Deel dit artikel
-

RTL verkiest mobiel web boven app voor TV-content

RTL heeft voor RTL Gemist een mobiele site gelanceerd. “Het is heel simpel, op het moment dat wij op televisie roepen dat iets op de mobiel is te zien en je hebt een miljoenenpubliek, dan wil je een zo groot mogelijk deel van het publiek van dienst zijn. Daarom hebben wij voor een mobiele site gekozen en niet voor mobiele applicaties waarbij het publieksaandeel erg gefragmenteerd is”, aldus Björn Fuchs, Manager Data Products RTL en binnen die functie verantwoordelijk voor alle mobiele b2c-activiteiten.

Via de url rtlgemist.nl wordt de mobiele kijker doorgeleid naar de televisiecontent van RTL. Een gedeelte van de RTL-programma’s kan tot maximaal twee dagen na de dag van uitzending worden teruggekeken.

Een mobiele applicatie, zoals de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) die kent voor Uitzending Gemist komt er voorlopig niet. Fuchs: "Er wordt naar gekeken. Maar op dit moment zie je in het digitale ecosysteem, dat een mobiele site effectiever is, anders ben je steeds voor een hele kleine niche bezig.  Je ziet een groeiend aantal app stores en meerdere standaarden, dat is het omgekeerde van wat je wilt hebben in de markt."

Het merendeel van de programma’s is online terug te kijken, maar op de gewone site is een groter aanbod. Dit is vanwege de rechten die sommige programma’s hebben bedongen wel online, maar niet mobiel getoond te mogen worden.

Dat het aanbod slechts tot twee dagen na de uitzending opgevraagd kan worden heeft te maken met navigatie. "Dat komt omdat we met de mobile site mikken op het grote middenkader. De omvang van de schermen en de navigatiemogelijkheden maakt dat je het overzichtelijk en gebruiksvriendelijk wilt houden. Ook bleek uit de gewone site dat het publiek de dagen voor de laatste twee weinig gebruikt. Er wordt vaak heel specifiek gekeken."

De mobiele dienst omvat zowel gratis programma’s als betaalde content. Er zijn twee betaalmethoden mogelijk: content-billing of sms-billing. Bij beide methoden verloopt de betaling via de rekening van de mobiele telefoonaanbieder. Fuchs: "Andere mobiele betalingsmogelijkheden zijn pas interessant bij hogere bedragen, maar ook bij microtransacties wil je gebruiksgemak, veiligheid en betrouwbaarheid."

De mobiele site is inmiddels een maand in beta. Zonder al te veel ruchtbaarheid zegt Fuchs in deze periode enkele duizenden unieke bezoekers per dag te hebben. "We gaan er van uit dat de komende periode de exposure omhoog zal gaan." Over de gestelde doelstelling wil hij verder geen uitspraken doen.

Het overgrote deel van de bekeken mobiele content wordt betaald gekeken. Precieze percentages worden niet gegeven, maar Fuchs wil wel zeggen dat het aantal betaalde programma’s ruim boven de helft is. "Mensen kijken heel bewust naar een specifiek programma. Omdat ze dit elk moment van de dag kunnen bekijken, zijn ze bereid te betalen."

De NPO was sneller met de mobiele applicatie voor Uitzending gemist. Geen vreemde beweging, aangezien, zo zegt ook Fuchs, de markt op verschillende impulsen beweegt. "Wij moeten ook rekening houden met commerciële overwegingen. De adverteerders en de consument moeten meegaan, om een businesscase valide te maken.. En we merken wel dat daar nu beweging in zit. Mobiel is een integraal onderdeel binnen hele digitale ecosysteem. Positief aan de ontwikkeling in de markt is dat dankzij de netwerken en hardware, de consument makkelijker toegang heeft tot audio visuele mobiele content."

Bron foto: faceme (CC)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jennifer Feaster

Als het om mobiel internet gaat is de iPhone geen niche speler maar leider. Dit vanwege gebruiksgemak en hoog percentage gebruikers met een "all-you-can-eat" abonnement.  Voor video diensten geldt dit nog meer. Dat zie je bij Uitzending gemist die via een mobiele internet site en een iPhone applicatie beschikbaar is gemaakt. Bijna drie kwart van alle video?s worden opgevraagd via de iPhone terwijl de marktaandeel onder de 20% wordt geschat.  iPhone gebruikers zijn grootgebruikers dus als je echt effectief wilt zijn dan moet je deze doelgroep ook bedienen. Of komt er nog meer uit de pipeline?

jennifer Feaster

Ik ben gecorrigeerd door een medewerker van de publieke omroep – de mobiele site werkt wel op de iPhone! Mooi. Moest alleen even zoeken naar de aanbod van gisteren.  Toch goed gedaan, RTL Digitaal!

Youri

Eindelijk iemand met visie! Dat geneuzel over iPhone percentages. ja logisch, het aparaat en de doelgroep is er ook perfect geschikt voor maar er zijn gewoon meerdere smaken en om nou voor alle devices een aparte app te maken is niet de weg voorwaarts. Er komen steeds betere mobiele sites met duidelijkere navigatie. Mobiel internet is de juiste weg en heeft de toekomst.

B

iPhones zijn qua consumptie en mobile internetgebruik zeker overtegenwoordigd. Daar zit de crux in NL. Veel gebruik, laag uniek bereik en dus een lastige businesscase.  Laten we niet vergeten dat een mobiele website OOK de iPhone-bezitter bedient, maar JUIST ook Blackberry-, Samsung-, Nokia-, HTC- en Sony Ericsson-bezitter. De iPhone wordt dus niet vergeten, veroordeeld of buiten gesloten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond