Deel dit artikel
-

Youtube groeit op tot professionele partij tv-markt

Googles videozender Youtube profileert zich steeds meer als professionele speler op de tv-markt richting adverteerders en omroepen. Vooralsnog is de gemiddelde kijktijd per dag per persoon slechts 15 minuten, 8 procent van Nederlands gemiddelde tv-tijd.

Youtube wil af van het imago dat het een site is waar alleen maar amateuristische lachfilmpjes op staan. De ‘Funniest Home Videos’ hebben het bedrijf een immens kijkerspubliek opgeleverd, maar technische ontwikkelingen hebben de site ook aantrekkelijker gemaakt voor professionele partijen.

De lay-out is onlangs gestroomlijnd, kijkers gaan kijktips krijgen op basis van de profielinformatie van vrienden en filmmakers kunnen nu volwaardige HD-producties uploaden naar de Google-site.

Ook 3D-’uitzendingen’ liggen in het verschiet, maar daar wordt vooralsnog enkel kleinschalig mee geëxperimenteerd.

Vanuit commercieel perspectief heeft Youtube nog een weg te gaan, aangezien het gericht vertonen van reclame verre van perfect is. Die functie, reclame vertonen, zit echter wel ingebakken in het DNA van de videosite. Google hoopt dan ook dat zijn ‘videobedrijf’ dit jaar operationeel winstgevend afsluit.

Kijkcijfers verdubbelen binnen een jaar

In verscheidene interviews met de Engelstalige pers laten managers van Youtube weten dat zijn kijkerspubliek zich tegenwoordig kan meten met dat van grote tv-zenders. Mediabureaus schuiven ook steeds vaker aan bij de videosite om deze onderdeel te maken van massamediale marketingcampagnes.

Hoewel het meeste kijkverkeer ‘via de achterdeur’ binnenkomt, was de homepage van Youtube eind 2009 in twintig landen dag na dag uitverkocht.

In oktober 2009 streamde Youtube dagelijks 1 miljard video’s. Dat zijn er nu twee miljard.

Vandaag viert de videosite zijn vijfde verjaardag. Daarvan bracht het 3,5 jaar door onder de vleugels van Google.

Youtube zendt live tv uit

Google is erbij gebaat dat er meer professioneel ogende video op Youtube komt. Natuurlijk omdat het zijn bereik kan vertalen in reclamegeld, maar ook omdat Youtube steeds vaker op de televisie in de huiskamer wordt bekeken. Betere video’s verhogen de gemiddelde kijkduur van nu 15 minuten aanmerkelijk. Dat is het tweede reden voor vrijages met producenten.

In India voerde Google onlangs een erg onderbelichte maar interessante tour de force uit. Youtube zond líve alle competitiewedstrijden uit van de nationale cricketcompetitie in India. Cricket is onder de circa 1 miljard inwoners van India volkssport nummer één.

Meer tv-plannen

Naar verluidt is Youtube ook in Nederland in gesprek op de tv-markt. Er zouden meer volledige tv-producties op de videosite moeten komen, niet enkel samenvattingen of gestolen fragmenten. Een enkel tv-maker doet dat al, vooral bij de publiek omroep.

De gesprekspartners luisteren vermoedelijk met belangstelling. Temeer daar Googles tv-plannen een dezer dagen meer concreet gestalte krijgen. Tot op heden waren het derde partijen zoals, bijvoorbeeld, Mediaconnect, Boxee of Apple TV die Youtube met het tv-scherm in de huiskamer verbonden. Deze week echter presenteert Google plannen hoe het zelf zijn diensten op tv kan gaan aanbieden.

Google maakt dan de details bekend van een samenwerking met Intel en Sony. Gezamenlijk gaan zij, op basis van het Android-platform, software en technieken bouwen die internet en televisie beter met elkaar moeten verbinden. Het Android-systeem is daar al sinds 2007 geschikt voor.

Foto: thms (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Rico

Maar nog steeds is YouTube de grootste verliezer van het web. Ondanks gratis dataverkeer verliest YouTube elke maand miljoenen dollars. Technisch een succes. Cultureel zelfs een succes. Maar een 100% complete totale fail qua commercie. Loss Leader. Dot Com 2.0. YouTube is en blijft een gratis grabbelton voor troep. Die paar pareltjes van video's gaan YouTube geen geld opleveren. Een Hype dus. Maar ja daar houdt Emerce wel van…

Erwin Boogert - Emerce

Beste anonieme reageerder, 1) Google zegt aan zijn eigenaren dat Youtube onderweg naar winstgevendheid is dit jaar (netto of bruto, onbekend). Pak de transcripties van de analyst calls na presentatie kwartaalverslagen er maar bij.  2) Anonieme schopperige reacties worden hier niet zo serieus genomen. Niet door ons, maar zeker niet door onze lezers en reageerders. Deze dus ook niet. Doe jezelf volgende keer een lol en wees zo dapper onder eigen naam te reageren.  En probeer het bij de feiten te houden. Dat doen wij ook.

Stef van der Ziel

Ha Erwin, er zit wel iets in 'rico's' reactie. Kijk eens naar het soort advertenties op YouTube. Ringtones, gokken en referrers naar iTunes. Dat is het wel zo'n beetje. Wat in elk geval niet is gelukt, is het monetizen van User Generated Content. Serieuze adverteerders willen er niet mee geassocieerd worden. Ook de meeste channels op YouTube draaien niet goed. Daarom gooit YouTube het nu over een andere boeg: premium content. Tot dusver bestaat dit uit videoclips en deals met diverse Amerikaanse content partijen. Maar er zit geen serieuze Europese content partij tussen de lijst van partners. En zo premium is de content nou ook weer niet. De grote content partijen uit de USA doen niet mee, zij hebben hun eigen portals. Hulu bijvoorbeeld biedt echt premium content is van Fox, ABC, NBC, Walt Disney, MTV, Paramount, Warner, Sony. Een ander probleem is dat YouTube vrijwel gratis distribueert. Het merendeel van het verkeer wordt wereldwijd via gratis peering naar breedband providers gepompt. Afhankelijk van de provider is dit 35% tot 60% van al hun traffic. Providers ondervinden steeds meer congestie op hun netwerk dankzij YouTube verkeer. Ze verwachten dat binnen enkele jaren meer dan 90% van hun verkeer uit online video bestaat. Zolang YouTube geen geld verdient staan de providers gratis distributie oogluikend toe. YouTube (en andere content) heeft in de eerste jaren de vraag naar breedband gestimuleerd. De ISP's hebben er baat bij gehad. Maar de load van (o.a.) YouTube drukt nu wel heel zwaar op hun netwerken.  De gemiddelde consumptie van YouTube content is nu nog relatief beperkt. Maar de kijktijd begint toe te nemen, de video's worden in HD kwaliteit aangeboden. TV's en settopboxes met YouTube ondersteuning zorgen dat de consumptie accelereert. iPhones en iPads gaan de beperkte capaciteit op mobiele netwerken omver trekken. AT&T's netwerk kan het al niet meer bolwerken. ISP's zitten bovendien in een verzadigde, sterk concurrerende markt met een commodity product. De prijs staat onder druk. De groei is er uit. Dataverkeer verdubbelt wel elk jaar, vooral dankzij online video, en specifiek YouTube. Bijna geen omzetgroei, maar wel een verdubbeling van kosten is een onhoudbare situatie. De investeringen die deze groei vergen kunnen niet bij de consument worden gehaald en de marges staan onder druk. Het zijn de providers die vandaag de werkelijke kosten van YouTube dragen. Er komt een moment dat providers vriendelijk doch dringend hun peering agreements met Google gaan heronderhandelen. Zeker als ze ruiken dat er geld te halen valt mocht YouTube geld gaan verdienen. Dit moment komt eerder dan later: vorige week was ik op de CDN summit in New York. Een aantal USA telco's gaf aan dat ze specifiek naar de kosten van YouTube verkeer kijken. niets doen is geen optie, het schalen van de verbindingen is te duur, de twee serieuze opties zijn investeren in traffic offloading in het netwerk of door Google te gaan laten betalen voor dataverkeer.

Renato van Bloemenhuis

Even voor alle duidelijkheid: de advertenties die je ziet om sommige (niet alle) video's worden op de video's gezet naar aanleiding van de tags, titel en andere informatie. Omdat er inderdaad heel veel "onzin" video's maar ook veel muziek-gerelateerde video's op Youtube staan zul je ook veel reclame's over muziek op iTunes en ringtones zien. Zelfs de grote Youtube partners, die geselecteerd zijn door Youtube/Google om te delen in de ad revenue OMDAT deze video producenten content maken die uitermate geschikt is om advertenties op te plaatsen, maken vaak muziek (persiflages), skits en sketches over beroemdheden e.d. dus zullen ook daar de iTunes en ringtone reclames op te zien zijn. Vloggers zoals ik (ik run een daily vlog op Youtube) die praten (vloggen) over een grote diversiteit aan onderwerpen varie?rend van ouderschap tot films tot social media tot sport tot politiek bieden Youtube juist die mogelijkheid om meer verschillende soorten advertenties te plaatsen.  Voor de content producers is dit ook te merken: clicks op die advertenties leveren ook het meeste op. E?n van de redenen waarom "real vloggers" steeds meer interessanter worden voor Youtube dan alleen maar Youtube partners die (weliswaar miljoenen views per dag krijgen) steeds maar sketches en muziek content produceren. (Shane Dawson, Fred, bands, artiesten etc.) Ik kan het weten, ik ben namelijk een Youtube partner en vlog over allerlei onderwerpen die mijn leven kruisen dus ik "rico" niet zomaar even uit mijn nek :-)Het is uiteraard een wisselwerking, Youtube is ideaal om te werken aan je personal branding omdat Youtube video's hoog in de Google search results staan, de support en privileges van het Youtube Parterschap geven je meer tools en stats om successvoller te vloggen etc. etc. Laten we niet vergeten dat Youtube pas 5 jaar oud is, het is wel de nummer 2 search engine op het web, 2 miljard video's per dag. Youtube is niet zomaar een website met video's, het heeft onze maatschappij en ons dagelijks leven veranderd en de manier waarop we video consumeren, delen en produceren gerevolutioneerd. Google TV komt eraan (HD kwaliteit, targetted (video) advertising, integrated social media platforms) en elke dag ontdekken heel veel nieuwe mensen dat Youtube meer is dan alleen "funniest home video's"… En wat dacht je van location-based-social-media in combinatie met Youtube video's? Dus je checkt in met Foursquare (of zodadelijk met Google's eigen app) bij restaurant x en daar staat een reclame video van dat restaurant op je te wachten om te laten zien hoe lekker en gezellig het binnen wel niet is (gezelliger dan het restaurant ernaast), en vlogs van mensen die er gegegeten hebben…  Ik heb er het volste vertrowen in dat Youtube wel degelijk winstgevend gaat worden, het is een kwestie van tijd…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond