Deel dit artikel
-

Online netwerk RTL doorbreekt grens van 5 miljoen

Het online netwerk van RTL Nederland heeft in de maand mei voor het eerst meer dan 5 miljoen bezoekers weten te trekken. De 5,1 miljoen bezoekers kwamen voornamelijk voor RTL Nieuws en RTL Gemist.

De site van RTL Nieuws kreeg in mei 1,4 miljoen bezoekers te verwerken, een stijging van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode in voorgaand jaar. Via RTL Gemist werden in mei ruim 27 streams opgevraagd door 1,3 miljoen unieke bezoekers, een stijging van 18 procent.

Ook X Factor (1,4 miljoen unieke bezoekers, 40 procent meer dan in mei) en Vanvoordeel.nl droegen bij aan de stijging, alhoewel de laatst minder significant in vergelijking met bijvoorbeeld publiekstrekker RTL Gemist.

Uit de STIR-cijfers voor de maand mei blijkt dat de internetsites van RTL Nederland gezamenlijk een stijging kenden van 8,6 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

RTL Nederland probeert de stap te zetten van broadcaster naar all round mediabedrijf. Dat blijkt onder meer uit de focus op platformoverstijgende content. Zoals de lancering van Vanvoordeel.nl, die in mei voor het eerst mee werd genomen in de STIR-meting. De nieuwe webwinkel van RTL moet extra geldstromen aanboren. Inmiddels trekt de site gemiddeld 237.000 unieke bezoekers per maand.

Deze site staat weliswaar los van een programma, maar ligt wel in het verlengde van formats als Dubbeltje Op Z’n Kant en Uitstel Van Executie. Het is puur gebaseerd op transacties en heeft niks met advertising te maken. Voor nieuwe initiatieven geldt dat ze niet puur afhankelijk mogen zijn van advertising.

Maar ook de ‘Wat Kiest Nederland’-campagne, met het dagelijkse verkiezingsprogramma bij RTL 4, de online Politieke Matchmaker en het twitterdebat zij goede voorbeelden van de focus op platformoverstijgende content. RTL Nieuws hield begin juni een via Twitter georganiseerd politiek debat tussen kijkers en politici.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan Bakker

De opbrengsten van vanvoordeel.nl (een e-commerce platform met flinterdunne marges) zullen nooit kunnen opwegen tegen de gigantische mediawaarde aan exposure die RTL er maandelijks doorheen jaagt om datzelfde platform aan de man te brengen. Als dit het enige noemenswaardige initiatief is om de stap van broadcaster naar all-round mediabedrijf te maken dan kan ik niets anders concluderen dat het gebrek aan visie bij dat bedrijf ontstellend groot is. Het andere online bereik is namelijk gewoon broadcasten van TV content via een ander medium, dat is niets bijzonders. Al jaren zijn de online initiatieven buiten de TV activiteiten van RTL om gerommel in de marge. Zonder hun core business TV zouden ze online als een puddig in elkaar zakken. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond