Deel dit artikel
-

Offline vakantie boeken niet meer in trek

Van alle vakanties die worden geboekt, vindt 71 procent online plaats. Bakstenen reisbureaus zien hun bestaansrecht langzaam afbrokkelen. Enkel ouderen van 65 of ouder boeken nog vaker bij een reisbureau dan andere leeftijdsgroepen.

Dat blijkt uit een onderzoek van Sanoma Digital

Joost Romeijn, oprichter van Sundio Group, een grote online speler in de reisbranche, zag in de jaren dat zijn bedrijf actief is het percentage dat online boekt gestaag stijgen. “Dat getal zit nu op een niveau, dat verandert niet meer.” Rond de 90 procent van de geboekte vakanties bij Sundio Group wordt online geboekt.

Aspecten om te kiezen voor een online boeking zijn bijna vanzelfsprekend het keuzeaanbod en gemak.  Dat blijkt ook uit het onderzoek. Persoonlijk advies wordt minder belangrijk geacht.

Bij de keuze voor accommodatie is de mening van derden veel minder waardevol dan gedacht. Prijs, ligging en faciliteiten hebben een rol die doorslaggevend is.

Sundio Group werkt, als het aankomt op mening van derden, wel met reviews, maar brengt dat niet onder een apart merk op de markt. “Zoals TUI met Cheqqer doet, daar geloven wij niet in”, aldus Romeijn. De reviews bij zijn bedrijf staan op de eigen site. “Daar komen de mensen toch al.” Bovendien zijn er al genoeg initiatieven op dit gebied, meent Romeijn. “In Nederland heb je de grootste website op dit gebeid, Zoover en internationaal is er TripAdvisor.” Toch meent hij wel dat social media een belangrijke rol speelt in de reisbranche. “Internet heeft de mening van de consument heel duidelijk in beeld gebracht.”

Voor een vakantie wordt geboekt, bezoekt de consument al gauw tussen de 4 en 10 websites. Om hier vervolgens 7 tot 10 uur aan te besteden. D-reizen (6 procent), Sunweb van Sundio Group (6 procent) en Neckermann (5 procent) zijn drie van de sites die het meest genoemd worden in het onderzoek. Echt klein lijkt de markt voor online reisspelers niet. Er worden in totaal maar liefst 150 sites genoemd door de respondenten. Romeijn meent dat er uiteindelijk wel een consolidatieslag komt. “Er blijven hooguit twee tot drie grote spelers over. In de hele online wereld gaat het draaien om de grote merken.”

Deel dit bericht

6 Reacties

bert

Moet wel zeggen dat vliegtickets boeken nog steeds hommeles is online. Enige dat een beetje werkt is direct op de site van een aanbieder boeken, KLM, Ryanair etc. Vliecktickets.nl en dergelijke leveren waardeloze zoekresultaten. Enkel geschikt voor de laagste prijs, maar je hebt niks te vertellen over de vliegroute en overstaps, en goede opties om verschillende dagen te proberen ontbreken. Ik heb bijvoorbeeld best 100 euro extra voor een directe vlucht, en ik wil graag in een oogopslag brussel, adam, eindhoven etc naast elkaar zien.

Scholten

Toch vreemd dat uitslagen van houtje touwtje onderzoeken, zonder enige terughoudendheid worden overgenomen door gerenomeerde namen als Emerce. Het onderzoek is gehouden door een on-line aanbieder van reizen. De uitslag is dan op voorhand bekend. Als je moet onderzoeken hoevaak spoorbomen dicht zijn en je doet vanuit de trein, weet je ook de uitslag.

Remy

Met wat meer info over hoe de reismarkt in elkaar zit zou dit bericht ook genuanceerder kunnen worden gebracht. Voor een simpel reisje ga je ook niet meer naar een reisbureau. Als je serieuze plannen wilt maken, vertrouwen jullie dan de website met al die mooie plaatjes? Na?eve mensen die alles geloven wat op internet staat staan dan vervolgens ineens bij Alberto Stegeman in de uitzending. Reisbureau's die nog steeds meer omzet maken zorgen er dan ook voor dat ze meer toegevoegde waarde kunnen bieden aan hun klanten en dat zal vooral op het gebied van reisadvies zijn. Zorg er eerst maar eens voor dat je klanten altijd tevreden zijn met wat ze boeken. Dat zal de (goede) reisbureau's in de komende jaren overeind houden. Maar goed, een digitale afdeling die een onderzoek uitvoert zal ook niet zo snel roepen dat de kwaliteit van de reissites online nog verre van goed is…

Bernadette

In reactie op Bert.Op de site CheapTickets.nl worden de voordeligste tarieven/beste deals getoond. Na het ingeven van de zoekopdracht automatisch wordt er gezocht op de voordeligste route. Er wordt ook naar omliggende luchthavens gekeken. Zo zie je in e?n oogopslag of vertrek vanaf Amsterdam, Brussel of Dusseldorf het voordeligst is. Ook kan er bij de uitgebreide zoekopties geselecteerd worden op vertrek- en aankomsttijden en type luchtvaartmaatschappij. Een stap verder in het boekingsproces kan er ook geselecteerd worden op directe vlucht/tussenstops en overstapplaatsen.

Richard

Tja, wij van Wc-eend adviseren, ehm .. Wc-eend!!!

Joost

@ Bernadette, Beetje flauw van Richard, maar hij heeft wel een punt natuurlijk. Zou je daarnaast kunnen uitleggen waarom er is gekozen voor de benaming Customer Service Tax ipv administratiekosten of dossierkosten? En waarom Cheaptickets 50 euro administratiekosten in rekening brengt voor een tax refund, terwijl dit ??n druk op de knop in jullie BSP is?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond