Deel dit artikel
-

Spil Games en Hyves lanceren games-platform

Hyves lanceert een speciaal onderdeel voor games in samenwerking met Spil Games. De verdiensten voor beide partijen moeten uit advertenties komen. Op termijn moet er geld verdiend worden met microbetalingen.

Het Nederlandse Spil Games, een van de marktleiders op het gebied van casual gaming op het web, wil het imperium uitbreiden naar het mobiel platform en sociale netwerken. De samenwerking met Hyves past precies in het straatje van Spil Games. Ten tijde van de lancering zullen er meer dan 300 games beschikbaar zijn. Bovendien zal er wekelijks nieuwe content worden toegevoegd aan Hyves Games.

Het game-onderdeel op Hyves wordt door Spil Games opgezet. Net als op de portals van de Spil Games, kunnen ook externe game-uitgevers hier hun spelletjes onderbrengen. Het nieuwe platform moet de verschillende spellen die al op Hyves te spelen zijn, makkelijker doorzoekbaar maken. Daarbij speelt het sociale element een grote rol. Hyvers die zijn ingelogd, kunnen de high scores delen met hun vrienden, of leuke spellen doorsturen naar hun contacten.

Het is niet de intentie om de bestaande advergames op Hyves in dit onderdeel te integreren. “Al is het altijd wel een mogelijkheid, maar dit zit niet in de overeenkomst”, aldus Floris Jan Cuypers, Director Business Development bij Spil Games.

Verdienmodel

Spil Games stelt adverteerders in staat om met de gebruikers in contact te komen. Daarnaast is het bedrijf ook publisher en distributeur van developers. Spil Games verdient geld met  het promoten van content van andere partijen. En zo wordt dit model ook uitgebreid naar Hyves.

De spellen zijn gratis om te spelen, maar kennen wel advertenties. “Afhankelijk van de game content kunnen spelers ook virtuele goederen of extra levels” aldus Cuypers. Voor een klein bedrag kunnen spelers credits kopen. Hierbij gaat het platform van start met verschillende virtuele munteenheden. “Er is nog geen virtuele munteenheid dat het hele platform overlapt. Dat komt in een later stadium, waarbij betaald kan worden met Hyves Afrekenen.” Hoe de geldstroom tussen beide partijen is verdeeld, daarover worden geen uitspraken gedaan.

Portals

Bij Spil Games draait het sinds 2004 rondom de eigen portals op het vaste web. Het recept daarvoor is bekend. Het bedrijf werkt met gesegmenteerde portals: families, jonge tieners en jonge meiden. De concurrentie heeft vaak één portal waarop al het verkeer terecht komt.  Als tweede is er de gelokaliseerde strategie. In de landen waar Spil Games actief is, wordt er gebruik gemaakt van domeinnaam en wordt de gamecontent aangeboden in de taal van dat land. Bijvoorbeeld de uitleg van een spel in Portugal is in het Portugees. De twintig portals trekken inmiddels 125 miljoen unieke bezoekers wereldwijd per maand.

Naast de portals, waarmee Spil Games sterk groeide, het Nederlandse bedrijf streefde eerder al Yahoo Games en MSN Games voorbij, zet het nu in op ervaringen buiten de portals. In december werd de applicatie, Zapapa.com, op Facebook gelanceerd: een gameportal binnen het sociale netwerk. Met het verschil dat de spelers binnen Facebook kunnen blijven, waarbij zijn de prestaties af te zetten tegen die van vrienden. Hiermee wordt nog geen geld verdiend. Het eerste doel is om hier bereik op te bouwen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond