Deel dit artikel
-

‘Online gaat het draaien om de contenteigenaar’

“Internet biedt iedere creatieveling en ondernemer mogelijkheden”, aldus Joost Romeijn. De oprichter van Sundio Group, één van de grote online spelers in de reisbranche, ziet dat veel partijen nu de content van anderen gebruiken om daarmee een eigen dienst aan te bieden. “Hun toegevoegde waarde is heel beperkt.”

Volgens Romeijn hebben grote merken soms last om snel aan te haken op online ontwikkelingen. Kleinere partijen zijn ze net te snel af. "Maar", zo stelt Romeijn, "het gaat op het internet uiteindelijk draaien om het sterke merk en de eigenaar van de content."

En dan bedoelt hij de voorraadhouder. "Wij als touroperator kopen stoelen in. Als je ze niet verkoopt, dan loop je een risico." De websites die aan reselling doen, creëren een soort online travel agency. "Ik ben van mening dat de controle meer bij de contenthouder komt te liggen", aldus Romeijn.

Het gebeurt niet alleen in de reiswereld, maar ook bij andere branches. Romeijn: "Bij verzekeringsmaatschappijen bijvoorbeeld. De partijen die de verzekering maken, die lopen het risico, de rol van de tussenpersoon is daar al beperkt. Als ze verkopen dan moeten ze het hebben van extra kosten die in rekening worden gebracht."

Reserveringskosten van een ticketsite worden nu nog door grote airlines in rekening gebracht. "Tot een partij als KLM zegt, ik reken het niet meer door. Dat gaat uiteindelijk gebeuren en dan volgen er meer", voorspelt Romeijn.

Tjingo is een dergelijke partij die werkt met content van anderen. "Als wederverkoper van reizen van allerlei partijen is het enige wat zij doen, de content van reisbureaus in hun systemen laden. That’s it. Dat kan een touroperator zelf ook uiteindelijk. Hun toegevoegde waarde is heel beperkt. Hooguit de mogelijkheid tot vergelijken." Hij vult aan: "Kijk, voor een heel sterk merk zal altijd wat ruimte blijven, maar je hebt een sterke toegevoegde waarde nodig en de klant moet dat zien."

Deel dit bericht

9 Reacties

Nico

Wat een onzinnig artikel zeg, iemand die de affiliate markt duidelijk niet kent..

Barrie de Vries

Helemaal eens met Nico. Aangezien je als 'eigenaar' van de content risico loopt, wil je er zeker van zijn dat je zoveel mogelijk, zo snel mogelijk verkoopt. Zonder partner-verkopers, affiliates dus, lukt dit je minder snel. Je zal daardoor het risico en daarmee je voorraad moeten gaan beperken. Resultaat: je gaat minder verkopen, je inkoopprijs stijgt, waardoor je minder gaat verkopen etc.

Karel Kolb

De titel zette mij (van feeder.nl) totaal op het verkeerde been. Na lezing van het stuk weet ik dat ons bedrijf toch nog toekomst heeft, en da?s een hele opluchting.

Sjoerd Leenders

Ik ben het volledig met bovenstaande reacties eens. Er worden nogal wat open deuren ingetrapt in het artikel. Iedereen weet toch dat resellers/agencies/affiliaties relatief weinig 'waarde' toevoegen maar juist voor de verkoop en de verspreiding van het 'merk' onmisbaar zijn.

hans

Waarom dit artikel? Nieuwswaarde? Of toevallig Romeijn tegen het lijf gelopen?

Frans Jan Boon

@Karel, Nico, Barry: Joost Romeijn heeft deels gelijk, maar misschien niet helemaal zoals hij zelf bedoelt. Als content eigenaar ben je verantwoordelijk voor jouw content die door andere sites, zoals affiliates en vergelijkers, gebruikt kan worden om jouw producten voor je te verkopen. Het gebeurt nog te vaak dat wij een productfeed moeten verwijderen omdat deze niet werkt of onvolledig is. Ook bij reisaanbieders, een branche die toch voor een flink deel van zijn omzet afhankelijk is van affiliates en resellers.

M

"Wij als touroperator kopen stoelen in. Als je ze niet verkoopt, dan loop je een risico." Resellers maken ook kosten. Als een reseller niets verkoopt wordt er ook verlies gedraaid. Dat het risico in absolute waarde niet zo groot is als bij de voorraadhouder zie je ook terug in de hoogte van de vergoedingen. Dat is vaak maar een klein percentage van de verkoopprijs. Als Romeijn de reseller er tussenuit wil gooien dan moet hij extra verkoopkosten gaan maken, waarbij hij de leverage van een reseller-/affiliate netwerk ook nog moet missen. Ik zie dat niet zo snel gebeuren.

Jos Sparreboom

Nog een kleine nuancering: Het "zijn van eigenaar van de content" levert mij geen cent op. Erger nog het kost alleen maar. (7-Talen woordenboek met ruim 34.000 woorden: http://www.foodlexicon.net.)

Barrie de Vries

@Jos: dan haal je content toch weg. Of stopt met uit je nek te kletsen….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond