Deel dit artikel
-

Facebook wapent zich tegen golf privacyklachten

Vier lobbyisten heeft Facebook in Washington zitten om zijn belangen te behartigen. De laatste weken ligt het privacybeleid van de profielensite onder vuur, door politici en burgerrechtenorganisaties. Facebook wapent zich.

Het bedrijf, onderweg naar een half miljard geregistreerde gebruikers, is op zoek naar een zware beleidsmedewerker voor zijn juridische afdeling in Amerika’s politieke hoofdstad Washington. Ook in Engeland heeft het een politiek lobbyist in vaste dienst, een voormalig parlementariër.

Voor de echt belangrijke zaken, zoals het privacydebat nu, wendt het zich nu voorlopig tot een oud-medewerker van voormalig president George Bush jr.

De Financial Times meldt dat Facebook Tim Muris inhuurt om de groeiende golf aan privacyklachten te bevechten. Muris was onder Bush de voorzitter van de FTC, de toezichthouder die belangen van de Amerikaanse consument behartigt.

Amerikaanse politici maken zich zorgen over de wijze waarop de immense profielensite omgaat met de persoonlijke gegevens van honderden miljoenen mensen. De politici Rick Boucher en Cliff Stearns dienden daarom een wetsvoorstel in.

Volgens de concept versie van het voorstel moeten websites die persoonlijke gegevens verzamelen hun bezoekers daarover informeren. Voorts moeten ze vertellen hoe en door wie die informatie wordt gebruikt. Consumenten moeten tevens de mogelijkheid krijgen zich voor deze praktijken uit te schrijven, opt out.

Belanghebbenden kunnen gedurende twee maanden reageren op dat wetsvoorstel.

Daarnaast is er een grote groep van 11 Amerikaanse consumenten- en burgerrechtenorganisaties die dat de overheid hun online privacy beter beschermt. Onder hen bevinden zich het Center for Digital Democracy en EFF.

Het EFF publiceerde onlangs een overzicht waaruit blijkt dat de fundamenten onder Facebooks privacybeleid beetje bij beetje wegzakken. Het bedrijf lijkt zijn eigen (financiële) belangen boven die van zijn gebruikers te stellen.

Vorige week nog bleek dat het mogelijk was om de private chatgeschiedenis van bekenden met een simpele handeling in te zien. Hoewel dat een technisch incident heet, is het tekenend voor de onveiligheid in het basisontwerp van de profielensite. Facebook haalde pas geleden ook de furie van gebruikers op zich toen het ongevraagd persoonlijke gegevens ging delen met bedrijven als Yelp, Microsoft en Pandora. Ongevraagd wordt er steeds meer private informatie publiek gemaakt, werkend vanuit een opt out-regime.

Binnenkort kunnen Facebook-gebruikers ook hun exacte geografische locatie gaan delen met derden. Deze informatie kan worden gebruikt om gericht commerciële diensten te ontwikkelen.

Foto: nostri imago (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond