Deel dit artikel
-

Albert Heijn dominantste supermarkt op Foursquare

Het is voor Nederlanders niets bijzonders meer om met de mobiele telefoon in te checken in kantoren, horeca of zelfs supermarkten. De helft van de klanten van Albert Heijn op Foursquare meldde zich tussen de 11 en 250 keer als winkelbezoeker.

Een groeiende groep Nederlanders stapt een winkel niet binnen voordat ze de mobiele telefoon trekken. Niet om te bellen, maar om op een mobiele dienst als Foursquare, Gowalla of Feest.je te melden dat ze het pand betreden. Ieder aangemeld bezoek wordt geregistreerd. Wie het vaakst ‘incheckt’ is de baas, de burgemeester, van de zaak. In virtuele speltermen althans.

Het Amerikaanse softwarebedrijf Awareness Networks publiceerde twee weken geleden de dienst Perspectives. Dat is een gratis online database waarmee bedrijven, bijvoorbeeld, kunnen zien hoe intensief de consument hun winkelketens bezoeken.

Om een beeld te krijgen van het Nederlands Foursquare-gebruik inventariseert Emerce het internetgedrag van supermarktbezoekers. Weblog Lifestreamen.nl constateerde al dat 70 procent van de Albert Heijn-winkels bekend is op Foursquare.

Cijfers van 7 juli 2010 geven het volgende beeld:

Albert Heijn583 van de 829 winkels bekend, 70 procent. Een derde van de mobiel internettende bezoekers checkt tussen de 2 en 10 keer in. Zeventien procent checkte tussen de 50 en 250 keer in.

C1000189 van de 372 winkels, oftewel 51 procent, is ooit al eens aangemeld op Foursquare. Omgekeerd: de helft van de vestigingen van dit bedrijf staat niet in deze digitale bedrijvengids.

Super de Boer139 van de 301 winkels is bekend op Foursquare, of: 46 procent. Driekwart van de Foursquarende klanten meldde zich tussen de 1 en maximaal 10 keer als bezoeker van de winkel.

AH-klanten vertellen, vergeleken bij andere ketens, zichtbaar het vaakst aan internet dat ze aan het winkelen zijn bij de grootgrutter uit Zaandam.

Ander supermarkten zijn voor dit overzicht niet onderzocht, omdat zoekwoorden als Aldi, Jumbo, Lidl en Spar te generiek of internationaal zijn.
 
Om de gevonden supermarktcijfers in te kaderen: Bijna 95 procent van de winkels van Starbucks wereldwijd is bekend bij Foursquare. De Amerikaanse koffieketen springt daar handig op in met marketingacties. Wie bij minimaal vijf verschillende Starbucks-winkels incheckt krijgt een button op zijn profielpagina op Foursquare.com. Een gratis toef slagroom, bijvoorbeeld, kan er nog niet van af.

Niet enkel bij Starbucks en de Nederlandse supermarkten, maar ook bij het bedrijf Foursquare zelf rijst nu de vraag: ‘Wat te doen met deze cijfers en trouwe gebruikers?’. Foursquare kent, anders dan MyTown van Booyah, geen spelelement. Na de handeling van het inchecken gebeurt verder niets, kán de gebruiker bijna niets anders. Hij kan hooguit een bekende zoeken en contact leggen.

Een enkele slimme ondernemer geeft gebruikt een weinig bekende optie van Foursquare en verstrekt cadeautjes. Boekhandel Selexyz Rotterdam geeft bezoekers na hun tiende check-in een boek cadeau. Restaurant Van de Boer, eveneens in de havenstad, geeft een gratis drankje aan wie voor de derde keer incheckt. Dit soort acties is eerder uitzondering dan regel.

Deel dit bericht

4 Reacties

Ronald V

Leuk al die percentages, maar hoeveel gebruikers hebben we het eigenlijk over? 100, 1.000 of 100.000?

Erwin Boogert - Emerce

Ronald, als je doorklikt vind je de exacte getallen. Dat zijn er te veel om hier voor drie ketens op te sommen. Om je een eerste beeld te geven: bij AH 18.000 checkins door een kleine 6.000 unieke bezoekers. De AH aan het Museumplein in Amsterdam verwerkte over de gemeten periode (spanne mij niet bekend) 102 unieke bezoekers. Daarmee is het de grootste. De nummer 10 had 54 unieke bezoekers en de nummer 25 () Eudokiaplein, Rotterdam) had er 36. Kan je daarmee uit de voeten?

Jos H?rchner

nog niet echt de hoeveelheden UU's die ik had verwacht. En volgens mij is 't merendeel ook nog 's actief in advertising 🙂

Pieter Bas Elskamp

@Erwin Boogert: Niet alleen selexyz donner in Rotterdam heeft deze Foursquare 'special', maar dit geldt voor (bijna) alle selexyz vestigingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond