Deel dit artikel
-

Bol.com wil tweedehands markt veroveren

Bol.com wil de tweedehands mediamarkt domineren en breidt het tweedehands assortiment uit met film, games en muziek. Het bedrijf denkt gemakken te kunnen bieden die andere advertentieplatformen als bijvoorbeeld Marktplaats niet kunnen bieden. Eerder werden er al tweedehands boeken aan de webwinkel toegevoegd.

Sitebezoekers die een game, muziekcd of film zoeken, krijgen zowel het nieuw aanbod als het tweedehands aanbod in één overzicht te zien. Belangstellende kopers krijgen direct informatie over de staat van het product te zien, recensies en de beoordelingen van de verkoper uit eerdere transacties."We verwachten 10.000 tot 100.000 extra producten in ons aanbod te krijgen", aldus Michel Schaeffer, marketing directeur van Bol.com. Vanaf 2011 moet het tweedehands entertainmentaanbod de 100.000 overstijgen. Ter vergelijking, Marktplaats toont donderdagochtend in de rubriek Cd’s en Dvd’s meer dan 360.000 artikelen.

De schappen van Bol.com tonen donderdagochtend 228 tweedehands muziekartikelen, 6 eerder bekeken dvd’s en slechts 1 game.

De tweedehands markt is volgens Schaeffer helemaal nog niet zo druk. "Er liggen honderden miljoenen ongebruikte games en dvd’s bij mensen thuis. Een klein deel daarvan wordt aangeboden op advertentieplatformen of persoonlijke netwerken. Wij hebben het gemak, veiligheid en betrouwbaarheid dat anderen nog niet aanbieden. Via Bol.com kunnen we makkelijk aan de koopkant zowel nieuwe als gebruikte producten aanbieden. En we hebben al veel entertainmentkopers die we nu ook kunnen confronteren met een tweedehands exemplaar."

Voordelen

Er zijn twee dingen die Bol.com voorheeft op advertentieplatformen, zo stelt Schaeffer. "Wij bieden veel meer structuur in het aanbod. Bij een product voegen wij een plaatje, beschrijving, review of eventueel een trailer toe. Net als bij onze nieuwe producten. Dat geeft een rijkere winkelervaring. Het andere is, wij nemen het betalingsrisico over. Bij een advertentieplatform is er altijd de vraag of de koper eerst het geld moet overmaken of de verkoper het product eerst moet versturen. Wij halen dat risico er uit, de koper betaalt aan ons. Betaalt de koper niet, dan krijgt de verkoper alsnog geld van Bol.com."

Net als bij de introductie van tweedehands boekverkopen verwacht Bol.com een flinke impuls voor de tweedehands markt. Bol.com wil voor het eind van het jaar uitgroeien tot het grootste platform voor de aan- en verkoop van tweedehands muziek, films en games.

Tweedehands boeken

De tweedehands boeken worden inmiddels al 3 jaar aangeboden in de boekenrubriek van Bol.com. De winkel ging er in april 2007 mee van start. Donderdagochtend worden er bijna twee miljoen tweedehands boeken op Bol.com aangeboden. In augustus 2008 was dit aantal nog 910.000.

Net als bij boeken verwacht Bol.com een enorme groei in het assortiment. Veel films, muziek en games die niet meer nieuw verkrijgbaar zijn, zullen weer tweedehands worden aangeboden. Bij games verwacht bol.com daarnaast een groot prijsvoordeel te kunnen bieden ten opzichte van nieuwe artikelen.

Financiële afhandeling

Zowel particulieren als professionele partijen kunnen via Bol.com hun artikelen aanbieden. Zij bepalen zelf welke prijs zij voeren en geven daarbij aan in welke staat het artikel verkeert. Bol.com geeft aanbieders toegang tot hun klantenbestand en zorgt na verkoop voor de financiële afhandeling.

Het tweedehands aanbod word nog niet op de onlangs gelanceerde mobiele site getoond. "Dat is gecompliceerd, er zijn veel producten van verschillende aanbieders, dat zorgt voor andere processen", aldus Schaeffer.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond