Deel dit artikel
-

Luchtvaartmaatschappij wil meer online ticketverkoop

Luchtvaartmaatschappijen willen zelf meer vliegtickets online gaan verkopen. De rol van reisbureaus en touroperators in deze moet kleiner worden.

Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van SITA waarbij de luchtvaartmaatschappijen aangeven meer van de directe verkoop van vliegtickets voor eigen rekening te willen nemen. De verkoop zou vooral via internet plaats moeten vinden. Andere retailkanalen, zoals call centra, zouden een kleinere rol moeten gaan spelen.

Het aandeel van reisbureaus en touroperators moet kleiner worden. Maar liefst 55,1 procent van de ticketverkoop moet in 2013 rechtsreeks bij de luchtvaartmaatschappijen gebeuren, zo gaven de ondervraagden aan.

De 129 luchtvaartmaatschappijen die meededen aan het onderzoek, verkopen momenteel 40,8 procent van de tickets direct aan de consument. Hiervan wordt 25,8 procent online verkocht.

Er is bij 70 procent van de luchtvaartmaatschappijen een strategie aanwezig om mobiel als distributiekanaal verder te ontwikkelen. Op dit moment verkoopt 18 procent van de ondervraagden tickets via de mobiel, In 2013 moet dit 70 procent zijn.

Om de online sales te verhogen hebben luchtvaartmaatschappijen de implementatie van nieuwe functionaliteiten op de site waarmee makkelijk tickets geboekt, omgezet of gecanceld kunnen worden, hoog op het eisenlijstje staan.

Het is onderdeel van de strategie om de passagier steeds meer self-service te bieden via verschillende kanalen. Steeds meer passagiers moeten online inchecken en niet meer op de vluchthaven zelf. Dit percentage moet in 2013 omlaag zijn gebracht van 50,7 naar 28,9 procent. Ook het inchecken via de mobiel moet stijgen van 28 naar 80 procent in 2013.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen

De kans ze het verleggen naar meer affiate constructies zit er natuurlijk ook in.

Joost

Goede zet lijkt me! Reisbureaus en de online 'ticket vergelijkers' bieden niet heel veel meer dan alleen maar hogere 'administratiekosten' of 'customer service tax' of hoe ze het tegenwoordig ook noemen. Luchtvaartallianties krijgen steeds meer vorm, dus een zoekmachine om alle airlines te checken is ook niet echt meer nodig. Low Cost Carriers boren een hele andere markt aan. En verder hebben de kleine specialistische niche touroperators toch nog wel zoveel te bieden voor een airline dat die het wel redden. Ben benieuwd hoe de grote bekende vliegtickets vergelijkings websites dit gaan overleven.

Tim de Vrind

Als je puur vanuit een consument redeneert dan ligt het toch iets genuanceerder. Als ik een vliegticket zoek naar bv Wenen, dan zou ik maar moeten weten dat Lufthansa daarnaar toe vliegt, EasyJet ook, KLM er weleens neerstrijkt en BA er elke dag 4 vluchten op heeft. Oh ja, ook bijna allemaal vertrekken ze vanuit Amsterdam…. Voor een willekeurige consument is dit niet zo transparant. Zeker niet als je geen regelmatige vlieger bent of veel wisselende bestemmingen aandoet. Ik (en ik denk velen met mij) begin nooit m'n zoektocht bij bv. Garuda air als ik naar Spanje wil, of Iceland Air om naar NY te vliegen. Ik ben van mening dat het voor een consument over het algemeen niet zoveel uitmaakt met wie je vliegt. Weinig mensen zullen perse met maatschappij X willen vliegen en al helemaal niet als het maar een vlucht is van bv. 2 uur. Daarvoor zijn toch juist vliegticketvergelijkers ideaal??!! Sites als vliegwinkel.nl, D-reizen, Arke.nl etc. Je geeft een bestemming op en een datum en het systeem zoekt op basis van je wensen een airline. En ook nog eens met de verschillende prijzen erbij…  Dat de airlines zelf direct consumenten aan hen willen binden begrijp ik, maar is dit reeel? Ja misschien voor een Transavia…? Maar ook zij vliegen niet overal naar toe. Met de voor hen beschikbare marketing budgetten en de enorme concurrentie lijkt het me vrijwel onmogelijk om een voorkeur te creeren bij de consument (?) en ook nog op zo'n manier dat de consument de verschillende spoorboekjes weet… Overigens zijn alle door mij genoemde voorbeelden fictief. Van de meeste geen idee waar ze op vliegen en/of waar vandaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond