Deel dit artikel
-

Europese mediabestedingen groeien tot 15 miljard

Europese adverteerders gaven vorig jaar voor 14,7 miljard euro uit aan internetreclame. Daarmee zit Europa zijn Amerikaanse tegenhangers, qua bestedingen, op de hielen.

Dat bleek zojuist uit een presentatie van IAB Europa op het Interact-congres dat nu gaande is in Barcelona.

De Europese bruto online mediabestedingen groeien met 4,5 procent tot 14,7 miljard*, terwijl in de VS de internetuitgaven vorig jaar daalden met een half miljard tot 16,2 miljard dollar. In Europa gaat 18 procent van alle euro’s die adverteerders besteden naar reclame op online media. In Nederland ligt dat hoger, tussen de 20 en 25 procent. Enkel in Engeland ging dat percentage al over de 30 procent.

Adverteerders gingen vooral meer uitgeven aan zoekmachines. Google is ook in Europa veruit de dominantste marktpartij. Uitgaven aan Paid Search stegen in Europa met 10,8 procent tot 6,7 miljard euro. Over 2008 bedroeg de stijging nog 26 procent, dus ook hier is het effect van de economische crisis te zien.

Er is gekeken naar de drie belangrijkste segmenten. De verdeling daarin ziet er als volgt uit:

  • Paid Search – 6,7 miljard (46 procent aandeel, +10,8 procent t.o.v. 2008)
  • Display – 4,5 miljard (31 procent, +0,3 procent)
  • Classifieds/Directories – 3,4 miljard (23 procent, -1,4 procent)

Dat de economische crisis zijn stempel op de Europese cijfers drukt, staat volgens IAB vast. In alle 23 onderzochte 23 landen daalden de mediabestedingen, ongeveer met 18 procent gemiddeld. Waar de internetbranche in vorig jaar 20 procent (2008) en 40 procent (2007) groei boekte, kwam dat over afgelopen jaar niet hoger uit dan 4,5 procent.

Aan toekomstvoorspellingen waagt de organisatie zich niet. Noch wil het zich hard maken om meer duidelijkheid te krijgen over Googles macht op de adverteerdersmarkt.

Nederlandse adverteerders behoren tot de top 5 in Europa qua online uitgaven. Ze gaven gezamenlijk 815 miljoen euro uit aan digitale reclame. Dat is 1,9 procent meer dan het jaar ervoor. Er zijn vier landen waar bedrijven meer uitgaven aan het ventileren van commerciële boodschappen.

Het blijkt ook dat grote adverteerders voor consumentenartikelen (vakterm: FMCG) zich vorig jaar wat terughoudender opstelden met hun online uitgaven. Het belangrijkste bezwaar om de investeringen niet op te schrijven is, dat de inkoopprocessen, de meeteenheden en rapportages niet een op een zijn te vergelijken met wat ze van televisie kennen.

Bron foto: trialsanderrors CC)

* In 2008 waren de bruto online mediabestedingen 13,06 mrd. De percentagestijging in 2009 van 4,5 procent naar 14,7 miljard, is like for like. De groei wordt verklaard uit koersverschillen (niet alle landen hebben een euro) en er zijn vier landen bijgekomen, waaronder Rusland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond