Deel dit artikel
-

Coolblue verhoogt conversie, past merkstrategie aan

Coolblue, de webwinkel met allerhande ‘shop’-domeinen, wil meer gaan profiteren van zijn merknaam en schuift de specialistische ‘losse’ webwinkels dichter naar elkaar toe door de afrekengedeelte en de zoekfunctionaliteit shopoverstijgend te maken. Dit moet de omzet en conversie verhogen. “We denken dat dat positieve gevolgen zal hebben voor onze omzet”, aldus mede-eigenaar Pieter Zwart.

Zwart laat weten de merkstrategie te hebben omgedraaid. "Dat is logisch als je 24 shops per jaar gaat openen. Je kunt dan 24 keer per jaar de marketingmachine aanzetten of gaan kapitaliseren op je merknaam."

Iedereen kent Coolblue als de webwinkel met allerhande ‘shop’-domeinen, zoals Digicamshop.nl en Laptopshop.nl. Inmiddels worden er tientallen verschillende nichemarkten in Nederland en België bediend, met alweer een paar nieuwe toko’s op komst. Zwart: "Deze week beginnen we ook met een rits nieuwe websites. De komende 5 weken komt er elke week weer een webwinkel live."

Dienstverlening

Toch wil Zwart de veranderingen geen strategiewijziging noemen. "Het is een logisch vervolg, een volgende fase. Specialisme staat nog steeds vooraan. Met het openen van veel specialistische webwinkels tegelijk, is het verstandig om de nadruk te legen op Coolblue. Als iemand zoekt op een Nintendo Wii in onze PDA-shop.nl, dan krijgen ze nu geen resultaat, terwijl we het wel verkopen. Het is slechte dienstverlening als je niet laat merken dat je iets wel hebt. Dat gaan we nu veranderen ."

De webwinkels krijgen een shopoverstijgende zoekfunctionaliteit. Daarnaast komt er een overkoepelende duidelijk herkenbare vormgeving. En de verschillende shops worden duidelijker als herkenbaar onderdeel van Coolblue. Het afrekengedeelte wordt ook gelijk getrokken, want alle winkels delen straks hetzelfde winkelmandje. "Coolblue is de overstijgende gedachte", aldus Zwart.

Specialisme

Zwart benadrukt dat het specialistische thema waarmee Coolblue groot is geworden belangrijk blijft. "We blijven ons richten op het specialistische longtailassortiment. We gaan niet ineens onze gezichtsformule veranderen. We gaan het verder verbeteren."

Het zijn kleine verschillen, meent Zwart. "Op het moment dat je actief in het afrekenproces de naam Coolblue naar voren brengt, worden de websites homogener. We gaan het hebben over de ‘specialisten van Coolblue’. Dat levert een bijdrage aan de herkenbaarheid en de betrouwbaarheid van het merk."

Zwart: "Als de klant naar tevredenheid een laptop koopt op Laptopshop.nl en je kunt communiceren dat je meer in het assortiment hebt, dan is er potentieel om meer te verkopen. Door kernwaarden als herkenbaarheid en betrouwbaarheid ook in de markt te zetten voor andere Coolblue-specialisten, vergroot je de conversie en verhoog je de omzet. We denken dat dat positieve gevolgen zal hebben voor onze omzet."

Deel dit bericht

4 Reacties

Eylard Wurpel - wingmate

Ik denk dat er bij Coolblue nog steeds hele goeie stappen worden gemaakt en dit is er zeker een van.  De zoekbox moet inderdaad anders, maar dit hoort bij de evolutie van het Coolblue-merk.  Denk wel dat er voor de conversie en service/user experience meer relevante informatie kan worden verschaft. Ze hebben nog niet echt inzichtelijk wat hun bezoekers vragen & zoeken en pakken dit vervolgens niet structureel aan.

Patrick

In de kans zit uiteraard ook een bedrijging. Wat als de klant een slechte beleving heeft dan koop hij nooit meer bij Coolblue. Enfin Postief denken dan maar!Zou dit overigens effect heben op de SEO van de nichesites?

Patrick

bedreiging 🙂

Jules van der Werf

Het was mij inderdaad al eens opgevallen dat ik een product niet meer kon terugvinden omdat ik niet wist in welke coolblue-shop ik het gevonden had. Het is in feite natuurlijk 1 grote webwinkel die met prima marketingargumenten uit elkaar getrokken wordt. Wellicht kan iemand mij vertellen waarom coolblue wel en bol.com juist niet voor deze strategie kiest?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond