Deel dit artikel
-

‘Sterke comeback voor display, search over piek heen’

Na een jaar van matige groei van 1 procent in 2009, zal display advertising in 2013 weer jaarlijkse groeicijfers bereiken die boven de 10 procent uitkomen. Adverteren via zoekmachines zal echter in Europa de komende jaren een afnemende groei kennen.

Dat voorspelt marktonderzoeker Forrester.

De uitgaven aan search  kwamen vorig jaar uit op ruim 6,6 miljard euro, voor display was dit bijna 3 miljard euro. In 2010 zal er 7,3 miljard worden uitgegeven aan search en 3,1 miljard worden uitgegeven aan display. Over 5 jaar, in 2014 zijn deze cijfers voor search opgelopen tot ruim 9,5 miljard euro en voor display tot bijna 4,4 miljard euro.

De komende 5 jaar zal display advertising zoals Forrester voorspelt, sterk groeien in Europa. Dit komt deels door targetting, waarmee de advertenties bij de juiste gebruiker terecht komen. En voor een ander deel zijn de multimediale advertentieformaten, waadoor merkmarketeers meer van hun budget naar online gaan verschuiven, hier debet aan. Dit jaar nog zal display advertising groeicijfers van 4 procent tonen.

Forrester ziet grote kansen voor rich media advertenties als bijvoorbeeld pre-roll videoadvertenties. Het was afgelopen jaar voor het eerst dat er meer werd uitgegeven aan multimediale advertentieformaten dan aan traditionele online display advertenties in Europa. In 2014, zo voorspelt de marktonderzoeker, wordt 63 procent van de display advertentiemarkt-uitgaven uitgegeven aan multimediale advertenties. Marketeers zullen meer dan 1 miljard euro op online videoadvertenties stukslaan.

De groei in search daarentegen zal alleen nog maar verder afnemen. Search neemt veruit het grootste deel van de markt in op het gebied van interactieve marketing, en zal voor de komende jaren nog de grootste speler blijven, maar van een toenemende groei is nu en dan geen sprake meer. De jaarlijkse groei neemt in de volwassen searchmarkt de afgelopen 6 jaar al af. En de komende 5 jaar zal de groei verder afnemen. Search groeide in 2009 met 15 procent, in 2010 zal dit 11 procent zijn.

In 2012 zullen de uitgaven voor online display advertenties voor het eerste sneller groeien dan die in search. De totale uitgaven aan interactieve marketing in Europa zullen in 2014 zijn opgeklommen tot 13,9 miljard euro.

Ondanks de recessie wist de Europese interactieve advertentiemarkt zich beter staande te houden dan andere marketingkanalen. Display had het zwaarst te lijden onder de recessie binnen de interactieve advertentiemarkt. Hierdoor is display op dit moment, en dan met name videoadvertising, op een voordelig prijspunt beland voor marketeers.

Deel dit bericht

8 Reacties

Arjan Snaterse

Volgens mij worden search en display omgedraaid in de 1e van de 1e alinea.. Search was vorig jaar denk ik 3 miljard ipv 6,6 (en vice versa voor display 🙂 )

Kees de Langen

In 2010 wordt 7,3 aan display. Dit moet search zijn

Jannemiek - Emerce

@Kees en Arjan, Het was inderdaad omgedraaid. En nu weer aangepast.

M Roelofs

Goed stuk. Forrester voorspelt weer eens iets wat iedereen al weet.  Ik voorspel deze keer dat de cijfers van Forrester nog veel te bescheiden zijn, en voorzie eerder een verdubbeling obv hetgeen ik in .NL zie.  De belangrijkste oorzaken achter de herwaardering van Display (ondanks 1 april grappen zoals deze http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=3021645 )  1) De Search Religie (thou shallst have no other god then the search click) is op zijn retour, vandaar ook googles run4display en de stap naar TV. 2) De opkomst van attributie & betere enterprise analyse tools (zou het toeval zijn dat google analytics nog steeds zelf geen decent attributie tool aanbiedt..?) maken de werkelijke waarde van display inzichtelijk en die blijkt, net als outdoor of TV, echt te werken.  3) Pure sales marketing werkt nog steeds niet zonder push media (je moet wel VERTELLEN dat je een product hebt), en na 1,5 jaar budget cuts zie je de noodzaak bij merken om zich weer te onderscheiden en het merk te onderhouden. 4) Real Time bidding & Exchanges veranderen het campagne en titel specifiek inkopen naar audiences & right in time. Elk individueel contactmoment krijgt nu een waarde toegekend en is daarmee gemiddeld hoger dan ongetarget.  5) Last but not least: Betere, dynamische en more high-impact adsizes (denk O.P.A., video en XML gedreven individuele ads).  Het worden mooie en interessante tijden.

Barrie de Vries

Interessant. Deze daling in groei in Search uitgaven komt netto toch uit op meer uitgegeven euros dan de stijging in uitgaven van Display. Zou de procentuele afname niet gewoon een gevolg zijn van het feit dat de taartpunt voor Search in online al zo ongelofelijk groot is, dat het moeilijk is om met dezelfde procentpunten te blijven groeien als een relatief veel kleiner taartpuntje dan Display?  @ M Roelofs: Ik denk dat ik weet waarmee jij je wc schoonmaakt

M Roelofs

@ Barrie ik snap je niet, zullen we even via pm communiceren? ik probeer nl al 6 maanden via translate de poolse werkster te begrijpen, maar mijn uitspraak is heel slecht vermoedelijk : http://translate.google.com/#nl|pl|waarmee%20maak%20jij%20de%20wc%20schoon . Ze kijkt me niet echt begrijpend aan..

Barrie de Vries

@ Maarten: Hahaha. Misschien moet je anders het volgende eens proberen: http://bit.ly/dlpelJ Wellicht dat ze je dan beter begrijpt.

M Roelofs

Hi Barrie,  ik kan je reacties altijd waarderen, dus neem eens IRL contact op. We zijn als agency volstrekt onafhankelijk, en kiezen niet voor een specifiek kanaal. Speciaal voor jou heb ik een leuk berichtje achtergelaten, je moet alleen even de originele taal terugvinden: http://translate.google.com/#{taal_code_2_letters_ hier_invoeren}|nl|na%20vilima%20na%20kifungo%20ni%20furaha%20yangu%20na%20maisha%20yangu

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond