Deel dit artikel
-

Sms-betalen helpt webwinkelen in Afrika op gang

E-commerce bestaat nauwelijks in Afrika. Vooralsnog. Want sinds kort kunnen Afrikanen met hun alom geaccepteerde sms-betalingen ook online shoppen. Big business: van de 1 miljard Afrikanen hebben naar schatting 450 miljoen een mobiele telefoon.

"Kijk, deze iPod kost in de Nederlandse webwinkel van Apple 75 euro, terwijl hij op deze Keniaanse webshop 108 euro kost," roept Agosta Liko geërgerd vanuit zijn kantoortje in Nairobi. Liko is oprichter van het nieuwe Afrikaanse online betalingssysteem Pesapal. Het is zeker het vierde voorbeeld dat hij laat zien van grote prijsverschillen tussen webwinkels in Nederland en Kenia.

Afrika is vrijwel volledig afgesloten van de online consumentenmarkt. De meeste Afrikanen hebben geen bankrekening of creditcard en kunnen dus niets kopen op het web. "Westerse bedrijven kiezen niet voor Afrika," constateert Liko. "Maar daardoor lopen ze veel inkomsten mis. De nieuwste films, muziek of games verschijnen nu in illegale kopieën op straat, maar de meesten van ons willen die troep helemaal niet. Wij willen óók kwaliteit."

En zo kwam Liko op het idee om een betalingssysteem te ontwikkelen dat op Kenia en rest van Afrika is afgestemd: online betalingen met de mobiele telefoon, per sms. Liko koppelde deze sms-betalingen aan internet en daarmee was Pesapal geboren. De webwinkelier registreert zich bij Pesapal en laat een telefoonnummer achter waarnaar het geld kan worden overgemaakt. De koper, die zich eveneens registreert, krijgt dan een bevestiging per sms. De goederen kunnen via track and trace worden gevolgd en de verkoper krijgt een online overzicht van alle transacties.

Voor nu concentreert Liko zich nog op consumentensites, van schoenen tot boeken, maar binnenkort zullen ook reisorganisaties, hotels en evenementenbureaus zich kunnen registreren bij Pesapal. Daarna volgen de diensten, zoals schoolgeld en verzekeringen. Weer later zal Liko kijken of Pesapal ook interessant is om salarissen over te maken en microkredieten te verstrekken.

Het kwartje begint langzaam te vallen; de eerste kleine, zelfstandige webwinkels worden nu geopend. Zoals Fabguru, opgericht door Cynthia Muyoti. "Mijn vriendinnen werden zowat hysterisch toen ze mijn nieuwe hakken uit Londen zagen," vertelt Muyoti. Ze opende een webshop en de schoenen en inmiddels ook tassen, bh’s en panties vliegen de deur uit. Op haar Facebook-pagina heeft ze inmiddels 1665 fans, die haar nieuwste collecties nauwlettend in de gaten houden.

Met de Afrikaanse variant van Marktplaats Zeeduka gaat het nog niet zo voortvarend. Maandelijks verkoopt de site, die in januari 2010 werd gelanceerd, slechts vier producten, meestal dvd’s van de populaire standup comedian Churchill. "We zijn nu bezig met een bewustwordingcampagne," zegt moderator Sebastian Wafula. "We gaan langs winkels en sporen ze aan hun producten op onze site te zetten. Als Kenianen weten wat ze kunnen kopen en verkopen via internet, zullen ze het idee vanzelf oppikken."

Ook Liko van Pesapal is ervan overtuigd dat het een kwestie van tijd is voordat e-commerce een vlucht neemt in Afrika en de Apples en Amazons beseffen hoeveel er valt te verdienen aan dit continent. "We hoeven geen gratis geld van het Westen," zegt Liko stellig. "We willen gewoon kunnen meedoen. Voor dezelfde prijs als jullie."

Deel dit bericht

1 Reactie

Lienke de Waal

Een paar maanden geleden heb ik een shirt gekocht op internet wat door kinderen in Afrika was beschilderd kan de site nergens meer vinden,wil graag zelf een webwinkel beginnen met spulletjes uit ontwikkelingslanden,kan iemand mij helpen hoe deze weg te bewandelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond