Deel dit artikel
-

‘Bedrijven lopen achter met mobiele strategie’

“Als bedrijf kan je niet meer zonder een goede mobiele strategie”, meent Jeroen van Glabbeek, CEO van CM Groep. Vijf jaar geleden was dit nog wel het geval, maar op dit moment kan je niet meer een mobiele strategie opzetten op kleine schaal.

Bedrijven moeten het vandaag de dag gelijk goed doen. Dat is de boodschap van Van Glabbeek. “Ze moeten leren van wat er is gebeurd en inspelen op de belangrijkste drijvers die in mobiel zietten.” Van Glabbeek bedoelt met drijvers onder meer bellen, sms’en, betalen en social networking. “Je ziet het gebeuren, het hangt al een tijd in de lucht. Kijk naar Bol.com die nu ook een mobiele website heeft gelanceerd.”

Er zijn weinig bedrijven met een sterke mobiele strategie. Van Glabbeek: “Het loopt achter. Veel bedrijven willen het goed doen. Je komt redelijk bedrogen uit bij 90 van de 100 topbedrijven. Zelfs de grote retailers ontberen vaak een mobiele strategie. Het is nu pas aan het gebeuren.”

En dat het nu gaat gebeuren, dat ziet Van Glabbeek onder meer terug in de mobiele website van Bol.com en de onlangs gelanceerde applicatie van Wehkamp. “Het lijkt nu nog een hype, een leukigheid, bijvoorbeeld met die applicatie van Wehkamp, maar straks gaat het echt goed werken en converteren. Er is veel uitgeprobeerd en kennis opgedaan. Nu moet het groot worden uitgerold. Veel bedrijven kennen dit jaar een omslagpunt.”

Waar gaat het naartoe? “Bedrijven gaan interactief een op een communiceren. Het schuift allemaal op naar de ontvanger. De pc blijft, maar de telefoon kan meer en is relevanter”, aldus Van Glabbeek.

Het is volgens Van Glabbeek nog steeds de vraag of op mobiel gebied applicaties of mobiele sites de slag zullen winnen. “Apple past in het uitprobeerstadium, met de App Store. Bedrijven gaan uiteidelijk ontwikkelen voor de mainstream. Dat moet loskomen van de nichemarkt. Bol.com bijvoorbeeld wil niet alleen de 5 procent gadgetfreaks hebben, maar aan alle Nederlanders verkopen, vandaar de keuze voor een mobiele site en niet de keuze voor een iPhone-app.”

Het is een uitprobeerstadium, de applicaties, meent Van Glabbeek. “We gaan nu naar een productieplatform. Er moet geld verdiend worden met mobiel. Daar passenmobiele sites in. En dan heb ik het niet over een zakelijke mobiele site, maar een site waarmee snel iets te regelen is, waarop de consument iets kan bestellen.”

Hij voorspelt dat de wildgroei van applicaties terug gaat lopen. “Al blijft er natuurlijk altijd plek voor goed applicaties als een Layar.” De volgende vraag die Van Glabbeek opwerpt is of het dezelfde grote bedrijven worden die de mobiele markt overnemen, of dat er ook nieuwe spelers opstaan. “Grote spelers proberen een oud model toe te passen op mobiel. Ik denk dat veel kanshebbers op de mobiele markt juist ontwikkelen vanuit mobiel.”

Admob was een nieuwe speler, maar is ondertussen al overgenomen door een ‘oude’ speler, Google. “dat zal je met mobiel betalen misschien ook krijgen. Alle grote credit card maatschappijen hebben al een overname gedaan. Zulke dingen ontstaan door nieuwe spelers, maar worden overgenomen door de grote partijen.”

Op het gebied van social networking denkt hij dat Facebook een goede kans maakt op mobiel vlak, om daar een grote speler te worden. Aan de andere kant is daar Foursquare. “Bij het maken van Foursquare hadden ze de mobiele telefoon in gedachten, dat is niet opgezet vanuit het vaste internet.”

Van Glabbeek is een van de sprekers op IAM. Hij gaat daar in op business-, marketing- en communicatiedoelstellingen op mobiel vlak.

Deel dit bericht

6 Reacties

Sander

De consument zit zwaar aan de iPhone applicaties. Eindelijk wordt mobiel Internet intensief gebruikt. De directeur van een mobiel marketing bedrijf zegt dat dat anders moet. Who cares?

Marco

Bedrijven die een relatie willen met hun klant moeten investeren in applicaties voor de iPhone maar ook voor Android of andere platformen waar hun klanten zitten. Via relevante applicaties kan toegevoegde waarde bieden. Mobiele websites moeten nu nog opgezocht worden via een browser waarbij je veel moet investeren om bezoekers op je site te krijgen. Veel mensen tikken de url gewoon in bij google om vervolgens op de eerste link (vaak een betaalde link) te drukken. Wehkamp heeft nu een mobiele website maar de ingang is via een applicatie. Ik kijk nu al uit naar de Wehkamp app voor de iPad waarin ik hoop dat e-commerce weer inspirerend gaat worden i.p.v. de platgeslagen internetsites die alleen maar gericht zijn op conversie en goede scoren in zoekmachines.

Nishant

?Grote spelers proberen een oud model toe te passen op mobiel. Ik denk dat veel kanshebbers op de mobiele markt juist ontwikkelen vanuit mobiel.? Hier ben ik het zeker mee eens. Bedrijven kiezen daarom ook sneller voor een mobiele website dan voor een applicatie. Vaak is het dan niet meer dan een uitgeklede versie van de huidige website zonder enige vorm van innovatie. Zonde! Je kan beter nu nadenken over innovatie dan over 2 a 3 jaar, wanneer elk bedrijf wel een mobiele variant van haar website heeft en bakken met geld moet uitgeven om op te vallen.

Richard Otto

De mobiel is reeds het meest gebruikte sociale instrument en over enkele jaren zal het ook het meest gebruikte betaalinstrument worden. Voor bedrijven dienen hier nu reeds met een strategie op in spelen. Richard Otto

Peter Broekroelofs

Een mobiele strategie zonder mobiele applicaties is je kop in het zand steken. Mobiel internet heeft aangetoond op dit moment niet te voldoen aan de hoge eisen van de consument aan de gebruikerservaring. Gebruikers kiezen massaal voor apps. En voor bedrijven bieden juist apps de kans om geld te verdienen met mobiel. De fragmentatie in verschillende besturingssystemen voor applicaties kan effectief worden opgelost middels een platform voor mobiele applicaties. Het lijkt dus niet verstandig om de mobiele strategie af te laten hangen van de vraag "of op mobiel gebied mobiele sites of applicaties de slag gaan winnen".

Richard Otto

@Peter,  Ben ik niet helemaal met je eens. Het ligt er namelijk helemaal aan wat voor een mobiele strategie je hebt. Bovenstaande CM Group laat goed zien, dat je een uitgebreide mobiele strategie kan ontwikkelen, zonder daarvoor een app te ontwikkelen. Ik heb zelf een iPhone en Android toestel en ben zeer te spreken over apps.  Door de overload aan apps in de app store is het tegenwoordig moeilijk voor bedrijven om op te vallen. 'Free publicity' bij het uitbrengen van een app is niet meer vanzelfsprekend. Veel geld verdienen aan premium apps is ook maar voor een kleine groep weggelegd. Naast Android en Apple hebben nu ook oa Nokia (Ovi) en Microsoft sterke focus op AppStores. Nu HTML5 in aantocht is kun je je afvragen of de AppStore niet over zijn hoogtepunt is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond