Deel dit artikel
-

Spil Games gaat profielen gamers verzamelen

Het Nederlandse Spil Games wil een database gaan aanleggen van de miljoenen gebruikers van zijn spelportalen. Het bedrijf wil de klantentrouw hiermee kunnen beïnvloeden, de spelervaring verbeteren en gerichter advertenties kunnen tonen.

"We hebben iedere maand 100 miljoen unieke bezoekers van onze gameportals wereldwijd, maar we weten relatief weinig van hen. Dat is eigenlijk een enge gedachte. Immers, in theorie zouden ze morgen allemaal weg kunnen zijn zonder dat we weten waarom. Als onderdeel van onze social media-strategie gaan we daarom relaties opbouwen met onze gebruikers", licht marketingdirecteur Oscar Diele toe.

Afgelopen week zette Spil Games de eerste schreden op dit vlak. Op vier portalen, waaronder GirlsGoGames kunnen spelers zich nu registeren. Wie dat doet, en inlogt, kan een profiel aanmaken en een avatar uploaden, punten scoren, prijzen winnen en status in het spel opbouwen. "Later kunnen ze ook connecties met vrienden maken of elkaar, bijvoorbeeld, uitdagen om een spel te spelen. Dat verrijkt de ervaring en vergroot de loyaliteit".

Met deze kennis van de gamers kan het bedrijf ook gerichter reclameboodschappen uitserveren. Momenteel worden adverteerders enkel bediend op geaggregeerd niveau, met targeting op vier typen portalen: meisjes, vrouwen, young adults en tweens.

Spil Games stelt per 1 mei 2010 Edouard Leeuwenburg aan als Director of Customer Relations Management. Leeuwenburg is nu nog werkzaam bij Telegraaf Media Groep en won vorig jaar de prestigieuze MarketingSherpa E-mail Award voor zijn werkgever. Zijn kennis over profielen, databases  en e-mailmarketing mag hij nu op internationaal niveau gaan toepassen. "Het volume van hun bereik en het internationale karakter zijn een superuitdaging die goed bij me passen".

Leeuwenburg wordt verantwoordelijk voor de gehele CRM-strategie. Voor het einde van het jaar krijgt hij twee medewerkers erbij om het dan geformuleerde beleid uit te voeren.

In juni 2007 investeerden Joop van den Ende en Hubert Deitmers miljoenen euro’s in het spellenbedrijf. Financiële resultaten maakte Spil Games nooit bekend.

Deel dit bericht

3 Reacties

bokkiebeh

Nou nou, gaan ze nu al profielen opslaan. Spil loopt jaren en jaren achter op de concurrentie in het buitenland.

Rommert - CheetahMail

Loopt al jaren achter? Daarom zijn ze zeker ook de grootste speler ter wereld in de online casual games markt? Waar baseer je die aanname op?

Bernard

Ze lopen al jaren achter omdat andere spelers dat al tijden doen, dit hadden ze dus eerder kunnen doen. Je bouwt daarmee een NOG grotere voorsprong op. Dat ze grootste (naja) zijn, is niet van toepassing.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond