Deel dit artikel
-

‘Facebook wil heerser zijn over sociale web’

Met de lancering van de nieuwe API, ‘Open Graph’, die onder meer de ‘like-feature’ van Facebook naar een keur aan externe site verspreidt, zet het sociale netwerk een grote stap richting het semantische web. Uiteindelijk hoopt het zelf een spin in het web te worden van het sociale web.

De ‘Open Graph‘ integreert externe sites in de zogenoemde ‘social graph’. De sites worden als het ware een object in de ‘graph’, waarmee gebruikers een connectie kunnen leggen tussen de site en Facebook. In de praktijk betekent dit dat een site als bijvoorbeeld NU.nl, afhankelijk van de data die de uitgever zou delen, terugkomt in gebruikersprofielen, zoekresultaten en feeds op Facebook.

De nieuwe ‘like-knop’ bijvoorbeeld geeft gebruikers de mogelijkheid om bepaalde content, bijvoorbeeld een blogpost of een nieuwsbericht, in hun Facebook-feed op te nemen. Andersom kunnen merken en site-eigenaren hiervan profiteren door demografische data te verzamelen over bezoekers van hun site.

Sociale verbanden

Het web dat voornamelijk wordt gedomineerd door hyperlinks, waarmee zoekmachines als Google hun voordeel doen, schuift meer en meer op naar een omgeving die wordt aangedreven door sociale verbanden. Gebruikers geven aan welke interesses ze hebben en welke content zij bij hun vrienden of andere contacten onder de aandacht willen brengen.

Met de ‘Open Graph’ wil Facebook de sociale ervaringen van internetters via Facebook verspreiden over het web en terug naar het sociale netwerk.

Eenmaal ingelogd bij Facebook hoeft de gebruiker op andere sites niet nog eens in te loggen. Onder meer CNN en IMDb zijn grote namen die de nieuwe ‘like-knop’ onder hun content hebben toegevoegd. Ook Sanoma Digital is er als een van de eerste bij. Deze uitgever voegt voor verschillende sites, waaronder NU.nl, de nieuwe Facebook-functionaliteit toe, FacebookConnect social plugins. De komende maanden zal Sanoma Digital de functie aan meerdere sites toevoegen.

Sociaal nieuws

Op Facebook’s f8 conference in San Francisco liet het bedrijf weten dat de sociale aanbevelingen, waar het web om draait of gaat draaien uiteindelijk gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld een televisieshow die de gebruiker kijkt, aan te bevelen bij vrienden. De toekomst van het nieuws, zo meent Facebook CEO Mark Zuckerberg, wordt meer en meer sociaal. Verhalen worden niet alleen aanbevolen door, maar krijgen ook commentaar van vrienden uit het eigen netwerk mee.

Het is mogelijk dat internetters in de toekomst op een nieuwssite de verhalen zien die hun netwerk al heeft aanbevolen, of zo hetzelfde voor producten op Bol.com. En voor gericht adverteren schept een sociaal web ook weer nieuwe mogelijkheden.

Betalen met iDEAL

Met meer dan 400 miljoen gebruikers, lijkt Facebook een redelijke kans te hebben om het web van anonieme(re) hyperlinks, om te zetten in een web dat draait om sociale contacten.

Naast de ‘Open Graph’, lijkt Facebook ook een spin in het web te willen worden als het aankomt op online betalingen. Tijdens de conferentie in San Fransisco liet Deb Liu, product marketing manager voor Credits, het Facebook betaalsysteem, weten genoeg plannen te hebben. Gebruikers kunnen in Facebook nu credits kopen om applicaties en games te kopen, of virtuele goederen. Dit wordt afgerekend met onder meer credit cards en PayPal. In de toekomst moeten daar 100 tot 200 lokale betalingsmogelijkheden bijkomen. Dat zou kunnen betekenen dat Nederlandse Facebook-gebruikers met iDEAL kunnen afrekenen op het sociale netwerk.

Deel dit bericht

10 Reacties

Maarten

De countdown van het terrein winnen op Hyves door Facebook was al begonnen, ik denk dat het door dit soort dingen alleen nog maar sneller zal gaan. Fantastisch natuurlijk dat Hyves met een aantal lokale partijen mooie overeenkomsten heeft, maar snel genoeg zal blijken dat ze tegen dit geweld niet opgewassen zijn. Jammer, maar helaas!

Andries

De simpelheid waarmee de like-knop te integreren is in een bestaande site is indrukwekkend. Binnen vijf minuten kan je dit in je site opnemen, zoals wij op http://www.boeklezers.nl hebben gedaan.

arno

Volgens mij heeft de nederlandse internet geschiedenis laten zien dat sterke nederlandse merken hier goed renderen. Wellicht neemt het gebruik wat af, maar dat is niet per definitie erg voor Hyves.

Arjan

@ArnoMee eens want ilse.nl heeft nog steeds meer gebruikers dan google.nl !

Bas van den Beld

De acties van Facebook kunnen een veel grotere impact hebben dan alleen marktaandeel van Hyves overigens. Facebook wil op deze manier de 'spil in het web' worden en met alle data die ze verzamelen wil je niet weten wat ze allemaal kunnen doen en hoe 'machtig' ze worden. Ook zullen er nog genoeg privacy-issues naar voren komen. Lang niet iedereen zal blij zijn met de enorme hoeveelheid data die Facebook opslaat en laat opslaan…  Ik vind het overigens opvallend hoe weinig er hier in Nederland over geschreven wordt. Leeft Facebook niet genoeg? Van de 'grotere' blogs is Emerce de enige die er over schrijft. @Arjan: ik mag aannemen dat dat een cynische reactie is?

Mark van Leersum

Ik heb zelf ook sterk het gevoel dat Hyves op zijn retour is en dat Facebook in Nederland hard aan het groeien is. Voor het eerst zie ik nu mijn Hyves "vrienden" in aantal afnemen, en merk ik dat een flink aantal zeer actieve Hyvers van het eerste uur de overstap hebben gemaakt naar Facebook. Wat resteert is een kleinere groep nauwelijks actieve Hyves vrienden. Ik weet niet of ik representatief ben, maar het is natuurlijk killing voor een op een netwerk gebaseerde site wanneer je als gebruiker constateert dat de actiefste mensen uit je vrienden netwerk de overstap maken naar een ander netwerk platform. Dat is een niet te stoppen sneeuwbal…

Dion

@Andries. Wat is nu eigenlijk het verschil dan met de normale Facebook social tag?

arno

@ Arjan, goed gevonden zeg!Google is idd groter. Marktplaats? Doen het wel aardig toch?

Andries

@dion wat bedoel je met de normale social tag?

Peter

Een goed voorbeeld van deze nieuwe ontwikkeling is http://www.buddygusto.com een speciale applicatie waarmee je kunt zien wat andere mensen "liken"op facebook die niet direct jou vrienden zijn. Hierdoor kun je volgen wat mensen leuk vinden, trends ontdekken, vervolgens zelf dit ook liken waardoor dit ook op jouw facebook pagina komt te staan. Hiermee kun je snel virals cre?ren en nieuwe vrienden opdoen die dezelfde dingen leuk vinden als jij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond