Deel dit artikel
-

Thuisbezorgd.nl: ‘Geld grootste drempel m-commerce’

Het uitblijven van een eenduidig mobiel betaalsysteem belemmert de ontwikkeling van mobiele e-commerce, meent Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl.

Na de fiasco’s van Vodafone Live en KPN I-mode als mobiel platform had Thuisbezorgd.nl de hoop op mobiele handel al opgegeven. Consumenten hadden met de telefoon in de hand massaal bestellingen moeten gaan doen bij de operator portals. De resultaten vielen uiteindelijk bar tegen.

“Twee jaar geleden dacht ik eigenlijk dat mobiele e-commerce was mislukt. Maar toen kwam de iPhone”, een internettelefoon die ‘klopte’.

Directeur Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl: “In het voorjaar van 2009 hadden we een mobiele webversie van onze site live en in het najaar een iPhone-applicatie”. Het programma werd inmiddels rond de 70.000 keer gedownload.

De iPhone-applicatie levert vandaag de dag driekwart van alle mobiele bestellingen aan. Het gaat dagelijks om zo’n 5 procent van de bestellingen die Thuisbezorgd via mobiel ontvangt.

Concurrent JustEat.nl lanceert nog binnen een maand zijn mobiele iPhone-applicatie en handelt ook zonder die ‘hap-app’ al 1 procent van de bestellingen via de mobiele telefoon af.

Een belangrijke drempel voor bedrijven als Thuisbezorgd, Just Eat en webwinkels in het algemeen is de gebrekkige afhandelingsmogelijkheden van betalingen. Groen: “Onze klanten hebben nog het geluk dat ze aan de deur kunnen betalen”, net als bij zijn concurrent. Die vlieger gaat voor bijvoorbeeld kleding- of elektronicazaken niet op.

“Er is geen betaalmethode waarmee je ín applicaties simpel betalingen kunt verrichten. Ja, Ideal-betalingen kunnen wel maar dan moet je klanten naar het web doorschakelen. En dan komen ze op een Ideal-pagina die niet eens is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik”.

Ook bij de buitenlandse vestigingen van Thuisbezorgd ziet Groen geen oplossing voor dit internationale probleem. Van de 5 landen waar de iPhone-applicatie beschikbaar is, pakken Nederlanders die het best op. De andere landen lopen achter in gebruik, vermoedelijk door de hoge penetratie van breedband op vast en mobiel internet hier.

“Toch brengt de mobiele telefoon ons dichtbij wat ik nu zie als perfecte service naar de consument. Ze kunnen vanaf de bank een bestelling doen en worden via onze food tracker per sms geïnformeerd over de geschatte bezorgtijd van de bestelling”.

Zowel eBay als Google willen ‘in app payments’ faciliteren, zodat gebruikers van Paypal en Checkout vanuit een applicatie betalingen kunnen verrichten. Vooralsnog zijn er geen andere, vergelijkbare initiatieven bekend.

Zie:

 

Deel dit bericht

14 Reacties

Sander

Een (tijdelijke)oplossing zou toch kunnen zijn, dat je een credit card aan je profiel hangt.. Geld wordt dan na plaatsen van bestelling (mobiel) afgeschreven.

Koos Koets

"Ja, Ideal-betalingen kunnen wel maar dan moet je klanten naar het web doorschakelen. "  Dit is JUIST een goede methode, immers via het web is duidelijk te zien met wie je zaken doet, en of de lijn is beveiligd met SSL, als er nu een scala aan "app payments" komt, dan zal de gebruiker alleen maar meer wantrouwen krijgen, de doorbraak van Ideal is juist 1 van de zaken waardoor de wat minder technische consumenten gebruik maken van E-Betalingen.  Overigens ben ik wel van mening dat Ideal dan ook mobiel goed moet werken, maar dat lijkt me slechts kwestie van tijd.

Martijn

m.paypal.com is toch gewoon de oplossing. Werkt goed! Of ben ik soms gek?

Hans

Die rekensom begrijp ik niet:De iPhone-applicatie levert vandaag de dag driekwart van alle mobiele bestellingen aan. Het gaat dagelijks om zo'n 5 procent van de bestellingen die Thuisbezorgd via mobiel ontvangt.

Jos Sparreboom

Waarom nou toch weer kneuterig een nationale oplossing willen? Denk mondiaal! (Ik heb jarenlang een creditcard gehad uitsluitend om iets via internet in de USA te kopen. Dom toch?)Het Europese betalingssysteem is al een zegen, maar gaat naar mijn idee nog lang niet ver genoeg. Nationaal geklungel deugt meestal niet. Neem nou IDEAL, als je probeert via Linux iets te betalen, krijg je een fout-melding! Zo moet het dus niet!

Martijn

SMSBetalen van de Rabobank zou ook een standaard kunnen zijn, wanneer de bank het vrijgeeft en het label Rabo eraf haalt. Nu denken teveel mensen dat het een Rabo-product is, waardoor het voor andere banken niet toegankelijk is. De dienst werkt zeer goed, alleen weten te weinig mensen van het bestaan.

Sander

@ Hans; Van alle bestellingen wordt 5% via de mobiele telefoon gedaan, van die 5% gaat 75% via de iPhone.. Dat is tenminste wat ik denk dat bedoeld wordt!

Pieter

Ik ben het met Martijn eens. SMS Betalen werkt prima en is goedkoop. Ik begrijp ook niet waarom de Rabobank er meer ruchtbaarheid aan geeft. Tip aan Jitse Groen: Neem gewoon een white label applicatie af van MyOrder. Dat ben je toch klaar ? Natuurlijk is de penetratie laag van smsbetalen maar dat moet je toch doorbreken door elkaar te helpen, uiteindelijk gaat dat balletje vanzelf rollen…

Erwin Boogert - Emerce

Zo is het inderdaad ook bedoeld, Sander.  Wie nog heeft er ervaringen met mobiele bestellingen en betalingen? Herken je dit beeld of is hier in jouw optiek geen sprake van een probleem?

Youri

Allemaal goede suggesties, credit card, Ideal (mobiel geoptimaliseerd) en Paypal. MyOrder is een lokale oplossing die met Rabo sms werkt, het is een wallet en ook geen internationale standaard. Overigens is MyOrder een branded versie van Rabo sms betalen, een white label hiervan voorstellen is dubbel op. Creditcard en Paypal zijn de way forward.

Jos

MyOrder maakt ook gebruik van creditcard betalingen. Ik koop regelmatig een bioskoopkaartje met MyOrder. Creditcard is makkelijk en laagdrempelig. Hyves afrekenen bied ook veel mogelijkheden. Ook dat werkt in MyOrder.

Henrik

Apps kopen via de Android Marketplace gaat makkelijk via de CreditCard.Via je telefoon een bisocoop kaartje ook.Via de sms betaal ik voor het parkeren, wat dan vervolgens van m'n rekening word afgeschreven. Een international systeem om nog meer te doen via je mobiel zoals openbaar vervoer, parkeren, tol of andere zaken kan alleen als die ontzettend hoge internationale tarieven weg zijn. Laat ze een begin maken in de benelux, dan west Europa etc… Pas als dit voor normale tarieven gaat werken gaat eCommerce via de mobiel echt hard!

Bas Groot

Het werkelijke probleem is niet mobiel betalen maar een gebrek aan samenwerking, inhaligheid, bangheid allerlei politieke spelletjes. Politiek stelt benauwde plaatselijke en persoonlijke belangetjes voor vooruitgang. Dat speelt al op sinds het begin van de internethype in 1996. Als de banken nou es ophouden met dat schijterig vasthouden aan kleine aantallen hoge transactiekosten en in plaats daarvan grote aantallen lage transactiekosten. En een simpel microbetalingen systeem opzetten dat 1x per maand de gelden vereffent, zonder dat de burger dat zelf naar z'n wallie of e-wallet o.i.d. moet overboeken, zonder zich constant te moeten registreren… dan zou een enorm bloeiende en laagdrempelige economie op internet losbarsten, waar de banken door puur transactievolume toch weer heel rijk van worden. Het gigantische en overal gekopieeerde succes van de appstore voor de iPhone en de marktkapitalisatie van het Apple aandeel bewijst dat het zo werkt en zorgt er tevens voor dat die banken (met idee?n ha ha!) niks zelf hoeven te bedenken. De markt smacht naar een laagdrempelig nationaal of liever nog europees microbetalingssysteem. Nu is het wachten nog op een contingent grijzende topmannen die zich liever richten op een bloedhekel aan elkaar hebben, aapjesgedrag, bonussen en hun handje ophouden bij de overheid als ze het te bont hebben gemaakt. En omdat het een mentaliteitskwestie is gaat het heel lang duren. Dit was al bekend in 1996 en het is nu 2010 en wat zijn we opgeschoten? iDeal, peperduur en zulke hoge transactiekosten dat alleen grote organisaties het kunnen trekken. iDeal is een eerste babystapje en daar doen ze al jaren over.

Koos Koets

Een paar jaar terug had KPN iets om betalingen te doen op basis van IP adres, volgens mij is dat een stille dood gestorven, ik kan me zo voorstellen dat betalen op basis van IMEI of SIM goed te regelen moet zijn, transparant, en ook nog erg veilig. Iemand bekend of dit bijvoorbeeld al in andere landen gebeurt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond