Deel dit artikel
-

Meer beeld en emotie in e-commerce over twee jaar

Het signaleren van nieuwe ontwikkelingen is het probleem niet, meent Jeroen Korving *, maar wel het inschatten van de snelheid waarmee innovaties plaatsvinden. “Zo denkt iedereen elk jaar weer dat het jaar van mobile commerce is gekomen, maar zoiets breekt pas door als er een urgente behoefte ontstaat bij de consument” Toch waagt hij zich aan een voorzichtige voorspelling.

Uit allerlei onderzoeken blijkt dat vrouwen het online winkelen echt hebben omarmd. Inmiddels kopen ze zelfs frequenter online dan mannen. Ook in aantal overstijgen ze mannen en dat heeft een grote impact op het e-commercelandschap. Vrouwen zijn namelijk veel visueler ingesteld dan mannen en shoppen is bij hen meer een sociale activiteit. Ik voorspel dat webwinkels meer aandacht zullen gaan geven aan de presentatie van producten. Denk aan een 3D-weergave, uitgebreide zoom-mogelijkheden om textuur en kenmerken van een product te tonen, productvideo’s en het digitaal passen en combineren van kledingstukken. Ook zullen webwinkels meer aandacht besteden aan ‘samen shoppen’. Ze zullen functionaliteiten toevoegen waarbij je je selectie aan vriendinnen kunt laten zien of zelfs je virtuele paspop kunt delen met anderen. En wellicht kun je binnenkort real-time in hetzelfde scherm shoppen met vrienden.

Verder zie ik de opkomst van brick-and-mortar bedrijven die nu eindelijk serieus werk gaan maken van internet. Als ze goede en ervaren e-commerce mensen weten aan te trekken, kunnen zij het de pure internetspelers lastig gaan maken. Mensen kopen nu eenmaal graag bij bekende partijen, zeker de minder ervaren online kopers, en laat dat nu net de grootste groep zijn. Daarbij kunnen consumenten de online gekochte producten ook veel eenvoudiger retourneren of ophalen. Inmiddels zie je ook dat offline retailers goed lopende webwinkels overnemen, zoals Scheer & Foppen deed met de Bobshop. Ik verwacht meer van dit soort overnames in de nabije toekomst. 

Verder zie ik grote webwinkels steeds meer evolueren naar een warenhuis of marktplaats, waar ze plaats gaan bieden aan het assortiment van andere, kleinere webwinkels. Vaak hebben de grote webwinkels alle aspecten van online business goed voor elkaar. Een optimaal e-commerceplatform, bekendheid, relaties met vergelijkingssites, analysesoftware en procurement. Wehkamp doet al iets dergelijks met Miss Etam en C&A. Ik verwacht dat een Coolblue of een Bol.com dit over niet al te lange tijd ook gaan doen. In het buitenland zijn Amazon en Pixmania goede voorbeelden.

Bovenstaande ontwikkelingen zullen ervoor zorgen dat ook vergelijkingssites zich op bepaalde vlakken opnieuw moeten gaan uitvinden. De huidige indeling leent zich niet voor producten waar emotie en smaak een grote rol spelen, zoals modegerelateerde artikelen. Kleding koop je nu eenmaal niet op basis van een serie specificaties en het vergelijken van dit soort producten wordt helemaal lastig. De sterke brick-and-mortar retailers en grotere webshops zullen steeds machtiger worden en ook minder afhankelijk van vergelijkingssites. Ook de verwachting dat grote webshops gaan opschuiven naar een soort warenhuis kan een bedreiging  vormen. Maar er zijn tevens  geluiden dat vergelijkingssites meer gaan opschuiven naar een webwinkel waar  je als consument ook kunt afrekenen. Een goed voorbeeld hiervan is Fruugo.com, dat buitenlandse partijen bij elkaar brengen. Ook e-commerce over de grens zal daarmee tot slot een boost krijgen.


*  Jeroen Korving is voormalig MT-lid van Vergelijk.nl en nu eigenaar van adviesbureau
Korving Klikt.

Deel dit bericht

2 Reacties

Frans Melenhorst

Meer beeld en emotie in ecommerce: denk ik ook. De titel suggereerde alleen wat meer visie dan ik in het artikel lees: ben er wel benieuwd naar! NB Ik denk dat er niet zozeer een behoefte is aan mobile commerce, maar dat consumenten gegrepen worden door killer apps of -breder gezegd- oplossingen die enorm handig, tijdsbesparend, mooi, egostrelend en/of leuk blijken. En als dat alleen kan via mobile devices, dan zal dat leiden tot een groei in mobile commerce, denk ik. Aangaande je voorspellingen: innovaties gaan snel: uitgebreid zoomen en samen shoppen wordt al even door wehkamp.nl aangeboden, virtuele paspoppen zijn door meerdere e-formules aangeboden en shops-in-the-e-shops ook, zoals je zelf al aangeeft. Ik denk overigens dat niet elke ecommerce formule zal WILLEN uitgroeien tot een e-warenhuis: dat is m.i. niet voor iedere formule de beste weg naar succes. (Zie ook de bricks-wereld). Ik zie zeker de mogelijkheden van netwerken van separate niche sites (apps?) die efficient vanuit eenzelfde back bone worden ondersteund. Is dat ook wat jij bedoelt?

vincent

Uhh ja. En? Vaag artikel dit. Aanleiding? Nieuwswaarde?en brengen buitenlandse partijen Fruugo bij elkaar of brengt Fruugo buitenlandse partijen bij elkaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond