Deel dit artikel
-

‘Kranten denken niet goed na over iPad-uitgeven’

Makers van kranten en tijdschriften denken bij hun iPad-plannen nog te veel in ouderwetse termen. Bruikbaarheidsonderzoek laat zien dat ze andere mentale modellen moeten omarmen.

Kranten- en bladenmakers in binnen- en buitenland bereiden zich en masse voor op het verschijnen van Apples iPad op hun respectievelijke markten. Het apparaat zou de eerste zijn in een reeks nieuw te verschijnen tablet-achtige computers. Het ‘nieuwe lezen’ zou uitgevers tot nieuwe bronnen van inkomsten moeten leiden of, in ieder geval, stijging in de verkopen van digitale abonnementen.

Maar bij de vormgeving van hun nieuwe digitale uitgaven denken de mediamakers te veel in ouderwetse termen. Ze brengen hun lezers in de war en maken geen gebruik van de technische mogelijkheden die tablets met zich meebrengen.

Dat stelt althans de gerenommeerde bruikbaarheidsonderzoeker Jakob Nielsen in een bijna 100 pagina’s tellend onderzoeksrapport.

Zijn bevindingen zijn hier gratis te downloaden.

Nielsen nam drie dozijn Amerikaanse publicaties onder de loep, waaronder grote kranten en tijdschriften.

Hij constateerde dat veel publicaties nog denken in termen van ‘bladeren door de krant’. “Het is onnodig om je vast te houden aan het pagina-na-pagina-model. Het maakt geen gebruik van de gewoontes die mensen hebben opgebouwd tijdens het surfen over het web’. Er wordt weinig context geboden, met verwijzingen naar eigen en externe bronnen, vaak zitten navigatiemenu’s verstopt. Ook constateerde hij vaak links met ‘Klik naar Vorig/Volgende Verhaal’ zonder dat de lezer weet wat hij kan verwachten.

“Geef het mentale papieren model op en ga expliciet linken naar andere artikelen in dezelfde rubriek en aan het einde van het artikel. Link ook duidelijk terug naar de overzichtspagina van die rubriek of naar de inhoudsopgave”.

Nielsen constateert verder: “Bij de iPad zie je ook vaak dat téksten groot genoeg zijn om te lezen, maar dat hyperlinks daarbij te klein zijn om te klikken. We raden zeker aan om de klikzone op webpagina’s groter te maken om meer lezers te trekken voor die uitgaven”.

De Belgische krant De Standaard brengt volgende maand betaalde uitgaves uit voor tablets, iPhone, smartphones en e-readers.

De Telegraaf presenteerde eerder al zijn plannen voor een iPad-versie van de krant.

Het ziet er naar uit dat de iPad-versie van NRC Handelsblad alle adviezen van Jakob Nielsen naast zich neerlegt en de krant letterlijk vertaalt naar het Apple-scherm.

 

 Foto: pedrosimoes7 (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Richard

Bij alle nieuwe business modellen of digitale ontwikkelingen zie je het verschijnsel dat oude kennis/referentiekaders op nieuwe ontwikkelen worden geplakt. Dat is niet vreemd en is inherent aan het mens zijn.Wat wel vreemd is, is het niet borgen van kennis en leermomenten in het verleden. nu worden dezelfe fouten herhaald bij de opkomst van e-commerce, mobiel en de tablets pc. uitgevers dienen een Intellegince op te bouwen die verder gaat dan bereiks cijfers en met name gericht is op gedragsontwikkeling en experimenteren.

Peter Luit

Ik vind het persoonlijk allemaal wat vroeg om te stellen wat wel en niet goed is voor het 'uitgeven van content' op de iPad. Het feit dat de wereld 'sneller' is geworden, doordat de beschikbaarheid van technologie zich aan ons opdringt, wil niet zeggen dat we als mens meteen ook alle antwoorden hebben, hoe we die technologie moeten inzetten. Als mens zijn we zelfs traag te noemen, laat staan gehele branches, waarin 'traag gelijkende groepen' elkaar opzoeken in hun traagheid. De moeite die er nu is met de bruikbaarheid van de iPad ten opzichte van het de mogelijkheden, vind ik persoonlijk van ondergeschikt belang. Het ontbreekt al jaren aan een businessmodel voor betaalde content, op zowel on-line portals als via smartphone apps. Dat had mijns inziens nu toch wel opgelost kunnen zijn. De al dan niet lineaire opmaak van een krant overbrengen op en iPad, is gewoon een kwestie van wat extra tijd. Overigens denk ik dat makers van dit soort producten erg dichtbij de kranten lezer moet blijven staan. Verrassen in ??n oogopslag is voorlopig nog een behoorlijk moeilijk opgave. Er een website van maken is een te gemakkelijk alternatief. De iPad moet zijn eigen user interface experience gaan ontwikkelen.

Harry Odenhoven

Ben het volstrekt eens met de stelling dat nieuwe mediaontwikkelingen ook tot nieuwe gebruikspatronen gaat leiden. Een paar historiscshe inzichten: - bij de introductie van de telefoon rond 1900 in Amerika dacht men dat iedereen nu naar het nieuws via de telefoon ging luisteren i.p.v. de broadcast radio; elkaar bellen was niet het business model wat men voorzag- de eerste bedrijfswebsites die mee gingen met de ontwikkelingen in de jaren tachtig waren een downloadpagina van corporate brochures. verkopen en serviceverlenen online was niet voorzien- bij de introductie van de GSM standaard in mobiele telefonie begin jaren negentig toonde elk gebruikersonderzoek aan dat de feature 'alphanumerieke berichtverzending tot maximaal 160 karakters' de minst relevante was; deze feature werd later bekend als SMS Dus een digitale krant die klikt als een website lijkt me zo op het eerste gezicht een stuk beter dan een pagina-omslaan-interactie. 

Rob Kurver

Goed artikel Erwin. We lijken aan het begin te staan van een heel nieuw tijdperk, waarin rijke content incl advertising veel meer lezer-specifiek vanuit een cloud gestreamd wordt naar nieuwe readers en pads. Dat vereist heel nieuw denken, nieuw design, nieuw gebruik maken van technologische mogelijkheden, en vooral veel experimenteren en zoeken en proberen. Hoewel de bestaande uitgeverijen snel hun oude manier van werken projecteren op nieuwe devices zal de echte innovatie (als altijd) voor een groot deel van kleine nieuwe spelers moeten komen de komende jaren. Een nieuwe speler als Magnadd duikt hier in met heel veel ervaring maar een nieuwe aanpak van rich content, waarbij er naast creatieve ook de nodige technische uitdagingen zijn (denk aan Flash vs HTML5). Een ding is zeker, de publishing industrie gaat op de schop en dat biedt heel veel mogelijkheden voor nieuwe spelers!

RIchard

Interessante opmerking dat de innovatie (met name) van de nieuwe (kleine) spelers komt. Ben daar mee eens. Als je nu de top 10 van spelers in vele industrie?n bvergelijkt met die van 25 jaar geleden zie je vele nieuwe partijen. Er zijn maar weinig ?traditionele? goed in staat om de opkomst van nieuwe technologie te organiseren/commercialiseren. Als "groep" hebben startups minder middelen (zeker hier in Europa/Nederland), maar wel de ambitie, flexibiliteit en open-minded houding om te experimenteren met het commercialiseren van (media)technologie. Helaas slagen daar ook slechts een aantal individuele startups om significante groei te laten zien. Toch als je moet kiezen wie de grootste slagingskans heeft in het commercialiseren van opkomende media technologie, zou ik voor nieuwe spelers. Als besef ik dat de echte uitdaging van bedrijven slechts indirect met ?nieuw? en ?oud? of ?groot? of? klein? te maken heeft. Het belangrijkste kunstje is om als bedrijf naast je eerste succesvolle product een 2e productlijn neer te gaan die minimaal even succesvol is als de eerste productlijn

Elja Trum

Hmm, ik vraag me af of de opzet zoals NRC die hier toont niet gewoon de juiste is. Ik zit in elk geval niet te wachten op een website-versie van de krant. Dan kan ik net zo goed 's ochtends een blik werpen op nu.nl. De selectie van het nieuws ?n de plaatsing van het artikel in de pagina (waar in de pagina, hoe groot is de ruimte ervoor, etc) helpen om te vinden wat je interessant lijkt om te lezen. Ik zou het lezen van de papieren krant graag vervangen door het lezen van diezelfde krant op een iPad met hetzelfde bladergemak waarbij je snel de koppen kunt scannen en delen van het artikel. Eigenlijk nog jammer dat je bij de demo van NRC op een gegeven moment een 'tekstbox' krijgt met het artikel zelf. Ik zou liever met een dubbelklik inzoomen op het artikel en het zo lezen.

Geerten van Hooff

Een nieuw apparaat met touchscreen vraagt om een nieuwe manier van presenteren van informatie. Wij gebruiken de iPad al een tijdje en ontwikkelen momenteel iPad applicaties en baseren ons daarbij op de functionaliteit die we zelf prettig vinden van bestaande apps.  Er is nog geen best-practise voor dit soort devices, dus die gaan komende maanden tevoorschijn komen. Common sense speelt hierbij een grote rol, maar we gaan zien dat de populairste apps ook juist gaan bepalen hoe we het apparaat gaan gebruiken. Dat heeft te maken met gewenning met die apps die we het meest gebruiken. Die gaan ook bepalen welke aanduidingen er gaan komen voor popups, buttons, links e.d.  Ik heb al apps gezien die zowel horizontaal en verticaal scrollen binnen ??n venster gebruiken(o.a. USA today). Gevolg is dat je continu met je vinger over elk vlakje aan het swipen bent om te kijken of er wat gebeurt. Vrij vervelend. De uitgevers die nu wel komen, doen dit vaak vanuit de gedachte dat ze snel (om marketing doeleinden) een app beschikbaar willen hebben en gaan daarbij uit van de informatie die ze hebben voor bestaande uitgaven. Dus dan maar die informatie in een app duwen en hopen dat je innovatief bent. Zo werkt dat inderdaad helaas niet. Ze negeren het credo "je krijgt maar ??n kans om een eerste indruk te maken" en brengen in te korte tijd een halfslachtig product uit.  Maar als ontwikkelaars zich houden aan de richtlijnen die Apple hiervoor uitvaardigt, zijn we al een heel eind. Hopelijk zien we daarnaast innovatieve manieren uit onze branche komen. Dus geef het tijd. Het apparaat is nog niet eens officieel beschikbaar in NL, dus verwacht niet dat NL uitgevers (die in ieder geval vaak eerst de kat uit de boom kijken en zich opstellen als zeer reactief bij nieuwe ontwikkelingen) nu met bijzondere nieuwe modellen komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond