Deel dit artikel
-

Internetorganisaties reageren samen op ‘cookiewet’

De Nederlandse internetbranche laat in gezamenlijkheid zijn onvrede horen over de voorgestelde ‘cookiewet’. Belanghebbenden kunnen tot en met vrijdag reageren.

 

Verschillende vertegenwoordigers van onderdelen van de Nederlandse internetbranche slaan de handen ineen. Ze formuleren gezamenlijk een mening over een wetswijziging en dienen die vermoedelijk morgen in bij het Ministerie van Economische Zaken.

Voor het eerst treden organisaties als Thuiswinkel.org, IAB, PIBN, DDMA, PAN en NUV en bloque op door gezamenlijk één menig te formuleren richting de overheid.

De exacte inhoud van de brief en de begeleidende documentatie is nog niet exact bekend. De strekking ervan staat echter al vast. Uit een inventarisatie door Emerce, eind vorige maand, bleek al dat de meeste vertegenwoordigers van losse onderdelen van de internetbranche tegen een te strenge cookiewet zijn.

De complete lijst met ondertekenaars en meedenkers wordt pas bekend wanneer de brief aan de minister is ingediend.

Emerce heeft echter uit een goed ingelichte bron vernomen dat de genoemde instanties in ieder geval bij het overleg zijn betrokken. Als een van hen zich niet gehoord vindt in de gezamenlijke mening dan staat het deze organisatie vrij om zelfstandig een reactie in te dienen.

Tot en met vrijdag kunnen belanghebbenden een reactie indienen bij het ministerie op een voorgestelde wetswijziging. Deze wijziging gaat ondermeer over de wijze waarop bedrijven op internet moeten omgaan met persoonlijke gegevens van consumenten.

Volgens een strenge uitleg van de Europese richtlijn, die nu naar nationale wetgeving wordt vertaald, moeten bedrijven toestemming gaan vragen voor iedere keer dat ze een cookie plaatsen op iemands computer. Volgens een losse, liberale uitleg hoeft niet de individu iedere keer toestemming te geven maar kan een bedrijf volstaan met het accepteren van de cookie-instellingen in de browser.

Deze publieke consultatie via internet is een zeldzaamheid. Slechts tien procent van de wetswijzigingen wordt via internet ook voor commentaar aan de burger voorgelegd voor inspraak via het web.

 

 

Deel dit bericht

10 Reacties

Bas Groot

Enige probleem van de IAB is dat ze, na een op zich goede uitleg zelf niet met echte alternatieven komen, maar alleen lopen te sputteren.  Hun "oplossingen" bestaan uit dat de wetgever volgens hun moet kiezen uit:- Cookiewet intrekken- Cookiewet door laten gaan- Browsers moeten maar aangepast worden Het grote probleem van de wetgever is dat die mensen niet zo goed weten waar ze nou een wet over aan het maken zijn. Ze zien cookies als een soort abstract gevaar, zonder te weten waarom. En laten de oren hangen naar een paar privacy-activisten die ook lopen te gillen zonder te weten waar ze nou echt over praten. Als gevolg is de missie aan de industrie nu: verzin iets waarbij niet overal permissie voor gevraagd wordt, maar waarbij toch overal permissie gevraagd wordt.  Het werkelijke probleem is ongeoorloofd informatie delen/verkopen aan anderen c.q. "per ongeluk" lekken van profielen, zoals onlangs naar buiten kwam over advertentienetwerken met Facebook. En dus heb ik zelf een voorstel ingediend en de PIBN van zoveel mogelijk informatie en aanbevelingen voorzien die mij nuttig lijken voor een werkelijk effectieve cookie-wetgeving.

Ben Internet Services

De nieuwe cookie wet- en regelgeving zal ondernemers onevenredig veel werk, kosten en zelfs omzetderving opleveren.Het kan de ontwikkeling en groei van webwinkelen erg schaden omdat er met deze regelgeving weer drempels en interventies worden opgeworpen voor de consument waardoor deze sneller zal afhaken voor de daadwerkelijke aankoop. Dit zal ook gelden voor alle boekingwebsites van o.a. hotels, camping, vakantieparken etc. En dit terwijl de betreffende beveiligingsmogelijkheden al in alle huidige webbrowsers zijn ingebouwd. Deze kunnen door de gebruiker zelf worden ingesteld zodat cookies niet worden geaccepteerd en belangrijker nog; wanneer de gebruiker dit ZELF wenst. Al met al weer een wet die gemaakt is door mensen die (zoals heel vaak in dit soort gevallen) net te weinig technische kennis hebben over dit specifieke onderwerp. Ik ben dan ook erg benieuwd waar de technische adviezen hierover vandaan zijn gekomen om tot een dergelijke wet te komen…

Robin Edgar

Het lijkt mij geen slecht plan om een wettelijke tijdslimiet van een cookie te stellen, maar om voor elke cookie een 'ok' te moeten geven vanuit de site is pure waanzin: heb je ooit cookies uit gezet in de browser? Elke site gebruikt ze wel om de ervaring enigsinds te kunnen personaliseren…

Koos Koets

"Volgens een strenge uitleg van de Europese richtlijn, die nu naar nationale wetgeving wordt vertaald, moeten bedrijven toestemming gaan vragen voor iedere keer dat ze een cookie plaatsen op iemands computer. " Nee Erwin, dat had ik in vorige artikel hierover ook al aangegeven, de wet is heel duidelijk, cookies die nodig zijn voor het technisch laten functioneren van een website is GEEN toestemming nodig. Als jij dat anders ziet, beargumenteer dat dan even 🙂

Erwin Boogert - Emerce

@Koos Koets: en weer bedankt voor je nuttige aanvulling.

Koos Koets

Hoi Erwin, ik kon niet helemaal opmaken of dat nou cynisch bedoeld was?Misschien is het aardig om eens aan Arnoud Engelfriet te vragen.

Bas Groot

Probleem in die cookiewet is het woord "noodzakelijk", dat laat de wetgever helemaal buiten beschouwing dus daar kun je niks mee tot er jurisprudentie is gevormd of tot er praktische richtlijnen zijn, en daar is die consultatie nou voor bedoeld.  Een bannerboer kan betogen dat zijn businessmodel gestoeld is op het verkopen van advertentieruimte aan adverteerders en bezoekgegevens aan derden om de consument met daardoor de consument met beter toegesneden banners van dienst te zijn. Maar dat is vast niet de bedoeling.

Bas Groot

…te snel op send gedrukt… en dus zijn voor die bannerboer cookies "noodzakelijk". En DAT kan niet de bedoeling zijn.

JP

Ik vind dat de overheid in Nederland veel te druk is met kapotmaken van gezonde manieren van zaken doen. Bedrijven kunnen al niet meer emailen naar andere bedrijven, je kunt je klanten niet meer zonder bellen en nu kunnen dadelijk hele affiliate netwerken hun deuren sluiten. En wanneer je dan kijkt naar andere landen kun je opmerken dat deze soort maatregelen weer alleen in Nederland gelden. Er zijn een stel overijverige types bezig met alle verkoopbevorderende ideen kapot te maken. Ter berscherming van wie nu precies. Ik moet er niet aan denken om zelf per site iets te moeten gaan indrukken. Je moet de mensen gaan leren gebruik te maken van tools die er allang zijn om cookies te weigeren of hoe je ze eenvoudig verwijderd. Dit leg je in 1 actie landelijk uit.

Erwin Boogert - Emerce

Koos, dat was niet cynisch bedoeld maar juiste in alle oprechtheid. *steekt digitale duim op*

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond