Deel dit artikel
-

iBood weet merken te strikken voor online vragenuurtje

iBood, de webwinkelketen met dagelijks slechts één maar wisselend product in de schappen, zet sinds vandaag ‘Product Experts’ in om vragen te beantwoorden van koopjesjagers. Het zijn de merken achter het aangeboden product die de discussie aangaan met de klant.

Wanneer bezoekers van iBood vragen hebben over het dagproduct, kunnen zij deze stellen op het forum van de webwinkel. De vragen worden direct beantwoord door een verantwoordelijke van het merk achter de aanbieding.

"In de bakstenen winkel zijn het vaak de verkopers die de vragen beantwoorden. Maar verkopers weten niet alles van elk product. Om een extra dimensie te bieden, laten wij nu de klant in contact treden met het merk", aldus oprichter Joran Prinssen.

De webwinkel van Prinssen biedt al reviews en een forum waarin bezoekers met elkaar in discussie kunnen gaan. Maar sinds donderdag is daar ook de optie bijgekomen het merk zelf vragen voor te leggen.

De ‘product Experts’ zijn nog niet voor elke aanbieding aanwezig. In de toekomst moet het structureel worden. Wanneer op dit moment wel een merkverantwoordelijke beschikbaar is, dan wordt er een logo getoond op iBood. De bewuste verantwoordelijke is van 9 tot 5 op werkdagen beschikbaar om vragen in het forum te beantwoorden. "Het is vooral handig bij technisch ingewikkelde producten", aldus Prinssen.

Om te zorgen dat merken geen promopraatje houden, stelde iBood een richtlijn op. Prinssen: "Het moet geen commerciële prietpraat zijn. Onze moderators letten daar ook scherp op."

Volgens Prinssen biedt het ook een meerwaarde voor een merk. "ze bieden meer toegevoegde waarde en alle content uit het forum, de beantwoordde vragen wordt allemaal getoond in Google."

Er waren drie eerdere testen met experts die vragen beantwoorden. Prinssen: "Het scheelt in sales. We hebben goede feedback gekregen. Op basis van de beantwoordde vragen zijn mensen dan toch geneigd een product eerder te kopen."

iBood biedt niet een heel assortiment aan producten, maar een impulsaankoop. "Dat willen we met directe interactie op een gedegen manier ondersteunen." Natuurlijk zit er meer dan klantvriendelijkheid achter. Prinssen: "Het is nodig om je eigen business te blijven ontwikkelen/ We doen niks voor het goede doel. Maar als je niet blijft ontwikkelen, dan gaan je klanten ergens anders naartoe."

Deel dit bericht

5 Reacties

Gerard

leuk idee maar vooral erg slim van ibood. In de VS zie je dat merken hun eigen webwinkel beginnen en vaak met succes. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Nike en Ralph Lauren. Zij concurreren dan direct met de normale webwinkels. Op deze manier maakt ibood dat verschil kleiner.

bob

Goed initiatief! De kunst voor webshops is om zo dicht mogelijk bij de klant te komen en ik denk dat ibood hier een flinke stap neemt.

Edje Kadetje

Dit is een zeer goed initatief, alleen niet voor iBood. iBood heeft het publiek hier niet voor en vaak ook niet de geschikte merken. Vandaag hebben ze een afgevaardigde van Photobox op bezoek. Een merk dat in het verleden wel eens steekje heeft laten vallen in de afwikkeling van orders. Het merk wordt afgeslacht op het forum van iBood momenteel!  Dus zeker een toegevoegde waarde, alleen niet zoals het momenteel bij iBood.

Daniel

Mooi initiatief. Ik zie op het iBood forum dat er meestal goed gebruik van wordt gemaakt. Het heeft tot gevolg dat mensen soms bewust afzien van en aankoop of juist overtuigd worden. Dat is in mijn ogen een mooie zaak omdat je er zo voor zorgt dat jouw klanten een product kopen waar ze echt iets aan hebben, in plaats van iets waar ze uiteindelijk niet mee kunnen doen wat ze ermee in gedachte hadden. Dat lijkt me een goede vorm van langdurige klantenbinding.  Hier kunnen veel van de andere dagaanbieders (zie bvb http://www.1dagskoopjes.nl voor een overzicht) nog wat van leren!

Edje kadetje

@Daniel,  Het is inderdaad een toegevoegde waarde. Alleen heb ik mijn twijfels of het bij iBood goed werkt.  Wat ik wel vreemd vind is dat jij op deze manier je eigen site zit te pluggen. En nog vreemder, dat doe je door indirect kritiek te hebben op de webshops die jij op je site vermeld.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond