Deel dit artikel
-

Europa spreekt zich uit over behavioural targeting

De Europese privacywaakhonden publiceren vermoedelijk binnen een maand hun visie op de privacyaspecten van behavioural targeting. Daarmee geven ze aan hoe bedrijven moeten omgaan met gedragsgebaseerde reclame op internet.

Het opiniestuk verwoordt hoe bedrijven binnen een opt in-omgeving behavioural targeting kunnen toepassen. Dat meldt het weblog van advocatenkantoor Solv. Concreet gaat het over de wijze waarop reclamemakers op internet toestemming kunnen vragen om op basis van iemands surf- en klikgedrag gepersonaliseerde reclame te tonen.

Het document komt op een moment dat Europese lidstaten bezig zijn een Europese richtlijn om te zetten naar nationale wetgeving, de ‘cookiewet’.

Strikt genomen leidt deze wetswijziging ertoe dat internetbedrijven aan alle Europeanen expliciet toestemming moeten vragen om een cookie te mogen plaatsen op hun computer. Dat tekstbestandje wordt gebruikt voor het analyseren van internetverkeer en -gedragingen maar ook om gericht reclame uit te serveren.

Het is niet duidelijk in hoeverre het opiniestuk van de Europese privacytoezichthouders direct impact heeft op de cookiewet’. Bij behavioural targeting wordt bijna per definitie gebruik gemaakt van cookies.

Meer lezen?
Netkwesties – Cookiedebat: u surft, wij adverteren (210510)
Emerce – Internetbranche reageert negatief op voorstel cookiewet (060510)
Emerce – Rijk vraagt commentaar internetbranche op ‘cookiewet’ (260410)

Foto: hyku (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas Groot

Het verhaal van solv.nl gaat een beetje mank op 1 ding. Je kunt niet volstaan met op de instellingen van de browser afgaan als de consument moet worden ge?nformeerd over wat je met zijn informatie doet. Ik vind IAB's initiatief een vorm van dwarsliggen zonder alternatief te bieden overigens, dat ben ik met Solv eens.  Om de permissie en de mate van privacy duidelijk te maken heb ik een voorstel voor een regeling op mijn site geplaatst http://www.waxtrapp.com/targeting en dan naar Privacy en Regelgeving. Het is gebaseerd op het energielabel: privacy-klassen van A tot G. 1 letter geeft aan wat je als burger van een site en aangesloten software mag verwachten. Privacy is namelijk eenvoudig te categoriseren op internet, en het is grotendeels eenvoudig geautomatiseerd te controleren.  Bovendien is het beter dan de burger voor een juridisch-technische toestemming vragen die hij toch niet kan begrijpen. Immers wie leest ooit de gebruiksvoorwaarden als ie software installeeert? ICT juristen, hooguit, en zelfs dan alleen omdat er een zaak uitgevochten moet worden. Het slimme van mijn regeling is dat je de aanbieder van de website verplicht dat alles op zijn site, dus ook de statistieken en banners, aan dezelfde privacy klasse moet voldoen. De consument krijgt een simpele vertaling naar 1 letter. Dat is makkelijk te snappen, en makkelijk te communiceren op een website. Bovendien stimuleer je de markt om te investeren in privacy op een positieve manier om een hoog keurmerk te halen, net zoals de auto-industrie zich helemaal heeft gestort op de milieukeur om zo gunstig mogelijk uit de bus te komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond