Deel dit artikel
-

Nieuw type Google-reclame volgt internetters overal

Google voegt een optie aan reclamedienst AdWords toe die potentiële klanten van adverteerders gaat ‘achtervolgen’. Als iemand op de ene site interesse voor een item toont, krijgt hij op andere sites reclame van die ene adverteerder te zien.

Daarmee begeeft Google zich op het terrein van wat in jargon ‘retargeting’ of ‘remarkteting’ wordt genoemd. Dat is in feite het gericht herhalen van reclameberichten. In dit geval gebeurt dat door gebruikers als het ware over het web te achtervolgen en hen te benaderen via reclame op derde sites die AdWords tonen.

Volgens Google bereikt zijn externe reclamenetwerk AdSense rond de 80 procent van het internetpubliek wereld.

Het bedrijf heeft de noviteit net bekend gemaakt. Alle Amerikaanse gebruikers van het AdWords-systeem kunnen aan de slag met retargeting (uitleg, voorbeeld). Ze vinden de optie onder het tabblad Audiences. In Nederland is het nog niet beschikbaar bij Google.

Wie niet achtervolgd wil worden door Google, kan dat hier aangeven. Het bedrijf werkt tevens aan een opt out-optie voor Google Analytics.

Het Amsterdamse bedrijf Yieldivision is een van de weinige partijen in Nederland die naar eigen zeggen reeds een jaar retargeting-diensten aanbiedt. Yieldivision is, wat heet, een performance based marketingbureau. Waar bedrijven als GroupM op vrije generieke wijze doelgroepen benaderen met internetreclame poogt Yieldivision juist selectief op effectbejag te handelen.

Business Development Director Simon Aurik, tot eind vorig jaar commercieel directeur bij Funda.nl, legt uit: "We hebben in feite real time zicht op het web, welke doelgroepen zich wanneer in welke volumes bevinden. Die kunnen we met eigen systemen goed analyseren en gericht benaderen. We laten ons puur afrekenen op het geleverde resultaat. Van de 15 procent bureaukorting is geen sprake.

Klanten vragen nog niet zelf naar retargeting, maar we bieden het wel aan als onderdeel van het portfolio.

Dat Google zich nu op de terrein begeeft, zie ik als een kans en een bedreiging. Aan de ene kant effent een grote partij als Google voor ons het pad, bijvoorbeeld door de markt uit te leggen wat het is. Aan de andere kant zijn ze een concurrent voor ons".

Nederlandse klanten voor wie retargeting wordt toegepast zijn onder meer Transavia, KPN, Hi en T-Mobile.

Yieldivision is van plan voor het einde van het jaar verkoopkantoren te openen in Duitsland en Zweden. Andere landen volgen niet eerder dan 2012, aldus Aurik die ook verantwoordelijk is voor de buitenlandse expansie.

Deel dit bericht

15 Reacties

jules van der werf

Retargeting lijkt inderdaad een interessante marketingtool. Je online marketingbudget kan een stuk gerichter ingezet worden.  Laat u echter niet alleen verleiden door het retargeten van bezoekers die een andere site hebben bezocht. Natuurlijk zal Bol een Nederlandse bezoeker van Amazon naar zijn site proberen te krijgen. Echter, je kunt het ook gebruiken om je eigen bezoekers beter te laten converteren.  Hoe? je analyseert het gedrag van je converterende bezoekers en zoekt naar patronen. Een voorbeeld van een te herkennen patroon is dat converterende bezoekers op titel zoeken binnen Bol i.p.v. rondneuzen, tweede voorbeeld zou kunnen zijn dat bezoekers op verschillende dagen hetzelfde product bekijken. Stel dat bezoekers die voldoen aan bovenstaand patroon met 80 procent zekerheid converteren, dan zou je aan de 20 procent bezoekers die nog niet geconverteerd hebben, maar wel de 'eigenschappen' van een koper hebben je retargeting budget moeten besteden. Zo probeer je van 80 procent conversie 90 te maken. Aan de andere kant werkt het natuurlijk ook. Er zijn ook bezoekers met eigenschapspatronen die nooit converteren, daar zet je je retargetingbudget uiteraard niet op in. 

Jasper van Weerd

Als je bij retarteging nou ook nog dynamisch gaat afprijzen, dan gaat het interesant worden.

Wilbert

Ik denk dat hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden. Wij testen al een aantal weken met 'remarketing' van Google voor een aantal klanten. Met de remarketing tool ben je in staat om een cookie te plaatsen op je eigen website. Vervolgens kun je de mensen die die cookie hebben targetten. Het mooie is dat je verschillende cookies kunt plaatsen en die 'bezitters' ook verschillend kunt targetten. Mooi voorbeeld is mensen die iets in een winkelmandje hebben geplaatst maar niet afgerekend hebben. Je plaatst een cookie in de winkelmand en ook op de conversiepagina. Vervolgens maak je een doelgroep aan vam mensen die wel de cookie van het winkelmandje hebben, maar niet de cookie van de conversie. Vervolgens kun je die mensen een unieke advertentie laten zien (beeld of tekst) die vertelt dat ze nog wat in hun winkelmandje hebben staan. Je kunt ook weer een unieke landingspagina koppelen aan zo'n advertentie. De eerste resultaten die wij zien qua conversie zijn veelbelovend. Je kunt echter ook verschillende cookies op verschillende categoerieen van je site plaatsen. Als bijvoorbeeld iemand op TV's heeft gezocht, kun je een advertentie laten zien 'Uw nieuwe TV al gekozen?' en als iemand op dezelfde site op zoek ik geweest naar een wasmachine kun je daar weer op targetten en specifieke advertenties voor maken. Dit is voor publishers die met AdSense werken erg interessant: Omdat de targetting heel gericht is en de (verwachte) conversie heel hoog, is het de moeite waard hoge CPC's te bieden in dit soort campagnes. Siteeigenaren die op grond van hun doelgroep anders alleen lage CPC advertenties getoond kregen, kunnen nu op grond van de bezoekers i.p.v. de categorie van hun site, hogere vergoedingen krijgen. Daarbij is de (verwachte) CTR door de hoge relevantie ook nog eens fors hoger. Leuk is ook dat je de cookie tijd zelf kunt instellen. Zo hebben wij een klant die binnenkort een grote actie gaat doen met 2 producten. Wij maken nu een doelgroep aan van mensen die op hun site die producten hebben bekeken. Op het moment dat de actie van start gaat starten wij een campagne gericht op die mensen. Doordat we een wat langere cookietijd hebben en omdat het product een vrij lange verkoopcyclus kent, kunnen we daar mee 'spelen' In tegenstelling tot wat in eerdere reactie gesuggereerd is kun je met retargetting dus niet mensen targetten die op andere sites zijn geweest. Je kunt ook niet op de door Erwin genoemde pagina jezelf hiervoor afmelden. Dit kan wel met een ander product dat Google gelanceerd heeft. Dit noemen ze 'interesed based targeting'. Aan de hand van het profiel dat Google maakt als gevolg van jou (be)zoekgedrag worden interessecategorieen aan je toegekend. Die zie je dus als je op de genoemde pagina ( http://www.google.com/ads/preferences ) kijkt. Als adverteerder kun je dus campagnes maken gericht op mensen die in deze categorieen vallen. Naast de gerichte targetting wordt hiermee ook meer waarde gegenereerd voor de publishers, en daarmee het AdSense / Doubleclick netwerk.  Grote vraag is natuurlijk of we op een gegeven moment als gevolg van het feit dat zo'n enorme partij als Google dit soort tools gaat gebruiken, we niet weer terug gaan keren naar het tijdperk waarin een groot gedeelte van de internetters cookies gaan weigeren…

Jasper van Weerd

@wilbert werkt het alleen met cookies? Veel mensen om mij heen – en ook ikzelf – verwijderen regelmatig cookies van de computer. Veel CMS's van de laatste tijd prijzen bijvoorbeeld een nieuwsbrief 1-malig aan en slaan dan een cookie op. Vervolgens krijgen we deze vrolijk na het opschonen weer te zien, en weer, en weer, en weer… Kun je niet per IP een sessie opslaan en op basis daarvan retargetten? Of mag dat niet ivm privecy?

Roland Folkers

Natte droom voor Marketeers, maar is de consument er ook werkelijk bij gebaad om op deze schaal in 'hokjes' te worden geplaatst? Je web ervaringen baseren op het verleden. Wat voor uitwerking heeft dit op het surfgedrag van mensen op termijn? Voor mij klinkt het alsof je afgestomd raakt door dit soort ontwikkelingen. Maar ik vind het ook wel weer mooi dat het kan en zal het ook zeker eens gaan proberen… @Wilbert: en als de bezoekers dan toch al het artikel reeds hebben gekocht in de tussenliggende tijd van het plaatsen van de cookie en de campagne? (evt. elders, maar erger bij jullie klant) Hoe sluit je die uit?

Erwin Boogert - Emerce

Ja, Roland, dat is een goede vraag.  Heb je daar zicht op Wilbert? Overigens, heb je ook al een indicatie van de lanceringsdatum in Nederland of heb je daarover een geheimhoudingsverklaring getekend?

Mark

@ Erwin: Remarketing is beschikbaar in Nederland maar wordt gefaseerd uitgerold naar alle accounts. Iedereen die een specifieke Content Netwerk campagne heeft lopen zal de Tab 'Audiences' zien. Heb je geen Content campagne dan zit de optie onder een klein drop-down pijltje naast de tab bladen. @ Roland: Dit is op te lossen door een combinatie te maken van de verzamelde lijst minus de reeds geconverteerde gebruikers van de klant. Dit is mogelijk door een losse groep te maken voor iedereen die converteert of eend reeds geplaatste conversie TAG ook als remarketing TAG te laten werken.  @ Jasper: Dynamisch afprijzen kan nog niet, maar het is wel mogelijk om verschillende adgroups aan te maken voor verschillende tijd periodes. Per adgroup kan je dan een specifieke advertentie plaatsen met een specifieke landingspagina. Voorbeeldje: de eerste 2 dagen Ad1, dag 3 tot 7 Ad2 en dag 8 tot 12 Ad3.

Bas

Google komt met revolutionair ontwerp; door verhitting van water wordt er stoom opgewekt, deze stoom kan vervolgens worden gebruikt voor het aandrijven van machines, treinen enz.  Alles wat Google lanceert is niet perse geweldig of nieuw! retargeting is al heel lang beschikbaar en wordt al op grote schaal toegepast. Via adserving software, netwerken of BT installaties.  @jasper; ip adressen opslaan mag niet aangezien dit persoonsgegevens zijn, althans niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker.

JW

In het kader van dit onderwerp is het interessant om te weten hoe lang je in potentie achtervolgt kan worden met deze 'zoekdata'. Nieuwsbericht op nu.nl http://www.nuzakelijk.nl/e-business/2214049/bewaartermijn-zoekdata-niet-verkorten.html

Wilbert

@ Jasper, Zie ook de laatste alinea van mijn reactie. Het zou heel goed kunnen dat juist nu dit meer commodity wordt, mensen weer hun cookies gaan uitschakelen. IP sessies opslaan kan niet met het huidige systeem. @ Roland Zie het antwoord van Mark. Je stelt dus zelf een doelgroep samen waarbij je ook uitsluitingen kunt maken. @ Ewin Wel een NDA getekend, maar dit is la publiek 🙂 Ik zie nog niet, zoals Mark aangeeft dat het voor alle accounts met een aparte content campagne beschikbaar is. Er zullen meerdere factoren van toepassing zijn waarschijnlijk. De klanten waar wij mee testen worden nog handmatig 'gewhitelist' door Google. @Bas dit is wel een beetje 'kort door de bocht reactie'. Voor grote adverteerders en mediabureau's zijn er diverse systemen beschikbaar. Een heel groot deel van de adverteerders heeft geen toegang tot dit soort systemen. Het gaat om substantieel media geld, al weet niemand natuurlijk hoeveel er via AdWords besteed wordt (200 miljoen, 600 miljoen). Dat het dus beschikbaar komt voor grote en kleine adverteerders zonder tussenkomst van (dure en vaak oondoorzichtige) derde partijen is wel degelijk groot nieuws. Ik voorspel zelfs dat dit een grote verschuiving in online medialand teweeg gaat brengen. Het beschikbaar komen van dit soort tools, en de koppeling van Double Click en Adwords, houdt in dat adverteerders veel meer controle gaan krijgen en de rol van technische partijen steeds meer gaat veranderen. Ik zie nu in een paar maanden tijd bijvoorbeeld heel snel onze rol van SEA bureau verschuiven naar (ook) de rol van mediabureau. M.i. dus wel groot nieuws, en een aankondiger van grote veranderingen.

David van Dam - Traffic4u

Remarketing (hetzelfde als de in de display wereld meer ingeburgerde term 'retargeting') van Google is wel degelijk al geruime tijd beschikbaar in Nederland, alleen niet voor alle accounts. Het wordt nu gefaseerd verder uitgerold, maar onze eerste remarketing campagne in Google AdWords liep vorig jaar al. Verder ook volledig eens met Bas. Het is binnen AdWords dan wel nieuw, maar retargeting bestaat al heel lang en wordt ook al geruime tijd toegepast. Zo is het bijvoorbeeld al mogelijk om automatisch de laatst bekeken producten terug te laten komen in een banner of specifiek de producten die iemand in z?n winkelmandje heeft zitten, maar uiteindelijk niet besteld heeft. Wat dat betreft is er al veel meer mogelijk dan nu met de remarketing tool van Google. Retargeting is ook gewoon wel toegankelijk voor kleinere adverteerders, juist omdat retargeting zich op bestaand bezoek van je website richt. Ik moet wel toegeven dat de drempel bij Google lager ligt dan bij andere systemen, maar het is niet zo dat die per se zoveel duurder zijn dat ze voor de kleinere adverteerder volstrekt onbereikbaar zijn.  @JasperVoor remarketing wordt inderdaad gewerkt met cookies en deze kunnen verwijderd worden. Alleen doet lang niet iedereen dit, gemiddeld maar zo?n 20%. Bovendien zit er erg veel verschil in cookie deletion tussen type gebruikers (die hard internetters zijn beter op de hoogte van wat cookies zijn en doen dan huis-, tuin- en keukengebruikers ). Ondanks het verwijderen van cookies is de waste bij remarketing dan ook altijd nog veel lager vergelen met ?gewoon? banneren. Er zijn dan ook prima CPA?s mogelijk. Wel is het zo dat het gebruik van cookies sterk onder druk staat vanuit de Europese overheden i.v.m. privacy issues. De verwachting is dat er dit jaar wel eens een verbod kan komen op het gebruik van cookies en dat browsers verplicht worden om deze (in ieder geval third-party cookies) standaard te blokkeren. Dat betekent dat remarketing in de huidige vorm niet meer mogelijk is. Flash cookies bieden in dat geval misschien nog uitkomst, maar het is niet zeker of die de dans zullen ontspringen.

Stefan

Gelukkig is er Firefox, CookieCuller, NoScript en Adblock Plus.

Wouter de Rijk

Mooi artikel, goede inhoudelijke reacties. Als medewerker van een webwinkel mis ik iets in dergelijke advertenties, namelijk een visual van de producten/diensten welke je bezoeker heeft bekeken. Er zijn partijen welke dit wel kunnen laten zien.Denk dat het beeldende aspect extra converterend werkt.

BrandNewBart

Er wordt wel weer mooi vanuit de mogelijkheden van de adverteerder geredeneerd en de techniek, maar de hamvraag is inderdaad of ik als consument hier wel zo blij van wordt. Het gebeurt me tegenwoordig te vaak dat de artificial stopidity mij suggesties doet waar ik helemaal niet op zit te wachten. Zelfs iTunes waagt het soms om een liedje te 'suggsten' dat ik net heb gedownload!! Bovendien wil ik volgens mij helemaal geen notificatie dat er nog iets in mijn boodschappenmandje staat… ik ben niet achterlijk? Het allerbelangrijkste is dat de suggestie zinvol is en dat het iets toevoegd aan mijn surfervaring en dat is tricky. Context gerelateerde suggesties zijn wel bijna altijd raak denk ik (website gerelateerd of zelfs topic gerelateerd – dus als ik in Google zoek naar informatie over verzekeringen en dan een banner krijg te zien van een aanbieder – echter snap ik dan als intelligente consument wel dat dat reclame is….)

Wilbert

Voor een deel kan ik mee in je reacties, echter deze is 'emotioneel', op jouw gevoel gebaseerd. De harde cijfers tonen echter aan dat we bij mensen die wij targetten omdat ze nog wat in een winkelwagen hebben staan, z??r goede conversies realiseren. Mensen kunnen dus wel roepen dat ze dit soort targetting niet waarderen, maar de cijfers tonen toch anders… Het zijn de adverteerder die adverteren, de 'gebruikers' die reageren…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond