Deel dit artikel
-

Samenwerking met Hyves stuwt bereik Spil Games

Het gamesplatform dat Spil Games anderhalve maand geleden lanceerde op Hyves, heeft gezorgd voor een snelle groei in bereik. Uit cijfers van STIR blijkt dat in mei 1 miljoen unieke gebruikers zich aan een spelletje waagden op het sociale netwerk.

Het speciale onderdeel dat Spil Games lanceerde op Hyves is onderdeel van de strategie van het Hilversumse casual gaming-bedrijf. "We zijn nu het grootste online gamingbedrijf in Nederland. Het is onze bedoeling om naast onze bestaande portals ook via andere kanalen, zoals sociale netwerken, ons bereik uit te breiden", aldus Floris Jan Cuypers, Director Business Development bij Spil Games. Het aangeboorde publiek, zo laat hij weten, is voor een groot deel nieuw publiek.

Cuypers vervolgt: "Hyves is een leidend Europees netwerk. Het is logisch dat we daar zijn gestart. Buiten facebook om is er nog een handvol andere Europese belangrijke sociale netwerken." Hij geeft aan dat er ‘goede gesprekken’ zijn met die sociale netwerken, maar wil hier verder nog niks over uit de doeken doen.

De groei in bereik was niet onverwacht. "Je ziet dat er op Facebook ook veel spelletjes worden gespeeld. Mensen spelen buiten portals om op andere kanalen als sociale netwerken en mobiel, steeds meer games. Het gaat er om dat je de content beschikbaar maakt over de verschillende kanalen om de mensen te bereiken."

Op het gebied van mobiel spelen mensen games via titels, bijvoorbeeld met een iPhone-applicatie, of via het mobiele web te benaderen content. "het ecosysteem wat betreft gaming op mobiel is anders, daar zoeken we samenwerkingen voor", aldus Cuypers. En daar is Spil Games dan ook mee bezig, zowel aan de content- als distributiezijde.

In het geval van de samenwerking tussen Hyves en Spil Games, moeten de verdiensten uit advertenties en microbetalingen komen. Dat laatste is inmiddels ook geïntegreerd in de eerste games. De spellen zijn gratis te spelen, maar voor enkele euro’s kan de gamer punten kopen via iDEAL of sms om deze in sommige games voor extraatjes in te ruilen. Cuypers houdt zijn lippen stijf op elkaar over de verdeling van inkomsten tussen Hyves en Spil Games in deze.

Het game-onderdeel op Hyves werd door Spil Games opgezet. Net als op de portals van de Spil Games, kunnen ook externe game-uitgevers hier hun spelletjes onderbrengen. Het nieuwe platform moet de verschillende spellen die al op Hyves te spelen zijn, makkelijker doorzoekbaar maken. Daarbij speelt het sociale element een grote rol. Hyvers die zijn ingelogd, kunnen de high scores delen met hun vrienden, of leuke spellen doorsturen naar hun contacten.

Volgens de STIR-cijfers van mei bereikte Spil Games 2,4 miljoen unieke bezoekers, 17,3 procent van de Nederlanders boven de 13 jaar. Vergeleken met vorig jaar mei, was er sprake van een groei in unieke bezoekers van 30 procent. Dit is inclusief de verschillende portalen van Spil Games.

Bij Spil Games draait het sinds 2004 rondom de eigen portals op het vaste web. Het recept daarvoor is bekend. Het bedrijf werkt met gesegmenteerde portals: families, jonge tieners en jonge meiden. Daar komen nu langzamerhand andere kanalen bij.

Deel dit bericht

20 Reacties

Frederik

Erg indrukwekkend, Spil Games is goed bezig. Walhalla bingo op Hyves/games is mijn favoriete spel!

Rolf-Jan

Je kunt Floris Jan geen gebrek aan humor verwijten: "Hyves is een leidend Europees netwerk", LIJDEND zal hij bedoelen, haha.

Stan Marijns

Ik ken eigenlijk niemand meer die nog hyvet.

Maarten Brands

Leuk dat jullie een image gebruiken van onze Flash MMO game http://www.clubgalactik.com bij dit verhaal 🙂

Martine

@Rolf-Jan: haha, mooi gezien..ik snap ook niet waar Floris-Jan die uitspraak op baseerd!Overigens ken ik net als Stan ook niemand meer die hyvet.Als ik ook kijk naar de mensen die nog reacties achterlaten op hyves zijn dat kindjes die de kleurtjes van hyves leuk vinden en de oudjes die hyves pas net ontdekt hebben…overigens last ik hier: http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/19943  dat Facebook wellicht landspecifieke campagnes gaat houden….dan zal hyves helemaal het lijdende social network van Nederland worden!

John

Schaal grootte en internationale uitrol (mogelijkheden) zijn key online. Zeker bij een open markt als de nederlandse willen mensen contact kunnen onderhouden met al hun vrienden via een soc media site. Daarom kiezen steeds meer mensen voor bijv Facebook en die trend zal zichzelf versterken.Hyves is over zijn hoogtepunt heen in Nederland en zal helaas nooit meer die internationale stap kunnen maken.  Kijkend naar de huidige waardering van Bebo in de uk (10 miljoen) die nog met best met Hyves te vergelijken valt zou ik me als aandeelhouder / investeerder redelijk zorgen maken: er valt nu niemand meer te vinden die hier nog in wil stappen (facebook gaat het niet kopen, die redt het wel op eigen kracht) en hoe langer je wacht hoe minder het waard wordt. Lastig om hier nog munt uit te slaan.

Lex de Jong

Nog een mooi voorbeeld van een Hyve game (gekoppeld aan goed doel) is te vinden op http://www.2miljoenhandtekeningen.nl/acties Speciale game ontwikkeld voor Hyves ter promotie en als gadget toe te voegen aan je Hyves

Mark

Wel mooi dat het in dit artikel voornamelijk over Spil Games gaat en er in de reacties alleen maar over Hyves wordt gerept. Hoewel in de eigen omgeving blijkbaar msischien niemand meer op Hyves, is dat blijkbaar niet representatief als je naar deze cijfers kijkt;   http://bit.ly/byKVIQ

Martine

@Mark: misschien omdat mensen die hier reageren niet de kindjes en de oudjes zijn waarover ik al eerder praatte. De cijfers zijn leuk maar zeggen zeker niet alles, ken jij nog veel mensen die actief hyven? Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig nieuws over de echte toegevoegde waarde van hyves meer lees…dat was altijd:- veel Nederlanders- site in het Nederlanders Maar beide worden geboden door facebook.Ook games waar spil games nu groot mee denkt te worden via hyves bestaan al lang op facebook. net zoals de newsfeed, fototagging etc etc. See you on Facebook!

MZ

@ Mark. De enige onafhankelijke stats die bb zijn is Alexa en daar zie je een hele duidelijke nosedive van zowel reach als pageviews: http://www.alexa.com/siteinfo/hyves.nl#  Dit bevestigt wat we allemaal allang wisten: Hyves verliest rap marktaandeel (aan facebook). Of ze nog terug kunnen komen is de vraag. Gebruikers zijn absoluut niet loyaal en stappen over zodra ze ergens een breder netwerk van vrienden of leukere opties vinden. Vraag maar aan Myspace.

Bart-Jan

Zodra de majoriy en laggards ook Hyves verlaten zal de Hyves implosie een feit zijn. Facebook is gewoon een veel beter product en Hyves kan daar niets aan doen.

Evert

Wel lachwekkend om te zien dat marketeers hier het bereik van hyves betwisten met het voorbeeld van kennen jullie nog vrienden die hyven.Of het onbetrouwbare Alexa waarbij data via toolbars verzameld wordt.Het maken de beweringen met betrekking tot Hyves niet betrouwbaarder…

Sinnergiek

@Evert – Waar rook is, is vuur…

Arie

Toch knap dat ze het geplaatst weten te krijgen. Hyves dondert in elkaar en is inmiddels derderangs kleuternetwerk en Spil games heeft de social gaming hype volledig gemist met z'n copy paste portaaltjes. Hulde voor de PR dude of Guapa van Spil!

Arnoud

@Evert: op Emerce zitten niet alleen marketeers hoor :) En moet Sinnergiek gelijk geven, waar rook is, is vuur. 3 jaar geleden hoorde ik iedereen in mijn omgeving: check mn hyves, of zag ik als ik daar thuiskwam een hyves pagina openstaan.Nu hoor ik nog zeer sporadisch iemand over hyves, maar juist wel continu over facebook. Ook zitten al mn vrienden op facebook en niet langer op hyves.Ik denk ook dat de link die Martine geeft, duidelijk maakt als Facebook eenmaal landspecifieke campagnes start dat dat de genadeslag is voor hyves en het pas echt aan critical mass zal gaan verliezen.

Wouter Glaser

@Stan @Martine @John @Bart-Jan @Arie @Arnoud De verandering in gedrag in jullie eigen omgeving is niet gek. Dit soort signalen krijg ik ook om mij heen. Vooral van het profiel hogeropgeleid, internationale vrienden, reizen, trendsetters en early adopter. Veruit de meeste Nederlanders (in alle leeftijdsgroepen) gebruiken Hyves als hun primaire sociale netwerk. Sterker nog, wij zien nog steeds groei van het aantal leden en ook onafhankelijke onderzoeken van STIR en Comscore bevestigen dit. @MZ Je bewering over dat Alexa de enige is met onafhankelijke cijfers over websites klopt niet. De meest gebruikte onderzoeken in Nederland van STIR en Comscore laten zien dat Hyves groeit. In mei 2010 bezochten 7,94 miljoen unieke bezoekers Hyves volgens Comscore ( http://www.yme.nl/ymerce/2010/06/11/social-media-in-nederland-in-cijfers-update-4 ) en volgens STIR had Hyves een bereik van 54,2 % bij Nederlanders van 13 + http://www.stir.nl/upload/resultaat/73/mei%202010.xls. Overigens wil ik jullie allemaal uitnodigen om met ons van gedachten te wisselen. Groeten,Wouter GlaserHyvesWouter punt glaser apenstaart hyves punt nl

Freek

@Wouter: wat je zelf ook al aangeeft: het zijn de hogeropgeleiden, internationale vrienden, reizen, trendsetters en early adopters die de overstap maken. Vooral dit gedrag van de laatste 3 groepen zou je toch zorgen moeten baren? En wat doet hyves specifiek om het facebook moeilijk te maken?Er LIJKEN weinig nieuwe producten uit de koker van hyves te komen om ECHT het verschil te maken (overigens zou ik zelf ook niet weten wat dat zou moeten zijn hoor ;) Payment via hyves? Lijkt me niet een reden om op hyves te blijven. Facebook integratie: integratie met facebook is meer een bevestiging van de behoefte van hyvers om op facebook te posten en hun vrienden in hun NIET primaire sociale netwerk op de hoogte te stellen (integratie andersom zul je namelijk niet zien) DE belangrijkste reden om op een social netwerk te zijn/blijven is: waar zit mijn netwerk?En wat je zelf ook al aangeeft: een significant aantal doelgroepen lijkt te verhuizen naar Facebook. Het zijn altijd eerst de trendsetters en early adopters. Maar ook de doelgroep reizen is een bedreiging, want dat doen Nederlanders nou eenmaal graag en veel. Ik zie het gewoon niet, maar dat kan aan mij liggen zeg ik daar meteen bij 🙂

Bart

Weet niet welk licht betalen met Hyves heeft verzonnen, maar ik geloof dat we daar al geld, pinnen, chippen en credit cards voor hadden. Wellicht is dat aan hun aandacht ontsnapt.

Matthijs R

In mijn ogen is Hyves groot geworden door studenten, het is nu overgeslagen naar middelbare scholieren en ik denk dat het daar nog wel 2 jaar de nummer 1 netwerksite zal blijven. Het populaire karakter van de site ( hoe vaak is mijn foto bekeken, wie is het verhaal van de dag) spreekt deze doelgroep erg aan. Er is geen student meer die het heeft over Hyves en Facebook is de nummer 1 geworden. Als reden zie ik hier het groeiende succes van mobiel internetten en Twitter, wat beter en overzichtelijker is ge?mplementeerd. Hyves hoeft zich nog geen zorgen te maken als ze zich maar op de verschuivende doelgroepen focust. De gebruikersaantallen zijn mijn inziens niet erg relevant, het groeiende account aantal van Facebook ligt veeeeeeel hoger dan de mensen die er wekelijks gebruik van maken, alleen omdat mensen ook Facebook willen hebben en vervolgens weer teruggaan naar Hyves.

Allard

@Matthijs R:"De gebruikersaantallen zijn mijn inziens niet erg relevant, het groeiende account aantal van Facebook ligt veeeeeeel hoger dan de mensen die er wekelijks gebruik van maken, alleen omdat mensen ook Facebook willen hebben en vervolgens weer teruggaan naar Hyves." Waarop baseer je dat? Als je kijkt naar de cijfers van Yme van Hyves zelf zie je juist dat Facebook veel BLIJVENDE Nederlandse gebruikers aantrekt. En je spreek jezelf ook wel wat tegen, wat je zegt zelf dat hyves te kampen heeft met specifieke doelgroepen die weglopen…dan zitten ze toch juist niet meer op hyves maar op facebook? Ik merk het eerlijk gezegd eerder andersom: vrijwel iedereen in Nederland heeft een hyves account. ECHTER: bij mijn eigen vrienden gebruikt echt NIEMAND meer hyves, maar hun account bestaat nog wel omdat 1) ze geen zin hebben om het op te zeggen of 2) hyves het je veel te moeilijk maakt om het op te zeggen.Ik zet dus mijn vraagtekens bij de sustainability van hyves.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond