Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org wil overkoepelend Europees platform

Thuiswinkel.org, de Nederlandse belangenvereniging van webwinkeliers wil met soortgelijke verenigingen in andere Europese landen, een nieuw Europees e-commerce platform oprichten. Huidige overkoepelden initiatieven voor de markt van thuiswinkelen zouden te ouderwets zijn.

De plannen zijn inmiddels ‘in vergevorderd stadium’. Het nieuwe platform zit in de opstartfase. Er zijn gesprekken geweest met de grote landen. Waaronder Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. "Met die landen proberen we te kijken hoe met de situatie om moeten gaan. Hoe we naar de toekomst toegaan", aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. In het najaar wordt er meer bekend gemaakt.

De nieuwe onderwerpen die het platform op zal pakken zullen met consumentenbescherming te maken hebben. Maar ook online betalingsverkeer. "Eigenlijk alle issues die je nationaal ziet, die spelen ook internationaal."

Thuiswinkel.org vindt de huidige Europese belangenbehartiger op het gebied van thuiswinkelen, EMOTA, te ouderwets. De Nederlandse belangenvereniging van webwinkeliers heeft dan ook zijn lidmaatschap bij deze club opgezegd.

Jongen laat weten dat vaak geprobeerd is EMOTA naar een hoger e-commerce plan te tillen. "Geruime tijd. Maar je zet dat e-commerceonderwerpen onvoldoende tot hun recht komen. EMOTA is onvoldoende in staat geweest om zich aan te passen aan de nieuwe tijd qua e-commerce.".

Thuiswinkel.org miste een aantal typische e-commerceonderwerpen bij EMOTA, waaronder betalen. "Dat was voor ons een belangrijk onderdeel, dat onvoldoende uit de verf kwam. Ook op het gebied van wet- en regelgeving miste de focus op typische online onderwerpen."

Jongen haast zich te zeggen dat men niet moet denken dat de internationale belangenbehartging nu stil ligt zonder organisatie. "We hebben een uitstekende verhouding met de grote landen en weten elkaar te vinden wanneer dat nodig is. Als het er op aan komt, dan pakken de vier grote landen het initiatief. Dat gebeurt gewoon."

Maar voor een echte lobby moeten de thuiswinkelorganisaties permanent dagelijks vertegenwoordigd zijn in Europa. "Dat kan op een beter manier georganiseerd worden."

Volgens Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org is de opschorting van het lidmaatschap het gevolg van trage besluitvorming om de Europese belangenbehartiging van homeshopping en distance selling naar e-commerce te tillen. "Het merendeel van de aangesloten landenorganisaties binnen EMOTA is nog altijd homeshopping of direct marketing associaties. Zij hebben onvoldoende feeling met de grote belangen die op dit moment spelen voor webwinkels in Europa. EMOTA is er helaas niet in geslaagd met de tijd mee te groeien."

De Engelse belangenorganisatie  van webwinkeliers, MOTA , stapte in 2009 al uit EMOTA.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond