Deel dit artikel
-

Europa publiceert nieuwe spelregels voor webwinkels

Discriminatie tussen fysieke en digitale winkels verdwijnt, omdat voor iedereen verplicht dezelfde regels gaan gelden. Er zit echter ook een rauw randje aan de nieuwe spelregels voor Europese webwinkels, die de Europese Commissie vandaag publiceert.

Fabrikanten moeten in het vervolg onder gelijke voorwaarden met fysieke en digitale winkels werken. Zo lang de ondernemers zich aan de voorwaarden houden voor representatie en service gelden voor iedere ondernemer in Europa dezelfde regels.

Dit betekent dat er geen verschil meer is tussen een ondernemers in de winkelstraten en hun tegenhangers op het web.

Deze nieuwe regel kan tot rechtzaken, aangezien verscheidene fabrikanten in Nederland afwijkende  contracten hanteren voor fysieke en digitale winkels. De NMa probeerde met een verkennend onderzoek zijn vinger op deze zere plek te leggen, maar ondernemers waren te angstig om hun werkrelaties met leveranciers te schaden en zwegen daarom.

In de loop van de dag publiceert de Europese Commissie de nieuwe regels om de e-commerceontwikkelingen in Europa te bespoedigen. De Wall Street Journal had voorinzage in het document en publiceert er over.

De nieuwe spelregels voor Europees e-commerce zullen niet door iedereen warm worden onthaald. Er zit namelijk een uitzonderingsregel in die fabrikanten van luxegoederen bepaalde exclusiviteitsrechten geven. Het gaat daarbij om bedrijven als LVMH, L’Oreal en bijvoorbeeld Nike.

Deze bedrijven mogen eisen dat webwinkeliers hun artikelen enkel in de digitale schappen leggen als zij ook een bakstenen winkel hebben. Daardoor blijft het aanbod beperkt en het imago van exclusiviteit behouden, zo lijkt de redenering.

De nieuwe Europese regels komen niet helemaal als een schok. In augustus 2009 publiceerde het dagelijks bestuur van Europa reeds de conceptversie van de nieuwe maatregelen. De richting van de nieuwe regels werd daaruit al duidelijk.

eBay verzette zich van meet af aan al tegen de duale Europese e-commercebeleid, dat nu realiteit wordt. Een Europese protestactie van het Amerikaanse e-commercebedrijf wist de politici niet op een ander spoor te brengen.

Webwinkeliers zetten vorig jaar gezamenlijk voor 6,4 miljard euro om, zo bleek onlangs uit onderzoekcijfers van Blauw Research.

Nog geen tien procent van de Europeanen winkelt digitaal in andere EU-landen. Ze gaan eerder naar Amerika en hun thuisland toe dan naar een buurland. Dat blijkt bij herhaling uit onderzoeken over dat thema.

Deel dit bericht

4 Reacties

Michael

Behoorlijk aantal stijlfouten in het begin met betrekking tot enkel- en meervoudsvorm.

roberto

dat valt reuze mee jongeman! en wat jij bedoelt heet geen "stijlfouten". het is bovendien de bedoeling dat je op de inhoud reageert.

Remy

Iemand een link naar de offici?le publicatie?

Erwin Boogert - Emerce

Remy, tot in de middag was die link niet beschikbaar. Maar daarnet even voor je gezocht en deze tekst op de site van de EC gevonden: http://bit.ly/dyypfj . Onderaan het document staan verwijzingen naar verdere detaillering.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond