Deel dit artikel
-

‘Doelgroep iPad anders dan iPhone’

De iPhone-bezitter is een ander persoon dan de iPad-koper, die minder interesse heeft voor ‘techniek’. Dat stelt Gonny van der Zwaag van iPhoneclub.nl en iPadPlanet.nl. ‘Mensen die de iPad nu een opgeblazen hype vinden, kopen hem over twee jaar alsnog.’

Veruit de populairste site voor iPhone-fans in Nederland is iPhoneclub.nl, eind 2006 gestart door Jean-Paul Horn en Gonny van der Zwaag. De site trekt maandelijks 1,1 miljoen unieke bezoekers, samen goed voor meer dan 7 miljoen pageviews. Er zijn bijna tienduizend artikelen over de iPhone online.

De makers startten onlangs ook met iPadPlanet.nl. Gonny van der Zwaag, mede-oprichter van iPhoneclub.nl, is een van de panelleden tijdens de bijeenkomst over de iPad en digitaal uitgeven van de IPAN in Dauphine dinsdagavond 6 april 2010. Emerce sprak haar alvast.

Wat betekent de iPad-lancering voor iPhoneclub.nl?

We merkten dat de iPhone-bezitter niet dezelfde persoon is als de toekomstige iPad-gebruiker. Voor de iPad hebben we daarom een aparte website geopend: iPadPlanet.nl. Het publiek bij de iPad is anders: iPhoneclub is vooral een telefoonsite, bij de iPad zien we ook veel mensen die puur op de toepassingen zijn gericht. De iPad is daarbij maar een hulpmiddel. De iPhone koop je omdat je een mooie telefoon wilt, de iPad zullen mensen straks kopen vanwege de toepassingen. De nadruk bij de geÔnteresseerden ligt ook minder op techniek.

Hoe reageeren de iPhone-fans bij jullie op de aankondiging van de iPad? En nu een paar maanden later?

Opvallend genoeg reageert een deel van de iPhone-fans zoals de doorsnee telefoongebruiker: overbodig apparaat, te beperkt. Mensen die puur naar de specificaties kijken zijn vaak teleurgesteld. De groep die de iPad wel ziet zitten, vergelijkt juist niet met een gewone laptop en ziet de verschuiving die Apple met de iPad teweeg zal brengen. Technisch gezien biedt de iPad eigenlijk niet veel nieuws, maar de manier waarop Apple het aanpakt en presenteert zorgt ervoor datmensen opeens snappen waarom ze zo’n apparaat nodig hebben. Er is natuurlijk een groep Apple die-hards die alles koopt waar een appeltje op staat. En er is een even grote groep die het aanvankelijk een opgeblazen hype vindt. Over twee jaar kopen zij alsnog een iPad.

Waarvoor willen jullie bezoekers de iPad het meest gebruiken?

De iPad is voor sommige mensen een vervanging van de laptop. Ik denk dan vooral aan het gebruik op de bank: in plaats van de laptop pak je de iPad. Buitenshuis zullen mensen nog steeds een laptop meenemen. De desktop-pc blijft bestaan, maar krijgt een andere rol: voor het zware werk, voor videobewerking, als typemachine. De iPad wordt een soort vermaakcentrum dat je naar verschillende kamers in huis meeneemt. En als journalist neem je de iPad mee naar afspraken, omdat je niet altijd een laptop bij je hebt, maar wel je website of blog wilt bewerken. Zelf ga ik de iPad gebruiken als computer voor onderweg, voor het lezen van boeken thuis en als entertainmentapparaat op de bank.

Hoe ver ligt de concurrentie achter op Apple op tabletgebied?

Technisch gezien loopt de concurrentie niet zover achter, maar qua marketing en merkbeleving mijlenver.

Wat voor gevolgen heeft de iPad voor uitgevers van papieren media?

Kranten en tijdschriften zien eindelijk mogelijkheden om geld te vragen voor digitale abonnementen. Bij de iPhone was geld vragen voor een nieuwsapplicatie nog uit den boze. In Nederland heeft alleen NRC er enig succes mee. Anderzijds moeten uitgevers zich ook realiseren dat het maken van een iPad-tijdschrift, naast het papieren tijdschrift, extra investeringen kost. Als je video’s en interactieve mogelijkheden wilt toevoegen, kost dat geld. Het is prima om daar geld voor te vragen, maar mensen gaan geen 20 euro per maand betalen voor een krant met digitale toeters en bellen, terwijl ze dezelfde informatie ook gratis op de website kunnen lezen.

Luidt de iPad het begin van het einde van papieren kranten en tijdschriften in?

Of het de doodsteek zal zijn, is nog moeilijk te voorspellen. Pogingen om mensen aan e-paper (e-readers) te krijgen niet zo succesvol geweest. Mensen die de voorkeur geven aan papier, willen Ècht papier. Omdat de iPad geen papier probeert te imiteren, kijk je er ook anders tegenaan. Over een jaar of twee, als blijkt dat de iPad-oplage van een tijdschrift meer lezers trekt dan de papieren editie, denk ik wel dat er tijdschriften zullen zijn die alleen als digitale uitgave verder gaan.

Wat zijn de kansen van de iPad en andere tablets voor adverteerders?

Online adverteren heeft heel wat tijd nodig gehad om door te breken. Er is lange tijd geklaagd dat online alleen maar geld kost en dat de papieren uitgaves het geld binnenbrengen. Nu zie je hetzelfde met mobiel adverteren: de adverteerders durven er nog niet aan, waardoor nieuwe spelers zoals Admob, bijna onderdeel van Google, hun kans grijpen. De grote merken hebben online adverteren nog maar net ontdekt; mobiel adverteren is nog vaak een stap te ver. Op de iPad denk ik dat makkelijker gaat: het verschil tussen online en mobiel vervaagt.

Hoe wordt de leeservaring op de iPad?

In fel zonlicht zul je met een e-reader beter af zijn. Maar juist bij geillustreerde kinderboeken en studieboeken met schema’s en afbeeldingen zal de ervaring op de iPad veel beter zijn. Voor e-books is het een megasprong van zwartwit-televisie naar interactieve kleurentelevisie: tot nu toe waren de boeken kleurloos en puur tekstgebaseerd, met de iPad worden ze full-color en kun je ze als apps leuke dingen laten doen. Realtime kijken hoeveel mensen een bepaalde pagina zitten te lezen, of chatten met anderen over de inhoud van een boek.

Wanneer verwacht je dat de iPad naar Nederland komt?

Dat de iPad aanvankelijk nog niet in Nederland beschikbaar is, heeft volgens mij te maken met de productiecapaciteit van Apple. Ze kunnen niet meteen de hele wereld voorzien. Ik denk dat Nederland in juni aan de beurt is, tegelijk met de resterende Europese landen.

Hoeveel mensen werken er betaald mee aan iPhone- en iPadclub.nl?

Momenteel een stuk of 10, maar we zijn net bezig om dat uit te breiden met een eindredacteur en een groter team van reviewers en nieuwsschrijvers. Over een maand of twee verwachten we een stuk of 20 betaalde mensen te hebben, die overigens in verschillende mate bij de site betrokken zijn. Sommige mensen zullen eens per week schrijven, anderen meermaals per dag.

Hoe loopt jullie eigen iPhone-app?

We hadden meer verwacht van onze eigen app iPc, maar door wat onvoorziene problemen bij de lancering hebben we er al vrij snel voor gekozen om de app tijdelijk uit de App Store te halen. Hij staat mede daardoor niet zo hoog in de toplijsten als we hadden gehoopt. Wel is het aantal afgesloten betaalde abonnementen op de Push-berichtgeving boven onze eigen verwachting. Enkele statistieken (per dag): 11.000 unieke gebruikers, 80.000 views, 25.000 keer geopend. 

En wanneer komt jullie iPad-app?

Die is nog niet in de maak. Het scherm van de iPad is groot genoeg om de website in normaal formaat te bekijken, dus een app die alleen maar de content van je website toont, voegt niet zoveel toe. Bij de iPhone was optimalisatie voor het kleine scherm veel belangrijker, bij de iPad speelt dat niet. Je zult dus interactieve mogelijkheden moeten verzinnen, die een website niet kan bieden. Ik ben daarom benieuwd wat tijdschriften als Viva met hun iPad-app gaan doen.

Links:
http://www.iPhoneclub.nl
http://www.ipadplanet.nl
iPhone-app iPc

Deel dit bericht

2 Reacties

Wimpy

Ik zou toch als potentieel iPad-koper0fundamentalist nog eens even hier kijken http://gizmodo.com/5486583/microsoft-couriers-devolution

Miranda

Op http://google-advies.blogspot.com/2010/04/ipad-review.html staat een schitterende demo van een digitale versie van Sports Illustrated. Een echte aanrader.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond