Deel dit artikel
-

Google vernieuwt zoekmachine voor webwinkels

Google brengt een vernieuwde versie uit van Commerce Search, een zoekmachine die speciaal is gemaakt voor webwinkeliers die Google-technologie in hun winkel willen verwerken.

Niet alle bezoekers van een webwinkel nemen de moeite om geduldig door een hiërarchische index te klikken wanneer ze een bepaald product zoeken. Ze grijpen bij voorkeur naar de zoekmachine van de winkel om direct hun gewenste item te vinden. Bij Marktplaats.nl, bijvoorbeeld, is dat al bij 70 procent van de zoektochten.

Google onderkent deze behoefte bij webwinkeliers en lanceerde daarom een half jaar geleden een apart product voor online handelaren. Google Commerce Search is een zoekmachine die winkeliers in hun sites kunnen verwerken. Gehost bij Google, afgeleverd in de eigen vormgeving op de eigen site.

Vooralsnog is het product enkel beschikbaar in Amerika en Engeland. Het technisch team werkt aan de doorontwikkeling en acht het nog niet rijp voor mondiale uitrol en lokale vertalingen.

Gisteren publiceerde het technologiebedrijf een nieuwe versie van Commerce Search (video). Gratis is de persoonlijke zoekmachine zeker niet. Een half jaar geleden was het instapbedrag 50.000 dollar per jaar, sinds gisteren is dat 25.000 dollar voor 100.000 items en 10 miljoen zoekopdrachten.

Een andere nieuwigheid aan deze gespecialiseerde zoeker is dat winkeliers bepaalde zoekresultaten prominenter kunnen laten figureren dan anderen. Ze kunnen ook aangeven wanneer en welke items prominenter moeten verschijnen. Tevens staat de vernieuwde versie toe om de navigatiestructuur rondom de zoekresultaten aan te passen. In de marge kan de winkelier selecties maken op zaken als product, merk en prijspeil.

Een nuttige extra is ook het automatisch aanvullen van zoekresultaten. Wanneer een sitebezoeker een zoekopdracht begint te tikken, geeft Google al suggesties over wat de zoeker zou kunnen bedoelen. ‘Tweezi’ kan bijvoorbeeld worden aangevuld met ‘Tweezitsbank’.

Google is niet het enige bedrijf dat dit soort diensten levert. Concurrenten zijn bedrijven als Omniture, Vivisimo en Endeca.

Deel dit bericht

4 Reacties

Michel H

Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen bv. Google Commerce Search en een product als FredHopper?

Jordy B

Of een andere partij Fact-Finder..

NilsR

het voornaamste verschil is dat Google op deze manier direct toegang krijgt tot de (gestructureerde) data van je inventory. Uiteindelijk ga je die geven omdat Google je zonder die data minder traffic stuurt dan met die data, en big G vindt vervolgens een manier om daar weer rijker van te worden. Om deze reden zal de prijs (nu $25K/jaar) verder zakken tot het niveau dat ook de FactFinders niet meer goedkoper zijn.Endeca en Fredhopper richten zich meer op de high-end van de markt (veel duurder), en houden de data bij de klant.

Daan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond