tijdens de Dutch Startup Awards.

“Over twee maanden lanceren we een Engelstalige site voor heel Europa en in het najaar komt er een Belgische en waarschijnlijk ook een Duitse lokale variant”, aldus oprichter Ruben Timmerman.

De Europese site richt zich op alle bachelor en master studies in Europa. Timmerman: “Dat betekent dat bijvoorbeeld ook een student uit de Verenigde Staten daar een studie kan vinden, mocht hij dat willen volgen in Europa.”

Lokale aanwezigheid

Wanneer de startup de lokale markten in Belgie en Duitsland wil gaan bedienen, dan meent het bedrijf daar lokaal aanwezig te moeten zijn. Voor de Europese site kan alles vooralsnog vanuit Nederland worden georganiseerd. “We zijn wel realistisch, we kijken eerst aan hoe het met de Europese site gaat, al zetten we er wel vol op in”, vult Timmerman aan.

De zoekmachine heeft inmiddels 16.285 trainingen, opleidingen en cursussen van 1409 aanbieders. Eduhub kent in Nederland mediapartners als Trouw, Intermediair, Vergelijk.nl en Loonwijzer. Deze partijen gebruiken de data van Eduhub om hun eigen ‘Eduhub’ te runnen.

Concurrentie

De spelers in Nederland zegt Timmerman allemaal al in te hebben gehaald. “Dat zijn meer sites die een offline achtergrond hebben en daarmee niet onze online slimheid kunnen bijbenen.” Maar, zo merkt hij op, in Europa zijn er veel meer spelers, veel kleine, maar ook enkele grotere partijen.

Toch denkt Timmerman ook die strijd wel te kunnen winnen. “Met betere executie. Dat geldt voor het technische deel, als voor de marketing als voor ons business model.” Voor dat laatste geeft hij het voorbeeld dat Eduhub helemaal lead- en prestatiegerelateerd werkt. “Je betaalt alleen voor de prestatie die wij leveren. Dat wordt verder weinig gedaan door onze concurrenten.”

Verdienmodel

Het verdienmodel komt voor 80 procent voort uit leads, bezoekers kunnen bij elke training een brochure aanvragen. De overige twintig procent komt uit advertising.

De zelfgefinancierde startup ging september 2008 van start met Timmerman en Wouter de Boer. Bij de start werd nog de helft van de development geoutsourced. Inmiddels volgt Eduhub een andere strategie om de kwaliteit in de development te verhogen. Van de negen werknemers die in dienst zijn, zijn er vijf developers.

Personeel

Het eigen personeel krijgt, geheel in stijl met het idee achter de startup, een jaarlijks opleidingsbudget van 1000 euro en een ongelimiteerd boekenbudget en mag per jaar twee betaalde congressen bezoeken.

De startup zegt sinds vorig jaar winstgevend te zijn. De afgelopen maand kende de site130.000 unieke bezoekers, waarbij dit aantal blijft groeien met rond de vijf tot tien procent per maand.

De Dutch Startup Awards worden georganiseerd door the Next Web in samenwerking met Emerce. Er kan nog gestemd worden op de verschillende startups.

Bron foto: thms.nl (CC)

Deel dit bericht

46 Reacties

JW

Site ziet er niet uit en bevat oude en slechte data van opleidingen! Bah

Ruben Timmerman - Eduhub

JW: dank voor je "bijdrage". Kun je een voorbeeld geven van oude data? die wordt namelijk allemaal door de opleiders aangeleverd (handmatig of via XML) en in de regel juist erg uptodate, omdat opleiders voor leads betalen en daarom geen onjuiste info op de site willen hebben.

JW

Tja, mijn mening is inderdaad misschien niet zo'n prettige bijdrage voor jou, maar wel eerlijke feedback. Toch? Sorry dat ik jouw site gewoon lelijk vind en niet begrijp dat er eigenlijk opleidingen van betrouwbare opleiders zijn vermeld. Doet toch afbreuk aan het imago als je op zo'n rare site staat. Heb je hier eigenlijk wel toestemming voor gevraagd?  Zeker aangezien ze daarmee zonder dit zelf te weten op dit soort en andere vage site terecht komen: http://blogs.affiliatefeeds.nl/vacatures/8-EDUhub.html  Ja, je bent wel heel goed in SEO, maar eigenlijk vervuil je hiermee de zoekresultaten van Google en schreeuw gerust verder met persberichten en dat iedereen op je moet stemmen, want jouw concept is toch zo uniek… :) My two cents, JW

Ruben Timmerman - Eduhub

JW, de kritiek over "oude en slechte data" vraagt wat onderbouwing, waarom geef je die niet? Dan Eduhub bepaald niet uniek is en wij vooral claimen het beter te doen dan anderen blijkt volgens mij uit dit interview, heb je het al gelezen?  Ik hoor nog graag wat er "raar" aan Eduhub is en waarom zelfs grote en betrouwbare opleiders daar niet op zouden moeten staan, wellicht kunnen we daar wat aan verbeteren.  En waarom denk je dat aanbieders niet weten dat ze ook op andere sites worden doorgeplaatst? Dat is zelfs een van de grote voordelen van een "hub" als Eduhub (get it?). Vermoeiende zwartmakingen van jouw kant, die nergens op gebaseerd zijn, erg jammer! Kom een keertje een bak thee doen bij ons op kantoor, dan kun je zien dat Eduhub meer is dan goede SEO. Misschien kun jij dan ook laten zien dat je meer bent dan platte anonieme comments?

Edwin

Ik kan me absoluut niet vinden in de (anonieme!) opmerkingen van JW. Eduhub heeft een duidelijke website waar eindelijk een goed overzicht van opleidingen in Nederland te vinden is. Als opleider zou ik blij zijn met een duidelijke website waarop ik mijn diensten kan aanbieden, ook nog eens op no-cure no-pay basis. Transparanter kun je het niet krijgen!

Jeroen

"Sorry dat ik jouw site gewoon lelijk vind en niet begrijp dat er eigenlijk opleidingen van betrouwbare opleiders zijn vermeld. Doet toch afbreuk aan het imago als je op zo'n rare site staat."  Dus omdat jij het een lelijke site vind begrijp je niet dat er betrouwbare opleiders zijn vermeld? Veel succes met de Dutch Startup Awards Ruben. Ik denk dat het wel heeeel erg lastig gaat worden met de 'concurentie'..

soboer

Ik ben ook niet zo onder de indruk. Het is een niche vergelijkingssite. Door de onkunde van de opleidingaanbieders betreffende seo kan eduhub de zoekmachines domineren. Overigens wel slim dat je zo een niche gevonden hebt, de leadvergoedingen zijn erg hoog. Ik vind dat een startup die meedingt voor een award een mate van originaliteit dient te hebben.

Berend de Vries

Een opleiding van zeg 3000 euro doorplaatsen op "partnersites" als El Cheapo… zonder hier transparant en eerlijk over te zijn. Dat is geen kunde, maar black-hat en maakt schade aan sterke merken :) <Bewondert nu BMW Banner op een mooi medium ;)> @ redactie: Kan er trouwens een filter op de persberichten e-mailbox, zodat we bespaard blijven met dit soort mediageile types?

Bastiaan Kr?

Dat van die door plaatsingen staat gewoon op de 'Over Eduhub' pagina hoor. En nog belangrijker, dat communiceren ze ook luid en duidelijk naar partners (zoals ons). Wij hebben juist graag dat onze opleidingen op zoveel mogelijk plaatsen vindbaar zijn. E?n opleiding op Eduhub geeft ons zichtbaarheid op -tig websites en we betalen alleen als er ook daadwerkelijk conversie is. Jammer dat een aantal mensen hier een andere mening is toegedaan maar die zijn overduidelijk niet actief in de branche, anders had je de meerwaarde hiervan wel beter in kunnen schatten!

Jeroen

Was al weer eventjes geleden dat ik hier op emerce heb gekeken naar de reacties… Wat een negatief gedoe zeg, het neigt zelfs naar jaloezie, veel meer kan ik er niet van maken.  Ik kan me indenken dat het behoorlijk veel energie kost om zo een database aan te leggen. Ook weet ik dat Ruben oprecht, en op zijn eigen manier bezig is het het nadenken over het web (usarchy.nl).  Okay, bij eduhub kan je mischien stellen dan usabilty een beetje is ondergesneeuwd door de marketing. Maarja… de schoorsteen moet toch roken, en dat is niet het makkelijkste op het internet.  Al dan niet vind ik dat hij goed bezig is. Zeker een aanvulling voor de nederlandse webbouw gemeenschap kwa usarchy. Eduhub gebruik ik zelf niet, maar ik vind het zeker niet zo slecht als hier boven (vrij destructief) geschetst wordt.

Ruben Timmerman - Eduhub

Wauw, wat een reacties… jammer dat er niet verder gekeken wordt dan "SEO" en "makkie vergelijkingssite". Ik laat de negatieve reacties maar voor wat ze zijn. Jeroen (#2): waar vind je dat de usability is ondergesneeuwd onder commercie op Eduhub? Wij zijn denk ik een van de weinige vergelijkingssites waar de rankings niet be?nvloed worden door geld. Er staan dus veel aanbieders op waar wij niets aan verdienen, en als die toevallig goede reviews hebben staan die gewoon boven partijen waar we wel een leadvergoeding van ontvangen.  Hier kun je wellicht wat meer lezen over hoe Eduhub werkt: http://www.eduhub.nl/over-eduhub/faq

Sandra

Ik ben het ook niet eens met de opmerkingen van JW. Wij (als opleider) zijn uitermate tevreden over de mogelijkheden en het netwerk/platform dat Eduhub ons biedt. Er staan zowel grote opleiders en kleine opleiders op de website vermeld en naar mijn idee schept dit een goed beeld van de opleidingsmarkt. Tevens is Eduhub een zeer prettige partij om mee samen te werken. En zoals Jeroen al aangeeft sommige reacties neigen naar jaloezie, beetje jammer

Reinald Gerritsen

Kom op jongens! Iedereen heeft recht op een eigen mening, maar ik vind dat er inderdaad veel van de daken wordt geschreeuwd zonder enige onderbouwing. Beetje jammer ook gezien het karakter van Emerce.nl.  Kan alleen maar zeggen dat Ruben een goed gevoel heeft voor ambitie, online marketing, usability en sales en dat de nominatie hem alleen al voor zijn doorzettingsvermogen is gegund. En let's face it: hij heeft het met Eduhub gewoon stukken beter voor elkaar dan alle andere opleidingsvergelijkingssites (zijn die er wel?) bij elkaar.  Als vakgenoot en partner van Eduhub schaar ik me dan ook achter de meningen van Sandra en Jeroen.  Go fot it Ruben!

Willem

Ik schrik nogal van de reacties hier. Deze site probeert met onafhankelijke vergelijkingingen van opleidingen een nichemarkt te benaderen, iets wat ze naar mijn mening erg leuk doen. Wat is er mis met een leadvergoeding als er een offerte via EduHub geplaatst wordt? Daarnaast is er, zoals Ruben aangeeft, openheid over de manier waarop ze werken. Ik weet niet of de reacties hier voortkomen uit jalozie of wat dan ook. En als je dan kritiek geeft, geef dan opbouwende kritiek waar de makers iets aan hebben.

Marque Joosten

Ruben, van harte met je volgende stap.  Eduhub is een voorbeeld voor hoe je in een nichemarkt een uitstekende website met een simpel en doeltreffend businessmodel met de laatste online marketing technieken tot een succes kunt maken. De Emerce website is er juist om dit soort successen te delen en om daar van te leren. Ik ben heel benieuwd hoe Eduhub de volgende stap gaat zetten.  

Jakko Mur - Trouw

Trouw werkt samen met Eduhub. Zie http://www.trouw.nl/opleidingen. Een mooie samenwerking die zowel ons als de opleiders duidelijk meerwaarde biedt. Ik zou zeggen Eduhub, keep up the good work en dat jullie de prijs maar mogen winnen!

Menno-Paul Dekker

@JW: Wat je inbreng en mening ook is, ik respecteer die. Net zoals de mening van ieder ander. Het eenvoudige feit echter, dat je anoniem en ongefundeerde kritiek levert zegt meer dan je boodschap zelf. Overigens, heb je wel eens van projectie gehoord? @Ruben: Keep up the good work en chapeau voor de wijze waarop je reageert.

Willem Mastenbroek Jr

Dit lijkt mij een mooie gelegenheid om te melden dat er ook nog EventBuzz (www.eventbuzz.nl) bestaat. Het marketing vehikel voor opleidingen en evenementen op het ManagementSite Netwerk. Wens mijn conculega Ruben veel succes en hoop dat hij mij persoonlijk bedankt voor mijn stem als hij de prijs mag komen ophalen. Groet, Willem Mastenbroek Jr.Commercieel manager ManagementSite Netwerk

Naravja van Tree

Eduhub blinkt uit in de innovatieve manier waarop het in no time van de grond gekomen is, en het slimme business model erachter. Daarom staan ze ook tussen de hippe start-ups met een relatief weinig "sexy" concept. Het is in ieder geval een start-up met een dienst die voor een grote groep mensen ?cht nuttig is.  JW maakt in zijn reactie overigens goed duidelijk dat het om een persoonlijke vete gaat. Misschien wat oud zeer van een slachtoffertje van Usarchy.com? 😉

Erwin

Dat iemand de site niet mooi vindt dat kan natuurlijk, maar vooral de 2e reactie van JW slaat natuurlijk nergens op, volgens mij begrijp je dan niet veel van hoe het internet tegenwoordig werkt. Ik had al eerder van Eduhub gehoord via Ruben op mijn RSS-reader en Twitter… Dus toen ik onlangs op zoek was naar een cursus ben ik een kijkje gaan nemen. Dat Ruben usability-expert is was mij al wel bekend, maar dit kwam ook in de site erg duidelijk naar voren. Ik vond het zoeken naar een cursus prettig, straight-forward en duidelijk, hiervoor heb ik geen mooie site nodig. En waar gaat het uiteindelijk om als je een cursus zoekt? Dat je de juiste vindt… en hoe kom je bij de juiste? Via Google, een vergelijkingssite of via een andere site, wat maakt dit uit als je er maar komt. Waarom doet dit dan afbreuk aan het imago van een opleider? (helemaal in dit geval) En wat Soboer zegt: Een niche vergelijkingssite, maar in mijn ogen eentje die de uitvoering hiervan erg goed doet. Waarom zou een goede, serieuze Nederlandse site niet deze aandacht mogen krijgen?

Eric van Schaik

Het is vervelend te zien dat hier kritsche kantekeningen over Eduhub worden geplaatst, welke niet zijn onderbouwd.Kritische kantekeningen zijn altijd belangrijk. Deze houden een ondernemer scherp. Maar niets is vervelender, wanneer kritische kantekeningen niet worden onderbouwd. Emerce.nl is vanuit mijn optiek een professionele website. Het is dus geen praatclubje in een 1 of andere vage chatroom, waar je zo maar ongefundeerd kan zeggen wat je te zeggen hebt. Of onderbouw je kritiek of begin zelf een site wanneer je de sterke veronderstelling heb dat je het beter kan.

Sander - Intermediair

Als Eduhub-partner kan ik slechts positieve zaken melden. Ze bieden het beste en voor zover ik kan nagaan meest uitgebreide (online) opleidingsoverzicht, zijn flexibel en een prima samenwerkingspartner.

Jurgen Bosch

Ik denk dat JW hier twee dingen door elkaar haalt: Mooi en functioneel. Uiteraard zijn er websites die vele malen mooier zijn, maar in usability geloof ik er heilig in dat de website een conversie heeft waar wij met z'n allen (laat ik voor mezelf spreken: ik wel) alleen maar jaloers op kunnen zijn.  Zelf gebruik ik de site niet, maar ik bezoek hem wel regelmatig of er weer iets aangepast is en probeer daarvan te leren. Ruben succes met de award en we zullen erbij zijn als (hopelijk aan jou) de prijs uit wordt gereikt.

Hans van Veen

Het DNA van Eduhub is doordrenkt van testen, meten en optimaliseren en (gelukkig) niet gebaseerd op expert reviews. Bij het lezen van diverse reacties moet ik helaas denken aan het beroemde product van Ravensburger 'Iedereen kan schilderen.' Ikzelf ben bepaald geen groot schilder maar Eduhub behoort wat mij betreft op dit moment zeker tot een van de 'Meesters' in Nederland als het aankomt op het samenbrengen van alle relevante webdisciplines. En Eduhub; zoals jullie weten werd Van Gogh ook niet meteen door iedereen gewaardeerd…..mijn stem is geplaatst.

jeroen

Ruben; wat betreft usability vs marketing. Kijk bijvoorbeeld naar deze pagina; http://www.eduhub.nl/the-academy/mcse-2003-naar-mcitp-enterprise-administrator-windows-server-2008-met-windows-7  hier kunnen een paar kleine useability kanttekeningen worden geplaatst; 1) de breadcrumb is gigantisch en heeft meer een SEO functie ipv een navigatie functie.2) de "vergelijk meer training" zijbalk heeft veel onrust, en is er naar mijn idee ook voornamelijk om zoveel mogelijk interne links aan te leggen. Dit zou minder, en vooral relevanter kunnnen.3) de google adds lijkt kwa opmaak te-veel op de website. Zijn deze adds echt nodig om de schoorsteen te laten roken?

Arne

Ik heb Eduhub van het begin gevolgd en sta ook achter de idee?n van usarchy.nl Lees dat graag. Ik vind Eduhub echter een beetje druk. Je gaat als bezoeker twijfelen aan alle geboden informatie en waar moet je kijken? Omdat er zoveel categori?n zijn raak je een beetje het overzicht kwijt, maar ik besef wel dat ik niet het juiste soort bezoeker ben en zie de meerwaarde van de website wel degelijk. Keep up the good work!

Oli4b

Een vergelijkingssite heeft voor mij in zich dat ze onafhankelijk zijn maar iedereen dient te betalen om hier op te staan. Je krijgt dus niet de beste opleiding voorgeschoteld maar de beste die betaald om op de site te staan. Vormgeving kan inderdaad wel een sausje gebruiken maar simpel is meestal wel doeltreffend, maar wat een woud aan links op de homepage. PR technisch zit het allemaal retestrak in elkaar.

Ruben Timmerman - Eduhub

Ha Jeroen, Top, thanks voor de feedback.  1: We hadden er niet op gerekend dat instituten -alle- regio's van Nederland zouden gaan toevoegen, dat ziet er inderdaad niet lekker uit. Staat op de todo om te fixen maar heeft geen hoge prioriteit moet ik zeggen. Het is inderdaad deels vanwege de SEO dat we de regio's daar noemen, om goed te scoren op de combinatie training naam + regio. 2: Onrust is relatief, je kunt ervanuit gaan dat gebruikers dit minder stoort. Omdat een groot deel van onze bezoekers uit Google komt, willen we duidelijk maken dat de training die je bekijkt, niet de enige is die Eduhub te bieden heeft. Vandaar de nadruk. We gaan dit overigens wel weer testen, er zijn al 5 verschillende varianten geweest van de sidebar… 3: Google raad zelf aan om ads goed te integreren, en ze leveren inderdaad behoorlijk wat geld op. We hebben er ook nog een ander doel mee: aanbieders van opleidingen die wel in AdWords adverteren maar nog niet actief met Eduhub bezig zijn, zullen in hun network reports zien dat Eduhub goed converteert. Eigenlijk proberen we dus adverteerders uit AdWords naar Eduhub te halen door AdWords te gebruiken. Over dit laatste: we weten nog niet hoe groot de negatieve invloed van AdWords op onze eigen conversie is, doordat Google het onmogelijk maakt om met Website Optimizer de Google AdWords weergave te A/B testen. Maar afgaande op het aan/uit zetten van AdWords op Eduhub denk ik niet dat het ons geld kost, daarom laten we het staan. Het vertegenwoordigt ongeveer 4% van onze omzet.  Arne: we hebben recent onze 4e en over 2 weken onze 5e developer aangenomen waardoor we weer meer lucht krijgen om te testen met design. Over een week of 6 verwacht ik dat we een geheel nieuwe training page gaan testen. Oli4b: Eduhub werkt dus niet zo: we zijn gratis voor iedereen en leveren daarnaast extra diensten (m.n. leads en een beetje advertising) om geld te verdienen. Hier meer info: http://www.eduhub.nl/over-eduhub/faq Onze ranking wordt dus absoluut NIET be?nvloed door geld.

Elles

@Ruben: Leuk initiatief! Mooi lijstje op Eduhub met die 10 puntjes. Begrijp ik goed dat niet alle sites die tot jouw hub/netwerk bij partnersites op jouw site Eduhub worden vermeld? Kwam namelijk ook via Google wel een paar "rare" sites tegen. Partnersites lijstje kun je misschien automatisch actueel/volledig maken, wanneer je hier niet de tijd voor hebt.  Als ik een opleider was zou ik echt niet overal willen staan om maar overal tussen te staan. Kwaliteit en uitstraling is toch best belangrijk. Gaat toch niet om een pak melk of eieren, maar meestal prachtige namen, logos en vaak zorgvuldig opgebouwde merken.  Het lijkt me handig om hier iets mee te doen, zodat je bijvoorbeeld wel op Trouw en niet op El Cheapo e.d. staat.  Nu weet je als opleider totaal niet waar je allemaal staat via Eduhub. Dat lijkt me best een machteloos gevoel geven als je dan ineens de info "ergens" tegenkomt. Of zie ik dat verkeerd? Feedback brengt je weer verder en ik zag zojuist ergens dat jezelf jouw site ook niet mooi vind… So cheer up! :) grtz, Elles PS1 Grappig dat concurrent komt feliciteren.2Leuk om een keer meer leven te zien :)3Uhm, waar blijft het Emerce forum? 😉

Elles

Update: Las onderstaande tweet van jou op twitter over beleid eduhub met partnersites:"@Tinusg Affiliates controleren we so far amper, is via M4N, nog weinig aandacht. Maar wat dat jou uitmaakt…? Aanbieders klagen niet :)" Ben het met Tinus eens dat kwaliteitscontrole toch wel een belangrijk ding is. Ook als je nog geen klachten hebt… Grtz Elles

Marjolein Vrijenhoek

Wow Ruben, je houdt de gemoederen goed bezig zie ik… Doe je goed! En ik wilde je alleen maar even feliciteren met je nationale en binnenkort hopelijk ook internationale succes! Waanzinnig toch, tot wat "een ideetje" kan uitgroeien. Petje af. En mocht je ooit de Frans(talig)e markt gaan betreden… je weet me te vinden 😉 !

JW

Nog zo'n prachtige "mediapartner". Zie onderstaande link.  http://bit.ly/cIrh8P  Lekker bezig hoor… NB De url werd begrijpelijker wijs niet geaccepteerd om de Emerce reageertool dit soort woorden uiteraard niet toestaat.

Michel

Mooi concept! maar wow, dit is echt wel ernstig misbruik van vertrouwen….  Windowdressing met de mooie namen, maar ondertussen "zolang ze niet klagen" Wat een houding van die gast, tsss  

Sjoerd

Makkelijk verdienen voor Ruben – plaats al je samengevatte content door via M4N (op de meest afschuwelijke plekken) en je komt in aanmerking voor een Starters Award. Mmm het geeft te denken over de kwaliteit van starters in Nederland en hoe de markt hier tegen aankijkt. Tenzij, de markt niet bewust is van de magere kwaliteitscontrole door M4N en EduHub (onder het mom, ach wat niet weet wat niet deert) Ruben is een goede usability vent met een aardig strak verhaal. Maar, Eduhub hangt van narigheid aan elkaar. Gezien de bovenstaande reacties zijn er meer mensen waarvan de ogen worden geopend..

Eric van Schaik

@Sjoerd Heb jij duidelijk op jouw vizier wat het inhoudt om een commerciele site draaiende te houden? Wat er allemaal bij komt kijken. Kun je het zelf beter?

Ruben Timmerman - Eduhub

Misschien goed om nog even te verduidelijken dat onze houding niet is "wat niet weet, wat niet deert" m.b.t. affiliates. Tot nu toe zijn onze klanten (de opleiders) gewoon blij dat ze goed vindbaar zijn, ook op kleinere affiliate websites die ook gewoon hun publiek trekken. Dat daar sites tussen zitten die "Goedkopesh*t.nl" heten (ik kende hem nog niet) is niet ideaal, maar er zitten tussen de affiliates volgens mij geen sites die echt niet door de beugel kunnen. We gaan mede n.a.v. de heerlijk opbouwende kritiek hier, wel aan onze opleiders vragen wat ze van de affiliates vinden. Het is een bekend fenomeen dat slechts een paar affiliates verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de omzet. Het is dus niet zo dat we van al die kleine affiliates leven, integendeel.  En Sjoerd: "Eduhub hangt van narigheid aan elkaar": dat zeg je omdat er tussen de 100en affiliates sites zitten die jij niet mooi vindt?

Ilse

"Is niet ideaal" lijkt me nogal de marketing understatement van het jaar!Welke opleider wil wel op "Goedkopesh*t.nl" en nog meer van dat soort fantastische sites zijn? Nog zo'n dooddoener van een analytics addict: "(ik kende hem nog niet)"Meten is weten. En je kan anders ook gewoon praten met affiliates en hun goed- of afkeuren. Nu ik de reacties nog eens nalees, heb ik mijn ernstige twijfels qua integriteit.

Eric van Schaik

@ Ilse  Kun jij nader definieren wat jij onder integriteit verstaat en welke twijfels jij hebt? Ik ben ook erg benieuwd naar jou kennis over integriteit in combinatie met commerci?le websites exploiteren. Wellicht dat wij nog wat van jou kunnen leren. Mijn juridisch adviseur is ook erg benieuwd naar hetgeen jij te zeggen hebt. Wacht jouw reactie vol belangstelling af.

Bastiaan van Dreunen

Beste Ruben, van harte met de welverdiende prijs! En Wouter Rutger Charlotte Martijn en Ramon ook trouwens! Blijf vooral ageren op de feedback van je klanten en gebruikers en niet die van jaloerse haters in de kantlijn! In de prullenbak ermee en back to business jullie, proost!

Pim

pfff kunnen we dit afsluiten, wat een groupies allemaal. Ruben is het helemaal. Leuk concept Eduhub, maar niet vernieuwend of zo. Kunnen we weer overgaan tot de orde van de dag?

Sander

Jammer dat de jaloezie van een paar mensen de discussie lijkt te domineren. Op elke organisatie zijn dingen aan te merken. Dat is het uitgangspunt van innovatie.  Een bedrijf binnen zo'n korte tijd opbouwen is niet makkelijk en daarbij is het onmogelijk om alles in de gaten te houden. Het inhoudelijke deel van de bovenstaande feedback zal Eduhub alleen maar waarderen neem ik aan, maar het slaat nergens op dat er meteen met termen als "integriteit" gesmeten wordt. Zeker als dit van een anonieme afzender komt, is de reactie zelf weinig integer te noemen.

Johan

Misschien een idee om de aanbieders die geen opleidingen op Eduhub hebben weg te halen? Ik kwam telkens een aantal "lege" bedrijfsprofielen tegen, waaronder:  http://www.eduhub.nl/comaea http://www.eduhub.nl/brutaal http://www.eduhub.nl/associate-voor-coaching http://www.eduhub.nl/ator-opleidingen  Ik zie geen reden om ze online te hebben bij "alle aanbieders op Eduhub". Of is dit meer als een niche goudengids bedoeld?

Sjoerd

@Johan Ach puur voor SEO bedoeld ..

Louis Jansen

Jeez wat gebeurt hier? Ik dacht dat emerce lezers een pittige discussie konden voeren maar afzeiken reken ik daar niet toe. Graag onderbouwen met feiten. Zoals ik afgelopen vrijdag 1 v.d. cursusboeren sprak die zijn cursussen op Eduheb heeft staan en mij vertelde dat daar veel kwalitatieve leads uit voort komen. @Ruben, van harte & ga zo door!!

Barend

@Louis Jansen Interessant dat je in deze reacties hierboven antwoord kunt krijgen op de vraag die jezelf stelt op jouw website namelijk: Hoe ver rijkt de toegevoegde waarde van affiliates? Zoals je met feiten en links hierboven al hebt gelezen, staan er enkele sites die een soort van schaduwnetwerk van deze hub vormen die ernstige (imago)schade kunnen opleveren voor met name de kwalitatieve opleiders.  Welke opleider met goede trainers, goede locaties en goede inhoud wil namelijk ongevraagd, zonder medeweten en zonder toestemming op sites als http://www.goedkopesh?t.nl/opleidingen terecht komen?

Niels Arts

Er zijn inderdaad te veel negatieve reacties. Eduhub.nl biedt een geweldige mogelijkheid voor cursusaanbieders om zich te profileren. Denk alleen dat het nog eenvoudiger en transparanter kan. En dat wil ik met een goedkoop opgezette website http://www.cursusvoor.nl gaan illustreren.  Sinds een aantal weken staat namelijk de betaversie van mijn nieuwe site http://www.cursusvoor.nl online. Een site waarop bezoekers niet alleen kunnen zoeken naar cursussen, maar ook direct doorgelinkt gaan worden naar de site van de aanbieder. In tegenstelling tot bijv. het veelbesproken Eduhub.nl, een site waar ik nogmaals veel respect voor heb. Cursusvoor.nl is compleet gratis voor aanbieders en het verdienmodel zit hem in het betalen voor extra relevante trefwoorden of een paar hogere posities (een stuk of 5 tot 10 aanbieders mogen boven in de lijst staan met een vermelding 'partner' of zo). En voor advertenties op onze artikelpagina?s. Misschien kunnen de lezers van dit artikel er binnenkort ook eens naar kijken. Over een aantal weken zal cursusvoor.nl 1.0 online gaan (nu zitten we meer in 0.6 of zo 😉 en dan werken de meeste opties naar behoren. Na de zomer wil ik wat meer de ?wijde wereld? in trekken met mijn website. Niels Artsoprichter http://www.cursusvoor.nl en eigenaar Arts Media

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond