Deel dit artikel
-

Hyves-gadget Publieke Omroep meet kijkgedrag

De nieuwe gadget op Hyves van Uitzending Gemist moet de Publieke Omroep de mogelijkheid geven om het kijkgedrag van Hyves-leden inzichtelijk te maken. “De gadget personaliseert televisie via de Hyves-pagina. Gebruikers kunnen hun favoriete programma’s bewaren en delen met vrienden. Van al die vrienden zijn er ook veel gegevens die we in kunnen zien”, aldus William Valkenburg, Directeur Internet bij de Publieke Omroep.

“We brachten Uitzending Gemist al naar Hyves, maar nu is er de mogelijkheid de enorme verzameling televisieprogramma’s met de gadget aan de profielen op Hyves te koppelen”, sprak Valkenburg tijdens het Cross Media Café van Immovator dinsdag.

De Publieke Omroep kan zo beter zien welke programma’s bekeken worden of gedeeld in bepaalde groepen die onderverdeeld zijn naar zaken als geslacht, regio, leeftijd en meer.

“Wordt er in een bepaalde regio meer naar een programma gekeken”, is een vraag die Valkenburg hiermee hoopt te beantwoorden. Hij vervolgt: “Het is niet alleen een manier om jongeren te bereiken, maar ook een manier om meer inzicht te krijgen hoe op sociale netwerken de verspreiding van televisieprogramma’s verloopt.”

Met de gadget kunnen Hyvers niet alleen programma’s bewaren en delen en zo een televisiegids creeren, het is ook mogelijk om te zien welke programma’s populair zijn onder alle Hyvers, of bij Hyvers in een bepaalde leeftijdsgroep of regio. Kort na de uitzending zijn de programma’s al in de gadget te bekijken.

Primair gaat het de NPO om de aanwezigheid, daar waar het publiek is. Op die plekken moeten de programma’s beschikbaar worden gesteld om het gesprek rondom programma’s aan te jagen.

Later dit jaar moet een dergelijke gadget ook op Facebook geplaatst worden en hetzelfde geldt, al is dit onder voorbehoud, voor iGoogle. Hyves hoopt voor andere partijen eenzelfde dergelijke gadget te plaatsen op het sociale netwerk, al worden er nog geen namen genoemd.

Volgens Valkenburg versterkt social media de discussie rondom televisie, het gaat niet om verdringen. Hij noemt het on demand aanbod socialer dan de uitzendingen via televisie. “Als je iets niet gezien hebt, kan je een programma na een discussie bij het koffiezetapparaat alsnog terugzien.

De gadget moet zogenaamd exploratief kijkgedrag stimuleren en het gesprek over maatschappelijke onderwerpen en interactie een verdere zet geven in het online tijdperk.

Deel dit bericht

2 Reacties

Luc

Ik hoor niks over privacy? Nu is dat op social media vaak ver te zoeken, maar analyses mbt kijk gedrag en dat van mijn netwerk, riekt naar spyware. Het ligt dicht tegen elkaar maar het niet noemen hiervan baart me zorgen.

William Valkenburg

Het verhaal hier teruglezend, lijkt het alsof de NPO de gadget vooral lanceert om het kijkgedrag te meten. Dat is niet het geval. Zoals ik tijdens de presentatie heb laten zien, is televisie voor veel mensen een belangrijk onderwerp van gesprek, ook binnen de sociale netwerken. Met de gadget willen we onze programma's aanbieden in omgevingen waar mensen elkaar ontmoeten en met elkaar in debat gaan. Zo dragen we ook bij aan het maatschappelijk debat.Dat we vervolgens een veel beter beeld krijgen wat bepaalde doelgroepen van onze programma's vinden en hoe de verspreiding via de sociale netwerken verloopt is geweldig, maar is geen hoofddoel op zich.  @Luc Er wordt zowel door Hyves als de NPO uiterst zorgvuldig omgegaan met de privacy van de gebruikers en de koppeling van gegevens (leeftijd, geslacht, plaats) gebeurt op basis van anonimiteit. William ValkenburgDirecteur NPO Internetco?rdinatie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond