Deel dit artikel
-

Gratis beldienst Blyk nu gestart in Nederland

De gratis beldienst Blyk is woensdag in Nederland van start gegaan. Blyk hoopt het eerste jaar 50 duizend jongeren aan zich te binden. Zij krijgen duizend gratis sms’jes per maand en gratis bellen met andere Blyk-leden, in ruil voor ontvangen van reclame-mms’jes.

"We willen na twaalf maanden in Nederland 50 duizend gebruikers hebben", zegt Blyk-CEO Eric Kip tegen Emerce. De nieuwe beldienst, die samenwerkt met Vodafone, ging woensdag in Nederland van start. Tot nu toe was Blyk alleen in het Verenigd Koninkrijk actief.

Blyk richt zich op de doelgroep 16 tot en met 29 jaar. In ruil voor het invullen van hun persoonsgegevens en ontvangen van reclameberichten op hun mobieltje, krijgen Blyk-gebruikers duizend gratis sms’jes per maand en kunnen ze gratis bellen naar andere Blyk-gebruikers. Wie belt buiten het Blyk-netwerk of naar zijn voicemail belt, moet het normale prepaid tarief van Vodafone betalen.

Prepaid

"We willen dat gebruikers Blyk als een volwaardig netwerk beschouwen en hun gewone telefoon en nummer met ons gaan gebruiken. We houden wel in de gaten of gebruikers Blyk wel regelmatig aan hebben staan", vertelt Blyk CEO Eric Kip. Maar schorsen van gebruikers bij te laag gebruik, is nog niet aan de orde. Blyk levert een simkaart die op elke moderne simlockvrije telefoon werkt. Het toestel moet mms’jes kunnen ontvangen, omdat reclameboodschappen zo worden verstuurd.

Voor mobiel internetverkeer moet ook een prepaidtarief worden betaald. Maar voor elke drie vrienden die ook Blyk-lid worden, krijgt de gebruiker een maand gratis mobiel internet. De links in de reclame-mms’jes bezoeken is overigens wel gratis. Een telefoonnummer meenemen naar Blyk gaat op de normale manier.

Adverteerders

Voordeel van Blyk voor adverteerders is volgens Kip dat zij weten dat de groep mensen die ze benaderen volledige toestemming heeft gegeven. Ook hebben de gebruikers een volledig ingevuld profiel met zeker veertien verschillende gegevens waaronder de interesses, waardoor gerichter adverteren mogelijk is.

Adverteerders polsen regelmatig via sms of gebruikers interesse hebben in het ontvangen van een bepaalde boodschap. Door te antwoorden kunnen gebruikers een mms toegestuurd krijgen. Dit bericht kan een tekst, link naar een site of een geluids- of filmbestand bevatten. Blyk kan volgens Kip niet traceren of de mms ook daadwerkelijk is geopend. "Wij kunnen alleen zien dat ze goed zijn verstuurd. Maar over het algemene worden 99 procent van alle mms’jes op telefoons geopend."

Blyk rekent adverteerders af per performance: zij hoeven alleen voor verstuurde mms’jes die gebruikers hebben aangegeven te willen ontvangen betalen. Dat kost ze ongeveer 1 euro per verzonden mms. "Het gemiddelde responsratio is 25 procent. Dat is erg hoog. In Engeland zijn ook al responspercentages van 60 procent gemeten."

Vodafone

Blyk startte in 2006 in het Verenigd Koninkrijk als een MVNO, maar later werd er een partnership gesloten met Orange. Vanwege die partnership kan Kip het aantal Britse gebruikers niet noemen. Voor de Nederlandse uitrol ging Blyk een samenwerking aan met Vodafone, dat de technische infrastructuur voor zijn rekening neemt. De reclame-inkomsten worden gedeeld. Hoe die verhouding ligt, wil Kip niet kwijt.

"In juni werd de partnership met Vodafone aangekondigd. Sinds dat moment hebben we hard gebouwd en getest om de volledige dienst nu zeer robuust te maken", zegt hij. Voordeel van de samenwerking met operators is volgens Kip dat Blyk ‘sneller internationaal kan uitrollen’. "We hoeven niet telkens het eigen netwerk te testen."

Nederland

Nederland is het eerste land waar Blyk buiten Groot-Brittannie start. Blyk koos voor Nederland om meerdere redenen, vertelt Kip. "De Nederlandse markt is zeer vooruitstrevend op het gebied van adverteren. De innovatie rond advertising is hier groot. Ook is er hier een relatief hoge investering in adverteren. Bovendien blijkt vaker dat producten en diensten die in Nederland slagen ook internationaal slagen. Dat geldt bijvoorbeeld voor diverse vormen van entertainment. Nederlanders zijn kritisch."

Blyk start in Nederland met circa twintig adverteerders. Daaronder zitten enkele partijen die ook al de Britse Blyk inzetten, zoals filmmaatschappij Universal, gamebedrijf Electronic Arts en McDonalds. Opticienketen Pearl is een van de Nederlandse bedrijven. Alle reclameberichtjes zijn in het Nederlands. 

Marketing

Marketingacties, die binnenkort van start gaan, zullen volgens Kip op jongeren gericht zijn. "Wij gaan in eerste instantie de doelgroep op een aantal plekken in het land opzoeken en verrassen met het onverwacht weggeven van prijzen. Ook gaan we met de doelgroep in gesprek via sociale netwerken als Hyves."

Hij maakt zich weinig zorgen over een toeloop van gebruikers uit andere doelgroepen boven de dertig jaar. "Blyks berichten spreken vooral jongeren aan. Bovendien is het voordeliger als je vrienden ook meekrijgt en dat zal in oudere doelgroepen minder makkelijk gaan waardoor Blyk voor hen minder interessant is." De Nederlandse lancering van Blyk werd al meermaals in het vooruitzicht gesteld, maar liet langer dan gedacht op zich wachten. "Het heeft even geduurd, maar we hebben deze baby met liefde gemaakt."

Deel dit bericht

3 Reacties

Hen

Hallo, Via openbare netwerken zoals hyves, facebook is op dit moment nog geen advertentie van gratis beldient Blyk bij jongeren gezien. Dit weet ik door mondeling navraag te hebben gedaan bij jonge gebruikers op deze netwerken, wanner is de advertentie Gratis beldienst Blyk te zien op deze netwerken…

van brink

Geweldig zo,n actie.
Maar wie gaat er betalen als jongeren, buiten blyk gaan bellen ??? Volgens mij de ouders als we met minder jarigen te maken hebben. Super toch ????

sann.

Mooet je niks betalen aan die smsjes die je krijgt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond